Gdańsk Południowy to ważna stacja kolejowa, która znajduje się w Gdańsku. Jest to niegdyś stacja rozrządowa, a obecnie pełni funkcję stacji technicznej. Jej strategiczna lokalizacja umożliwia efektywne zarządzanie ruchem kolejowym.
Stacja ta leży na 325 kilometrze linii kolejowej nr 9, która łączy Warszawę Wschodnią z Gdańskiem Głównym. Taki rozkład linii kolejowej czyni Gdańsk Południowy kluczowym punktem w systemie transportu kolejowego w regionie.
Położenie i funkcja
Stacja znajduje się w południowej części Gdańska, dokładnie w dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce, na granicy z dzielnicą Śródmieście. Jej lokalizacja obejmuje historyczne jednostki, takie jak Stare Szkoty, Zaroślak, Oruńskie Przedmieście, oraz Orunia nad Motławą. Stacja leży pomiędzy Traktem św. Wojciecha, ulicami Sandomierską i Mostową, z północnym krańcem przylegającym do Opływu Motławy.
Początek stacji wyznacza linia kolejowa nr 721, która łączy się z linią nr 226, prowadzącą do Pruszcza Gdańskiego oraz Gdańska Portu Północnego. Umożliwia ona bezpośredni transport pociągów z Portu Północnego w kierunku Gdańska Głównego, Zaspy Towarowej oraz Gdyni.
Na północy kończy się ślepo linia kolejowa nr 250, po której jeżdżą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Warto zaznaczyć, że nie stanowi ona integralnego elementu stacji, ponieważ nie posiada połączenia torowego, aczkolwiek znajduje się tam przystanek czołowy SKM, który obsługuje trasę Gdańsk Śródmieście. Na południu, wzdłuż linii nr 9, znajduje się z kolei przystanek osobowy Gdańsk Orunia.
Aktualnie stacja ma sześć torów głównych, a przestrzeń na perony pozostaje w rezerwie. Wcześniej planowano w tym miejscu węzeł przesiadkowy Czerwony Most, mający integrować różne środki transportu, w tym kolej dalekobieżną, podmiejską, SKM, tramwaje oraz autobusy. Jednak obecne Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje już realizacji tej inwestycji. Najprawdopodobniej powstanie jedynie przystanek osobowy SKM lub kolei podmiejskiej, bez tramwajów, stacji dalekobieżnej i dużego węzła. Planowane jest przedłużenie linii SKM na południe i przeprowadzenie przez stację wiaduktem.
Na terenie stacji znajduje się także siedziba oraz baza Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego, w tym obrotnica kolejowa. Ruch pociągów na stacji odbywa się pod nadzorem jedynej obecnie nastawni GP, która pełni jednocześnie funkcję posterunku przejazdowego kategorii A w ciągu ul. Sandomierskiej.
Historia
Historia tej stacji sięga 1905 roku, kiedy to została otwarta jako stacja rozrządowa na linii Gdańsk-Tczew. Linia ta stanowiła część Pruskiej Kolei Wschodniej, łączącej Berlin z Królewcem. Otwarcie stacji miało związek z budową kolei na Wyspę Ostrów (niem. Holm), która była około 10-kilometrową trasą towarową prowadzącą z centrum Gdańska na wschód. Linia ta odgałęzała się w miejscu obecnej łącznicy nr 721, a jej trasa obejmowała m.in. Orunię, Motławę, Olszynkę, Martwą Wisłę oraz obsługiwała nabrzeża powstałego Kanału Kaszubskiego.
Stacja była dobrze skomunikowana z miastem dzięki Bramie Kolejowej, która istnieje do dziś i prowadziła do pierwszego dworca kolejowego, Gdańsk Brama Nizinna. Istniała także droga do stacji przez Bramę Oruńską, która została rozebrana w 1927 roku. Na miejscu dawnej Bramy Oruńskiej funkcjonował przystanek osobowy Gdańsk Biskupia Górka aż do lat 60. XX wieku.
Nazwa Stacji | Okres Obowiązywania |
---|---|
Danzig Verschiebebahnhof | 1905 – 1921 |
Danzig Rangierbahnhof | 1921 – 1940 |
Danzig Verschiebebahnhof | 1940 – 1945 |
Gdańsk Przetokowy | 1945 – 1947 |
Gdańsk Południowy | Od 1947 |
W latach 2011–2013 stacja przeszła szereg modernizacji, które obejmowały wymianę torowisk oraz modernizację urządzeń związanych z systemem sterowania ruchem kolejowym (SRK). Przebudowano również układ torowy, co obejmowało rozbiórkę wielu niezelektryfikowanych torów bocznych, co znacznie poprawiło funkcjonalność i efektywność stacji.
Przypisy
- Trójmiasto.pl - Znamy trasę PKM na południe Gdańska
- Uchwały Nr LI/1506/18 Rady Miasta Gdańska z dnia 23.04.2018 r. - Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańsk.
- Trójmiasto.pl - Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat
- Baza Kolejowa - Gdańsk Południowy
- Semaforek - Gdańsk Południowy
- Spacer po Gdańsku: Holmbahn, czyli kolej na wyspę Ostrów. ibedeker.pl, 06.03.2011 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Gdańsk Żabianka-AWFiS | Gdańsk Kiełpinek | Gdańsk Matarnia | Gdańsk Wrzeszcz | Gdańsk Lipce | Gdańsk Oliwa | Gdańsk Olszynka | Gdańsk Port Lotniczy | Gdańsk Stadion Expo | Gdańsk Stocznia | Gdańsk Osowa | Gdańsk Orunia | Gdańsk Jasień | Gdańsk Firoga | Gdańsk Rębiechowo | Gdańsk Kokoszki | Gdańsk Śródmieście | Gdańsk Politechnika | Gdańsk Główny | Gdańsk BrętowoOceń: Gdańsk Południowy