Gdańsk Brętowo


Gdańsk Brętowo to węzeł komunikacyjny, który odgrywa istotną rolę na mapie transportu kolejowego w regionie pomorskim.

Obecnie jest to przystanek kolejowy na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, co znacząco wspiera mobilność mieszkańców oraz podróżnych.

W przeszłości istniała tutaj stacja kolejowa, która służyła na linii Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła, co potwierdza jego bogatą historię.

Ruch pasażerski

W poniższym opisie przedstawiono dane dotyczące ruchu pasażerskiego w Gdańsku Brętowo, które są istotne dla analizy funkcjonowania komunikacji w regionie. Informacje te wskazują na zmiany w ilości pasażerów korzystających z tego obszaru transportowego w wybranych latach.

RokIlość pasażerów na dobę
2017200-299
2022300-499

Położenie

Przystanek znajduje się na obszarze dzielnicy Brętowo w Gdańsku, w województwie pomorskim. Jest usytuowany tuż przy granicy z dzielnicą Piecki-Migowo oraz osiedlem Morena. Ten strategicznie położony przystanek leży na nasypie kolejowym, na wysokości około 65 metrów nad poziomem morza.

Połączenie z komunikacją miejską

Przystanek kolejowy w Gdańsku Brętowie dysponuje jednym wspólnym peronem, który obsługuje ruch w kierunku Wrzeszcza. Jest to miejsce, które sprzyja integracji różnych środków transportu, ponieważ znajduje się tam również końcowy przystanek tramwajowy, zwany Brętowo PKM. Ten system tramwajów dwukierunkowych zbudowany jest z dwiema osobnymi krawędziami peronowymi, aby zapewnić wygodę zarówno dla pasażerów pociągów, jak i tramwajów.

Do przystanku tramwajowego prowadzi osobna estakada, która łączy go z dzielnicą Morena. Taki układ komunikacyjny znacznie ułatwia podróżowanie mieszkańcom oraz przyjezdnym.

W bliskim sąsiedztwie przystanku kolejowego znajduje się również przystanek autobusowy Brętowo PKM, co czyni tę lokalizację bardzo dobrze skomunikowaną z innymi częściami miasta.

Historia

W historii transportu kolejowego w Gdańsku szczególnie interesującą jest historia Brętowa, związana z budową linii kolejowej, a także przystanku, który z czasem nabrał znaczenia nie tylko komunikacyjnego, ale i społecznego.

1912–1945

Na początku XX wieku, podczas projektowania trasy kolejowej z Wrzeszcza do Starej Piły, przewidziano jedynie trzy stacje: Kiełpinek, Kokoszki i Leźno. Mieszkańcy Brętowa, nieakceptujący tego planu, wkrótce zaproponowali utworzenie dodatkowej stacji pomiędzy Wrzeszczem a Kiełpinkiem. Z pomimo zgłoszonych wątpliwości ekonomicznych i technicznych, Ministerstwo Robót Publicznych wydało zgodę na budowę skromnego przystanku, który charakteryzował się drewnianą wiatą i murowaną toaletą. To wydarzenie miało miejsce 3 marca 1914, kiedy to policja budowlana zatwierdziła projekt. Niestety, budowa drogi prowadzącej do stacji napotkała liczne opóźnienia, a robotnicy mieli trudności z uzyskaniem należnego wynagrodzenia, co zdarzyło się aż cztery miesiące po oficjalnym otwarciu linii kolejowej. Działania mieszkańców, którzy zainicjowali propozycję nowego wariantu drogi, nie ustawały. Mimo trudności, koszt budowy stacji wyniósł 4500 marek, a inauguracja ruchu kolejowego 1 maja 1914 roku została uczczona podniesieniem flagi narodowej.

W trakcie II wojny światowej wzdłuż nasypu kolejowego umiejscowiono rowy przeciwpancerne, co jest świadectwem trudnych czasów, które miały miejsce w okolicy przystanku. Z perspektywy historycznej, te wydarzenia pozostawiły na zawsze swoje ślady.

1945–2010

Po zakończeniu wojny, doświadczone zdarzenia miały swoje konsekwencje dla infrastruktury kolejowej. W wyniku wysadzenia wiaduktów przez niemieckie wojska saperskie, trasa stała się nieprzejezdna. W efekcie, 13 sierpnia 1946 roku ogłoszono przetarg na rozbiórkę istniejącego torowiska. Wyjęte z Brętowa szyny zostały wykorzystane do odbudowy linii kolejowej numer 237. Z biegiem lat, przy nasypie zaczęły powstawać ogródki działkowe, zbudowane z elementów pozyskanych z rozebranej infrastruktury kolejowej. Niestety, do czasu rozpoczęcia budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie zachowały się żadne pozostałości po starej stacji kolejowej, co ilustruje rozwój regionu i zmieniające się potrzeby komunikacyjne mieszkańców.

Od 2010

W dniu 1 września 2015 roku miało miejsce otwarcie nowej stacji Gdańsk Brętowo, zaprojektowanej w ramach realizacji projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa stacja dysponuje dwoma peronami, przy czym jeden z nich jest wspólny z tramwajem. Na obu peronach zainstalowano nowoczesne szklane wiaty oraz dwie zewnętrzne przelotowe windy, co znacznie poprawiło komfort podróżnych. W ramach inwestycji powstały również parkingi dla samochodów oraz rowerów i kładka nad ulicą Rakoczego. Nowa lokalizacja stacji jest znacznie bliżej arterii, która łączy Piecki-Migowo z Brętowem, przez co zwiększa dostępność komunikacyjną tego obszaru. Plany dotyczące nadania nazwy nowo powstałemu przystankowi pierwotnie sugerowały nazwę Gdańsk Rakoczego, jednak mieszkańcy, biorąc udział w plebiscycie, opowiedzieli się za historycznym mianem Gdańsk Brętowo, co podkreśla trwałe znaczenie tej lokalizacji.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. WIG – Mapa Szczegółowa Polski 1:25 000, GDAŃSK (Danzig) Warszawa 1938. igrek.amzp.pl. [dostęp 17.05.2023 r.]
  3. Mapa 1938. mapywig.org. [dostęp 16.05.2023 r.]
  4. Trójmiasto na historycznej mapie. mapa.trojmiasto.pl. [dostęp 14.05.2023 r.]
  5. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  6. Pomorze: Przystanki PKM mają swoje nazwy | Dziennik Bałtycki [online], www.dziennikbaltycki.pl [dostęp 08.07.2020 r.]
  7. Przystanki z czerwonym dywanem. PKM -Pomorska Kolej Metropolitalna. [dostęp 07.03.2015 r.]
  8. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku/Rozkłady jazdy – lista przystanków. ztm.gda.pl/. [dostęp 07.03.2015 r.]
  9. Interaktywny plan Gdańska/Plan miasta>>skala 1:2000>>Narzędzia>>Informacja o dzielnicy, obrębie i działce. mapa.gdansk.gda.pl. [dostęp 02.03.2015 r.]
  10. a b Henryk Jursz: Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby. Gdańsk: Oskar, 2013 r. ISBN 978-83-63709-31-0.
  11. YouTube [online], www.youtube.com [dostęp 15.11.2017 r.]
  12. Arkusz 1677 Danzig (Gdańsk). W: Topografische Karten (Meßtischblätter) 1:25 000. Das Reichsamt für Landesaufnahme, 1944 r.

Oceń: Gdańsk Brętowo

Średnia ocena:4.55 Liczba ocen:22