Port Północny to kluczowy element infrastruktury transportowej, stanowiący istotną część portu morskiego Gdańsk. Usytuowany bezpośrednio nad Zatoką Gdańską, pełni istotną rolę w przeładunkach morskich, a jego działalność koncentruje się przede wszystkim na obsłudze ładunków masowych.
W porcie tym przeważnie przeładowuje się węgiel, ropę naftową oraz kontenery, co czyni go strategiczną lokalizacją dla handlu morskiego w regionie. Dzięki swojemu położeniu oraz rozwiniętej infrastrukturze, Port Północny przyczynia się do zwiększenia efektywności transportu morskiego w Polsce.
Charakterystyka
Port Północny to nowoczesny obiekt, który został zaprojektowany jako głębokowodny port, z maksymalnym zanurzeniem wynoszącym aż 15 metrów. Budowa odbyła się w latach 1970–1975, a projekt był związany z powstaniem Rafinerii Gdańskiej. Te dwa obiekty w istotny sposób się dopełniają, a ich funkcjonalność jest zintegrowana dzięki rurociągom. Projektantem tego ambitnego przedsięwzięcia był mgr inż. Aleksander Białecki.
W roku 1984 na terenie Portu Północnego powstała latarnia morska, która jest aktualnie najmłodsza w Polsce. Umożliwia ona nie tylko nawigację, ale także stanowi zabytek związany z historią regionu. Latarnia ta znajduje się pod patronatem instytucji zajmujących się ochroną i zachowaniem obiektów kulturowych, dlatego jej znaczenie wykracza poza codzienną funkcję. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule poświęconym latarni morskiej.
W roku 2007 zakończono budowę pierwszego głębokowodnego terminalu kontenerowego, znanego jako DCT Gdańsk, co znacząco poprawiło możliwości egzystencjalne portu. Ponadto komunikacja drogowa w tej części Gdańska odbywa się poprzez Trasę Sucharskiego. Jej modernizacja, która miała miejsce w 2012 roku, umożliwiła efektywniejsze połączenie ze wschodu i południa, zastępując dotychczasową jednojezdniową ulicę. Trasa ta łączy port z zachodnią częścią Gdańska, prowadząc do Południowej obwodnicy Gdańska.
Oprócz tego, poprzez Trasę Słowackiego, która w 2016 roku została wzbogacona o tunel pod Martwą Wisłą, port uzyskał nową, przystępną drogę dojazdową z zachodnich części Gdańska.
W 2018 roku Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg dotyczący modernizacji toru wodnego, celem usunięcia niewybuchów po II wojnie światowej. Było to niezbędne dla zapewnienia większego bezpieczeństwa oraz uzyskania lepszych warunków eksploatacyjnych portu. W wrześniu 2021 roku zakończono kluczowy etap budowy nowego zestawu falochronów w Porcie Północnym, realizowanego przez konsorcjum firm PORR, Rover Maritime oraz Roverpol. Inwestycja, która wyniosła blisko 607 mln zł, znacząco zwiększyła zdolności portu, zwiększając jego operacyjną niezależność od warunków pogodowych oraz podnosząc standardy bezpieczeństwa.
Odniesienia w kulturze
Interesującym faktem jest to, że na terenie portu kręcone były zdjęcia do polskiego serialu obyczajowego pt. „Znaki szczególne”, który swoją premierę miał w 1976 roku. To rozwija jego znaczenie nie tylko jako obiektu przemysłowego, lecz także jako miejsca o wartości kulturowej.
Przypisy
- W Porcie Północnym zakończyła się główna część modernizacji falochronów. Inwestycja za ponad 600 mln zł.
- Firma rozminowująca przekop Mierzei Wiślanej pod lupą prokuratury. Wzięła miliony za niewykonaną pracę?
- Historia DCT. [dostęp 25.09.2010 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Porty":
Terminal kontenerowy Baltic Hub | Terminal Promowy Westerplatte | Morskie przejście graniczne Gdańsk-Górki Zachodnie | Przystań jachtowa Marina Gdańsk | Gdańsk Port Północny | Morskie przejście graniczne Gdańsk-Port | Gdański Terminal Kontenerowy | Port morski GdańskOceń: Port Północny