UWAGA! Dołącz do nowej grupy Gdańsk - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Gdańsk Wrzeszcz


Gdańsk Wrzeszcz to ważna stacja kolejowa położona na styku dzielnic Wrzeszcz Dolny oraz Wrzeszcz Górny w pięknym mieście Gdańsku, znajdującym się w województwie pomorskim w Polsce.

Stacja ta jest ulokowana na wysokości około 17 metrów nad poziomem morza, co czyni ją dostrzegalną z okolicznych obszarów. Gdańsk Wrzeszcz jest nie tylko punktem przesiadkowym, ale także ważnym węzłem komunikacyjnym, który łączy mieszkańców oraz turystów z innymi częściami regionu.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski w Gdańsku Wrzeszczu odgrywa kluczową rolę w komunikacji miejskiej oraz w regionie. Analizując dane z ostatnich lat, można zauważyć znaczne zmiany i trendy w liczbie pasażerów korzystających z tego obszaru.

RokWymiana rocznaWymiana pasażerska na dobęMiejsce w Polsce
20175 700 00015 60012
20187 800 00021 50011
20198 800 00024 10010
20205 700 00015 70011
20216 900 00018 90010
202210 800 00029 5009
202310 240 00028 1009

Warto zwrócić uwagę, że liczba pasażerów zmieniała się z roku na rok, co może być wynikiem wielu czynników, takich jak rozwój infrastruktury, sytuacja ekonomiczna oraz zmiany w preferencjach podróży. Te statystyki dostarczają cennych informacji o trendach w mobilności mieszkańców i odwiedzających.

Historia

Dworzec w Gdańsku Wrzeszczu został otwarty w 1870 roku, w ramach budowy nowej linii kolejowej łączącej Szczecin i Gdańsk. Wkrótce po rozpoczęciu działalności kolei, w początkach XX wieku, na wysokim nasypie kolejowym z umocnionymi murami zbudowano w 1913 roku nastawnię bramową Wr1, która jest unikalna dla północnej Polski. Dzieło to, wykonane przez architektów, harmonijnie wkomponowano w eklektyczny styl dzielnicy, nadając mu charakterystyczny wygląd poprzez galeryjki, pomost przypominający mostek statku oraz wysuniętą wieżyczkę.

W obliczu zagrożenia rozbiórką tego wyjątkowego obiektu przez PKP w 2015 roku, gdyż w całym kraju zachowało się jedynie pięć takich nastawni, w tym bezprecedensowy budynek w Gdańsku Wrzeszczu, decyzją konserwatora zabytków podjęto kroki mające na celu jego ochronę. Został on wpisany do rejestru zabytków, co zazwyczaj chroni tego rodzaju architekturę przed zniszczeniem.

Dnia 8 marca 1969 roku oddano do użytku nowoczesny budynek dworca, który przeszedł remont na przełomie 2014 i 2015 roku, nadając mu nowy blask i dostosowując do współczesnych potrzeb podróżnych.

Linie kolejowe

Na stacji zatrzymują się pociągi wszystkich kategorii, co zapewnia szeroki wybór dla podróżnych. Wśród dostępnych opcji znajdują się: SKM, pociągi osobowe, Regio, TLK, IC, EIC (Express Intercity), a także EIP (Express Intercity Premium, czyli pociągi Pendolino).

Infrastruktura

Obecnie stacja oferuje cztery perony, z czego dwa są przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych, a dwa dla pociągów SKM. Pomiędzy peronami a budynkiem dworca zlokalizowane są dwa przejścia podziemne. Jedno z nich można znaleźć wewnątrz samego obiektu dworca, natomiast drugie prowadzi z placu przed stacją do ulicy Kilińskiego, znajdującej się po drugiej stronie torów.

Przed remontem, peron dalekobieżny, dawniej oznaczony jako peron 1, przeszedł gruntowną modernizację. Został podwyższony oraz odpowiednio wyremontowany, a także wzbogacony o wiatę, która stylistycznie przypomina tę, znajdującą się na peronie SKM. 9 grudnia 2014 roku zakończono prace nad nowym, drugim peronem dalekobieżnym, osiągającym długość 300 m oraz wysokość 76 cm. Nowo zbudowany peron otrzymał numer I, a pozostałe perony zostały przenumerowane.

Przebudowa stacji, zaplanowana na 30 maja 2015 roku, zakończyła się z niewielkim opóźnieniem, co miało miejsce w czerwcu 2015. Koszt prac modernizacyjnych oszacowano na 150 milionów złotych. Po modernizacji w stacji zainstalowano pięć wind, które ułatwiają dostęp do peronów dalekobieżnych oraz do budynku dworca. Do tej pory również przeprowadzono remont przejść podziemnych, a w tunelu łączącym ulice Dmowskiego i Wajdeloty wprowadzono bezpośrednie wyjścia prowadzące na perony.

Na stacji zainstalowano 11 km torów i 28 rozjazdów, a także nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. 22 października 2016 roku oddano do użytku kolejny peron SKM, który jest peronem jednokrawędziowym i łączy się bezpośrednio z nowo otwartą Galerią Metropolia. Dzięki tej inwestycji pociągi SKM kursujące w kierunku Sopotu i Gdyni mogą obsługiwać dwie krawędzie peronowe jednocześnie.

W latach 2021–2022, PKP SA planuje wprowadzenie przebudowy budynku dworcowego. W ogłoszonym przetargu wpłynęło 7 ofert, które wahały się od 13 do 22 milionów złotych, podczas gdy szacunkowa wartość zamówienia wynosiła 14,5 miliona złotych. Prace budowlane, których wykonawcą została firma TYM-BUD za kwotę 13 190 000 zł, rozpoczęły się w sierpniu 2021 roku i mają zostać ukończone do końca 2022 roku. W pierwszej kolejności przystąpiono do rozbiórki starego budynku dworca, a w jego miejsce zrealizowany zostanie nowy obiekt, charakteryzujący się szarością elewacji oraz dużą ilością przeszkleń. 4 marca 2022 roku obsługę pasażerów przejął dworzec tymczasowy.

30 listopada 2023 roku nowy dworzec został oddany do użytku, jednak z rocznym opóźnieniem.

Przypisy

  1. a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
  2. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  3. Wymiana pasażerska na stacjach [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 26.07.2024 r.]
  4. Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2023 [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 26.07.2024 r.]
  5. Zaczęła się budowa nowego dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz. Na początek - rozbiórka.
  6. W Gdańsku Wrzeszczu otwarto tymczasowy dworzec PKP. Główny gmach wchodzi w kolejną fazę remontu.
  7. Dworzec Gdańsk Wrzeszcz już działa. transport-publiczny.pl, 01.12.2023 r. [dostęp 03.12.2023 r.]
  8. Przebudowa dworca PKP we Wrzeszczu będzie kosztowała 13 mln zł. Wybrano wykonawcę.
  9. Remont dworca PKP we Wrzeszczu. Zgłosiło się siedem firm, pięć zmieściło się w budżecie inwestycji.
  10. Gdańsk Wrzeszcz z „prywatnym” peronem SKM. Wyjście z dwóch stron. transport-publiczny.pl, 10.12.2016 r. [dostęp 17.12.2016 r.]
  11. Wyborcza.pl [online], trojmiasto.wyborcza.pl [dostęp 23.11.2017 r.]
  12. Nastawnia we Wrzeszczu trafi do rejestru zabytków. www.gdansk.gazeta.pl, 09.02.2015 r.
  13. Zabytkowa nastawnia bez schodów, bo ZDiZ się nie zgadza. trojmiasto.gazeta.pl, 06.08.2011 r. [dostęp 06.08.2011 r.]
  14. Nowy projekt dla nastawni - muzeum modeli kolejek. trojmiasto.gazeta.pl, 19.04.2011 r. [dostęp 19.04.2011 r.]
  15. Gdańsk. Warto ratować wrzeszczańską nastawnię. trojmiasto.gazeta.pl, 19.03.2010 r. [dostęp 19.03.2010 r.]
  16. Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 30.01.2020 r.]
  17. Arkusz 1677 Danzig (Gdańsk). W: Topografische Karten (Meßtischblätter) 1:25 000. Das Reichsamt für Landesaufnahme, 1944.

Oceń: Gdańsk Wrzeszcz

Średnia ocena:4.78 Liczba ocen:22