UWAGA! Dołącz do nowej grupy Gdańsk - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Gdańsk Śródmieście


Gdańsk Śródmieście to obszar, w którym znajduje się stacja kolejowa Szybkiej Kolei Miejskiej, usytuowana w dzielnicy Śródmieście, na południe od Dworca Głównego. Ta stacja jest zlokalizowana na styku takich obszarów jak Stare Przedmieście oraz Biskupia Górka, a jej bliskość do głównych arterii komunikacyjnych, przy wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej oraz w sąsiedztwie kościoła św. Trójcy, czyni ją centralnym punktem na mapie transportowej Gdańska. Stacja została oddana do użytku 1 kwietnia 2015.

W ciągu kilku lat swojego funkcjonowania, w roku 2018 przystanek ten obsługiwał średnio od 14 do 17 tysięcy pasażerów dziennie, co umiejscowiło go na 15. pozycji wśród najczęściej uczęszczanych stacji w Polsce. Zgodnie z danymi z Urzędu Transportu Kolejowego, otwarcie stacji mogło mieć wpływ na zmniejszenie liczby pasażerów na stacji Gdańsk Główny, gdzie odnotowano spadek o 10% w 2017 roku, co przełożyło się na zaledwie 10,3 miliona pasażerów. W 2021 roku UTK zakwalifikował stację jako 10. pod względem popularności w Polsce. Warto jednak zauważyć, że rezultaty te zostały podważone przez media, co pokazuje dynamiczny charakter rynku transportowego w regionie.

Ruch pasażerski

W obszarze komunikacyjnym Gdańska, ruch pasażerski odgrywa istotną rolę w organizacji transportu miejskiego.

RokWymiana pasażerów na dzień
201717 000 do 20 000
20228 000 do 10 000

W rejonie, gdzie znajduje się przystanek, powstał istotny węzeł komunikacyjny, który integruje wszelkie miejskie środki transportu, w tym tramwaje, autobusy oraz kolej.

Nowo powstała infrastruktura w postaci przystanku tramwajowego Śródmieście SKM została wprowadzona w wyniku modernizacji i otwarcia nowego odcinka linii 250. Istotnym elementem tego węzła jest brak kas biletowych, jednak dostępnych jest cztery biletomaty, z czego dwa obsługują płatności za pomocą kart zbliżeniowych.

Historia

Do połowy lat 60. XX wieku, w odległości kilkuset metrów na południe, funkcjonował przystanek Gdańsk Biskupia Górka, znany także jako Danzig Petershagen. Już w tym okresie powstały plany przedłużenia linii Szybkiej Kolei Miejskiej o nowy przystanek, umiejscowiony na południe od gdańskiego Dworca Głównego. Ideą tej inwestycji było zwiększenie komfortu transportu dla turystów oraz mieszkańców, ułatwiając im dojazd do Głównego Miasta, Starego Przedmieścia oraz Dolnego Miasta.

W czasach PRL, podczas budowy Węzła Okopowa, przewidziano miejsce na przyszły przystanek, co wiązało się z wykonaniem części niezbędnych prac, takich jak otwory w wiadukcie nad torami czy też różne prace ziemne. Budowa przystanku została wpisana w ramy realizowanego w latach 2008–2014 programu inwestycyjnego znanego jako Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. Początkowo planowano, że nowy przystanek zacznie obsługiwać turystów już w czasie Euro 2012, jednak plany te nie zostały zrealizowane.

Również dalsze terminy uruchomienia, takie jak II-III kwartał 2014 oraz 1 stycznia 2015, nie zostały dotrzymane. W końcu umowę na budowę przystanku podpisano 31 lipca 2013 roku. Wykonawcą została firma Rajbud w konsorcjum z firmą Dekpol, a prace budowlane rozpoczęły się 9 sierpnia 2013 roku. Zgodnie z planem wszelkie prace miały zostać zakończone w ciągu 490 dni, nie później niż 31 grudnia 2014 roku. W połowie 2014 roku pojawiły się informacje, iż inwestycja zakończy się do 3 grudnia 2014 roku, a całkowity koszt wyniósł około 80 milionów złotych.

Teren pod budowę przystanku przygotowano częściowo równocześnie z remontem linii kolejowej prowadzącej do Warszawy Zachodniej (linia nr 9). W ramach tych prac przedłużono również linię kolejową nr 250 w kierunku nowego przystanku oraz przebudowano stację Gdańsk Główny, gdzie peron 3 przekształcono w peron wyspowy, mając na uwadze wcześniejszy, ślepy tor. Budowa nowego przystanku wiązała się także z przyszłym zagospodarowaniem Targu Siennego oraz Targu Rakowego.

Ostatecznie, przystanek oddano do użytku 1 kwietnia 2015 roku. Dnia 20 lutego opublikowano nowy rozkład jazdy, a od tego dnia większość pociągów SKM, które wcześniej kończyły bieg na stacji Gdańsk Główny, zostały wydłużone do Gdańska Śródmieście. Należy jednak zauważyć, że pociągi w kierunku Tczewa kursują na oddzielnej linii nr 9, pomijając Gdańsk Śródmieście. Dodatkowo, kilka pociągów kursujących z Gdyni oraz te do przystanku Gdańsk Stadion Expo nadal kończą bieg na stacji Gdańsk Główny.

Infrastruktura

Peron, który został stworzony, wyróżnia się imponującymi wymiarami – jego długość wynosi aż 200 metrów, zaś szerokość waha się od 8 do 16 metrów. Początek peronu zlokalizowany jest na południowej krawędzi wiaduktu Armii Krajowej, w kierunku Tczewa, natomiast jego koniec osiąga teren w pobliżu kościoła Świętej Trójcy.

W lipcu 2014 roku miała miejsce instalacja wiaty, która została zamontowana na peronie przygotowywanego przystanku. Należy zauważyć, że niektóre z rozwiązań komunikacyjnych, które przewidziane są w pobliżu przystanku, mają być zrealizowane w późniejszym terminie.

Sąsiedztwo

W Gdańsku Śródmieściu można znaleźć wiele interesujących lokalizacji w bliskim sąsiedztwie. Oto niektóre z wybranych obiektów, które znajdują się w promieniu jednego kilometra:

Krytyka

W ostatnich dniach przedłużona linia nr 250 spotkała się z dużą krytyką ze strony lokalnych mediów oraz mieszkańców Gdańska. Po przystanku Gdańsk Śródmieście nie ma dostępu do linii nr 9, która kieruje się na południe, co powoduje, że pociągi SKM w stronę Pruszcza Gdańskiego oraz Tczewa nie zatrzymują się na nowym przystanku.

Ta sytuacja wywołała dyskusję na temat dostępności komunikacyjnej w tej części miasta oraz wskazała na potrzebę lepszego planowania połączeń kolejowych, aby zapewnić wygodny transport mieszkańcom.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. Urząd Transportu Kolejowego, 10.2018 r. [dostęp 07.02.2019 r.]
  3. Największe stacje kolejowe w Polsce. Urząd Transportu Kolejowego, 08.2018 r. [dostęp 25.09.2018 r.]
  4. Wielki plac budowy w centrum Gdańska. Trzech wykonawców naraz. trojmiasto.gazeta.pl, 15.08.2013 r. [dostęp 19.08.2013 r.]
  5. Gdańsk wchodzi do spółki SKM Trójmiasto. rp.pl, 23.01.2009 r. [dostęp 23.01.2009 r.]
  6. Pierwszy krok w stronę stacji SKM Śródmieście. trojmiasto.pl, 17.06.2008 r. [dostęp 17.06.2008 r.]
  7. Michał Brancewicz Prawie rok budowy SKM Śródmieście. Kiedy skorzystają pasażerowie? [dostęp 21.07.2014 r.]
  8. SKM Śródmieście: na wiele rozwiązań przyjdzie nam jeszcze poczekać.
  9. Gdańsk Śródmieście już otwarty dla podróżnych.
  10. Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście dopiero w 2014 roku. trojmiasto.pl, 23.09.2011 r. [dostęp 23.09.2011 r.]
  11. SKM Gdańsk Śródmieście dopiero w 2013 roku. trojmiasto.gazeta.pl, 04.06.2011 r. [dostęp 04.06.2011 r.]
  12. tramwajowe „Centrum” zmieniają nazwę od 1 kwietnia 2015 r.. ztm.gda.pl. [dostęp 29.03.2015 r.]
  13. SKM zabiera się za projektowanie przystanku Śródmieście. trojmiasto.pl, 13.07.2010 r. [dostęp 13.07.2010 r.]
  14. Jak pustawy peron stał się na papierze najbardziej oblegany w Polsce. Tak się tworzy statystyki na kolei.
  15. Budowa przystanku SKM Śródmieście na 7 miesięcy przed końcem.
  16. 1 kwietnia SKM-ka dojedzie do przystanku Śródmieście. Jest nowy rozkład jazdy.
  17. Archwiwum Wiadomości z portalu Trojmiasto.pl [online], www.trojmiasto.pl [dostęp 15.11.2017 r.]

Oceń: Gdańsk Śródmieście

Średnia ocena:4.91 Liczba ocen:13