Gdańsk Oliwa to ważny przystanek osobowy, który znajduje się przy granicy dwóch dzielnic: Oliwy, od wschodu, oraz Przymorza Małego, po stronie zachodniej. Warto zaznaczyć, że to miejsce pełni istotną rolę w układzie komunikacyjnym Gdańska, umożliwiając mieszkańcom oraz odwiedzającym sprawne poruszanie się po mieście.
Oliwa, znana ze swoich parków oraz historycznych budynków, współczesnie łączy się z Przymorzem Małym, co czyni tę lokalizację niezwykle atrakcyjną zarówno dla turystów, jak i dla mieszkańców.
Ruch pasażerski
W niniejszej sekcji omówimy szczegółowo zagadnienia związane z ruchem pasażerskim w Gdańsku Oliwie. Analiza przedstawionych danych ukazuje znaczenie tego miejsca jako istotnego węzła komunikacyjnego na mapie Polski.
Rok | Roczna wymiana | Dzienna wymiana pasażerska | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 2 880 000 | 7 900 | 27 |
2018 | 3 650 000 | 10 000 | 21 |
2019 | 4 200 000 | 11 500 | 21 |
2020 | 2 490 000 | 6 800 | 20 |
2021 | 3 360 000 | 9 200 | 16 |
2022 | – | 12 300 | 18 |
Z roku na rok widać dynamiczny rozwój liczby pasażerów, co podkreśla rosnącą popularność tej lokalizacji. Warto zwrócić uwagę na rok 2022, w którym dzienna wymiana pasażerska osiągnęła wysoki poziom pomimo braku danych dotyczących rocznej wymiany.
Położenie
Przystanek komunikacji miejskiej usytuowany jest na wschodniej granicy Oliwy. W pobliżu tej lokalizacji znajduje się zespół zabytków, w tym archikatedra oliwska, która przyciąga wielu turystów, oraz zespołu pałacowo-parkowym, idealnym na spacery i wypoczynek na łonie natury.
Od przystanku do pętli autobusowo-tramwajowej, która obsługuje linie miejskie, dzieli nas zaledwie 350 metrów. Pętla nosi nazwę „Oliwa – pętla tramwajowa” dla autobusów oraz „Oliwa” dla tramwajów, co czyni ją kluczowym węzłem komunikacyjnym w tej okolicy. Ponadto, w niedalekim sąsiedztwie znajduje się pętla autobusowa „Oliwa PKP”, co ułatwia przyszłym podróżnikom dostęp do innych części Gdańska.
Historia
W 1870 roku otwarto dworzec, który został zbudowany jako fragment nowej trasy kolejowej łączącej Szczecin z Gdańskiem. Była to już trzecia linia kolejowa, która pojawiła się w Gdańsku, po wcześniejszych, takich jak Gdańsk-Tczew oraz kolej nr 249. Na tamten czas Oliwa funkcjonowała jako niezależna gmina miejska, mająca około 3000 mieszkańców. Z tego samego projektu opracowany został również budynek dworcowy na stacji Gdańsk Wrzeszcz, który jednak nie przetrwał do dzisiejszych czasów.
Na stacji w Oliwie brakowało lokomotywowni oraz wieży wodnej, co ograniczało jej funkcjonalność. Warto zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 1926 roku, Oliwa stała się częścią granic administracyjnych miasta Gdańska, a jednocześnie nazwa stacji została zmieniona na Danzig Oliva, co odzwierciedlało zmiany w zarządzaniu terytorialnym regionu.
Następnie, 2 stycznia 1952 roku, uruchomiono linię Szybkiej Kolei Miejskiej, co znacząco wpłynęło na rozwój komunikacji w tym rejonie oraz przyniosło nowe możliwości dla mieszkańców.
Współczesność
W 2008 roku, na końcu grudnia, peron SKM przeszedł znaczną modernizację. W ramach tego przedsięwzięcia, odrestaurowano nie tylko zabytkową wiatę, ale również nawierzchnię. Dodatkowo, zamontowano pierwsze w tej sieci elektroniczne tablice informacyjne, które wskazują najbliższe odjazdy pociągów, a także wprowadzono windę, ułatwiającą dostęp dla osób z niepełnosprawnościami.
W czerwcu 2011 roku rozpoczęto generalny remont peronu dalekobieżnego, który zakończył się w 2014 roku. PKP S.A. planuje kolejne zmiany, obejmujące przebudowę budynku dworcowego oraz rewitalizację terenu znajdującego się przed dworcem, który również znajduje się w zasobach PKP.
Niestety, w sierpniu 2022 roku podczas remontu tunelu Dworca PKP Gdańsk–Oliwa doszło do nieodwracalnych zniszczeń. Zniszczono wówczas zabytkowe kafle ozdobne z początku XX wieku. Rada Dzielnicy Oliwa nie pozostała obojętna i wystosowała pismo do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz złożono zawiadomienie do prokuratury w tej sprawie. Mimo licznych interwencji i sprzeciwów, remont, w tym skuwanie zabytkowych kafli, był kontynuowany.
W październiku tego samego roku Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków zainicjował procedurę zmierzającą do wpisania Dworca PKP Gdańsk Oliwa do Rejestru Zabytków Województwa Pomorskiego. To ważny krok w kierunku ochrony dziedzictwa kulturowego tej historycznej lokalizacji.
Linie kolejowe
Na przystanku w Gdańsku Oliwie przebiegają linie kolejowe: 202 Gdańsk Główny–Stargard oraz 250 Gdańsk Śródmieście–Rumia (linia SKM).
Obie z nich charakteryzują się zelektryfikacją oraz normalnym torem, a także są dwutorowe.
Infrastruktura
Przystanek kolejowy w Gdańsku Oliwie charakteryzuje się jednym przejściem podziemnym, które znajduje się w tunelu łączącym ulicę Droszyńskiego z placem od strony ulicy Poczty Gdańskiej. Warto zauważyć, że oba perony są zadaszone, co zapewnia komfort pasażerom w przypadku złych warunków atmosferycznych.
Ruch kolejowy na tym odcinku jest sterowany za pomocą sygnalizacji świetlnej, co zwiększa bezpieczeństwo i płynność ruchu pociągów. Do 2012 roku jedna z bocznic przystanku była wykorzystywana do ekspozycji wagonów i lokomotyw w czasie odbywających się cyklicznie Targów Kolejnictwa „Trako”. Tego typu wydarzenia podkreślają znaczenie stacji w branży kolejowej.
Na stacji znajduje się również rozwinięta infrastruktura dla pasażerów, w tym kasowniki oraz tablice informacyjne z rozkładami jazdy, które ułatwiają poruszanie się po siatce połączeń. W bezpośredniej okolicy umiejscowiona jest pętla tramwajowa oraz dwie pętle autobusowe, które zapewniają dogodny dostęp do komunikacji miejskiej. Warto wspomnieć, że do lat 90. XX wieku plac przed dworcem funkcjonował jako przystanek autobusowy PKS, co świadczy o długiej historii komunikacyjnej tej lokalizacji.
Przypisy
- a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Z tunelu Dworca w Oliwie skuto zabytkowe płytki. staraoliwa.pl. [dostęp 08.08.2023 r.]
- Gdańsk: Zniszczony tunel na dworcu w Oliwie straszy. Winnych nie ma. zawszepomorze.pl. [dostęp 05.09.2023 r.]
- PKP do końca skuje stuletnie płytki w tunelu Dworca w Oliwie. trojmiasto.wyborcza.pl. [dostęp 02.10.2022 r.]
- Dworzec w Oliwie będzie w rejestrze zabytków. gdanskstrefa.com. [dostęp 05.10.2022 r.]
- Trefny remont na stacji PKP w Gdańsku. Skuto stuletnie kafle, sprawa w prokuraturze. 03.09.2022 r. [dostęp 13.09.2022 r.]
- Zniszczony tunel Dworca w Oliwie. gdanskstrefa.com. [dostęp 03.09.2022 r.]
- Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 30.01.2020 r.]
- Remont stacji SKM w Oliwie w tym roku. trojmiasto.pl, 08.07.2008 r.
- Stacja w Oliwie w nowej szacie. trojmiasto.pl, 10.09.2008 r.
- Elektroniczne tablice na peronach SKM. trojmiasto.pl, 31.03.2009 r.
- Peron w Oliwie wypięknieje. trojmiasto.pl, 19.06.2011 r.
- Gdzie był dworzec Brama Oliwska (Am Olivaer Tor)?. rzygacz.webd.pl.
- OLIWA. gedanopedia.pl.
- Jednostki morfogenetyczne Gdańska. gdansk.pl.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Gdańsk Olszynka | Gdańsk Port Lotniczy | Gdańsk Stadion Expo | Gdańsk Stocznia | Gdańsk Zaspa | Gdańsk Strzyża | Gdańsk Niedźwiednik | Gdańsk Przymorze-Uniwersytet | Dworzec autobusowy w Gdańsku | Gdańsk Brętowo | Gdańsk Lipce | Gdańsk Wrzeszcz | Gdańsk Matarnia | Gdańsk Kiełpinek | Gdańsk Żabianka-AWFiS | Gdańsk Południowy | Gdańsk Osowa | Gdańsk Orunia | Gdańsk Jasień | Gdańsk FirogaOceń: Gdańsk Oliwa