Aleja Armii Krajowej, znana również jako Trasa W-Z, to kluczowa droga w Gdańsku, która w większości swojej długości ma charakter trasy szybkiego ruchu. Łączy ona Śródmieście z obwodnicą Trójmiasta (S6), co czyni ją istotnym elementem infrastruktury transportowej regionu.
Aleja ta nie tylko umożliwia szybki przejazd między głównymi punktami miasta, ale również odgrywa ważną rolę w codziennym życiu mieszkańców Gdańska.
Przebieg
Aleja Armii Krajowej w Gdańsku ma imponującą długość 9,7 kilometra. Rozpoczyna swój bieg w stronę zachodnią, wychodząc z węzła Unii Europejskiej. W swojej trasie przechodzi wiaduktem nad linią kolejową Warszawa – Gdańsk, a w okolicach węzła Carla Groddecka, skrzyżowuje się z ulicą 3 Maja.
Trasa alei oddziela takie dzielnice jak Chełm, Siedlce, Wzgórze Mickiewicza, Ujeścisko, Zabornię oraz przez Jasień. Trasa ta kontynuuje się aż do węzła Karczemki, gdzie łączy się z obwodnicą Trójmiasta. Za tym punktem tranzytowym aleja przechodzi w ulicę Kartuską.
Do roku 2012, aleja była częścią drogi krajowej nr 7, łączącej Żukowo z Chyżnem. Obecnie pełni rolę drogi wojewódzkiej nr 501, prowadzącej z Gdańska w kierunku Krynicy Morskiej.
Trasa W-Z
Aleja Armii Krajowej w Gdańsku to istotna arteria komunikacyjna, która po węźle Groddecka przekształca się w drogę szybkiego ruchu z dwoma jezdniami oraz różnymi pasami ruchu. Przy tej arterii znajduje się kolizyjne skrzyżowanie z ulicami Łostowicką oraz al. Havla. Inne skrzyżowania są wykonywane w formie węzłów typu WB, a skrzyżowanie z obwodnicą Trójmiasta ma charakter węzła w typie koniczynki. Na odcinku od Sikorskiego do Okopowej, pomiędzy jezdniami, biegnie torowisko tramwajowe, co znacząco wpływa na układ komunikacyjny w tej części Gdańska.
Warto zwrócić uwagę, że wzdłuż całej trasy, poza skrzyżowaniem Havla/Łostowicka, brak jest przejść dla pieszych oraz ciągów pieszych. Oznacza to, że bezpieczeństwo pieszych w tym obszarze może budzić pewne zastrzeżenia.
Podwale Przedmiejskie
Podwale Przedmiejskie, uznawane niegdyś za część trasy W-Z, to droga szybkiego ruchu, która budowana była w latach 1959 – 1995. Prowadzi ona od Węzła Unii Europejskiej w Śródmieściu do ul. Elbląskiej. Do 2012 roku, przed oddaniem do użytku południowej obwodnicy Gdańska, trasa ta była częścią krajowej drogi nr 7 i stanowiła główną drogę wyjazdową w kierunku Warszawy. Zmiany te spowodowały, że klasa Podwala Przedmiejskiego ma być teraz zredukowana do drogi zbiorczej.
Etapy realizowania inwestycji
Realizacja tej inwestycji odbywa się w różnych etapach, z licznymi przerwami od 1980 roku. Etapy budowy obejmują:
- Odcinek I (1980-1988) o długości 1,8 km od skrzyżowania z ul. 3 Maja w Śródmieściu do węzła drogowego z al. Sikorskiego w Chełmie,
- Odcinek II (1996-1998) o długości 1,3 km od węzła z al. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Łostowicką, Ujeścisko,
- Odcinek III (1999-2000) o długości 1,9 km od skrzyżowania z ul. Łostowicką do skrzyżowania z ul. Jabłoniową na Jasiieniu,
- Odcinek IV (2006-2007) od skrzyżowania z ul. Jabłoniową do skrzyżowania z ul. Kartuską,
- Odcinek V (2010-2011) od skrzyżowania z ul. Kartuską do skrzyżowania z ul. Otomińską, bez węzła Gdańsk-Karczemki,
- Węzeł Karczemki (2010-2011) rozbudowa węzła Gdańsk-Karczemki realizowana przez GDDKiA oddział w Gdańsku.
Odcinek I
Na początku mamy odcinek o długości 1,8 km od skrzyżowania z ul. 3 Maja do węzła drogowego typu WB z al. Sikorskiego na Chełmie. W jego ramach wybudowano wiadukty oraz kładki piesze, które miały umożliwić stworzenie linii tramwajowej na Chełm. Budowa tramwaju była opóźniana przez długie lata, jednak ostatecznie linia została oddana do użytku pod koniec 2007 roku. Chociaż ma tylko 2900 metrów długości, to charakteryzuje się bardzo trudnym profilem z pochyleniem do 50 promili. Pierwsze lata eksploatacji przyniosły problemy z pojazdami, które z powodu specyfiki linii nie mogły na nią wjeżdżać. W początkowym okresie ZKM Gdańsk dysponował jedynie 9 pojazdami. Dopiero później zakupiono 46 tramwajów z Dortmundu oraz 35 nowych tramwajów typu Pesa Swing, co umożliwiło rozszerzenie połączeń do innych dzielnic.
Odcinek II
Odcinek II o długości 1,3 km łączy węzeł Chełm z ul. Łostowicką. Został oddany do użytku w 1998 roku i charakteryzował się dwoma jezdniami po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. W trakcie prac ziemnych stworzono dwa nasypy, które miały służyć do budowy wiaduktów. Na tym odcinku również zbudowano dwie kładki dla pieszych, a pomiędzy jezdniami pozostawiono przestrzeń na przyszłą linię tramwajową.
Odcinek III
Trzeci odcinek, o długości 1,9 km, został oddany do użytku 30 listopada 2000 roku. Zrealizowano wiadukt w ciągu ul. Cedrowej oraz pozostawiono rezerwę terenową na przyszłe wiadukty nad ul. Łostowicką. Ten odcinek drogi również posiada dwujezdniowy przekrój, zapewniając dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz miejsce na tramwaj i ewentualne dodatkowe pasy ruchu.
Odcinek IV
21 grudnia 2007 roku na użytku oddano odcinek o długości 3,5 km, rozciągający się od skrzyżowania z ul. Jabłoniową do Kiełpinek, który został sfinansowany w dużej mierze z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej. Droga ta również ma dwie jezdnie po dwa pasy w kierunku przeciwnym oraz rezerwę na przyszłą linię tramwajową. W ramach tego etapu zbudowano także kluczowe wiadukty oraz rondo im. Jacka Kuronia na ul. Źródlanej, które miało być kluczowym układem komunikacyjnym do kolejnego etapu inwestycji.
Odcinek V
30 grudnia 2011 roku oddano do użytku finałowy odcinek Trasy W-Z. To 2,2 km drogi, łączący ul. Kartuską z ul. Otomińską, bez węzła Karczemki. Koszt budowy wyniósł 89 mln zł, a 85% tego kosztu zostało pokryte przez Unię Europejską. Mimo zamknięcia na tramwaje, odcinek ten oferuje dwie jezdnie po dwa pasy w obu kierunkach oraz rezerwę na dodatkowe pasy. W ramach rozbudowy wprowadzono także remont wielu ulic bocznych w pobliskiej okolicy.
Węzeł Karczemki
Inwestycja związana z węzłem Karczemki, realizowana przez GDDKiA w Gdańsku, miała na celu przekształcenie istniejącego węzła WB (częściowo bezkolizyjny) w węzeł typu WA, czyli całkowicie bezkolizyjny. Powstały nowe łącznice łączące Obwodnicę Trójmiasta z Trasą W-Z, a także wybudowano dodatkowy wiadukt nad obwodnicą. Całość prac została zakończona w maju 2012 roku.
Przypisy
- Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie – Trójmiasto.pl
- Trójmiasto.pl
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Południowa obwodnica Gdańska | Trasa Słowackiego | Tunel pod Martwą Wisłą | Węzeł Unii Europejskiej w Gdańsku | Trasa Sucharskiego | Droga krajowa nr 89 (Polska) | Węzeł Kliniczna | Droga Zielona | Tunel kolejowo-drogowy w GdańskuOceń: Aleja Armii Krajowej w Gdańsku