Portowa Straż Pożarna „Florian”


Portowa Straż Pożarna „Florian” to istotna jednostka ochrony przeciwpożarowej, której zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa w porcie morskim Gdańsk oraz w przyległych dzielnicach miasta Gdańsk. Działania tej organizacji obejmują nie tylko ochronę przed pożarami, ale również ochronę ekologiczną wód portowych i Zatoki Gdańskiej.

Historia Portowej Straży Pożarnej „Florian” sięga roku 1991, kiedy to jednostka ta została utworzona na podstawie wcześniejszej formacji, która ma swoje korzenie w powstałej w 1947 roku Portowej Straży Pożarnej. Od tego czasu „Florian” nieprzerwanie angażuje się w działania na rzecz bezpieczeństwa publicznego i ochrony środowiska.

Historia

W roku 1946 w Gdańsku, w porcie gdańskim, na skutek wzrastającego przeładunku towarów, pojawiło się wyraźne zagrożenie pożarowe, któremu z uwagi na nieliczną obsadę IV Oddziału Miejskiego Zawodowej Straży Pożarnej działającej w Nowym Porcie nie było łatwo sprostać. W związku z tym, w dniu 1 września 1946 roku, powołano do życia Portową Straż Pożarną, której podstawową kadrę stanowili 25 funkcjonariuszy pożarnictwa z IV Oddziału.

Początkowo jednostka nie dysponowała odpowiednim zapleczem koszarowym ani sprzętem gaśniczym i ochronnym. Co więcej, brakowało również zmechanizowanego i transportowego wyposażenia. W ramach własnych działań, w pozyskanym baraku przy ul. Zamkniętej 13, urządzono strażnicę, a także odnowiono opuszczony przez Niemców samochód typu LF – „Klockner”.

W związku z rozległością portu oraz jego podziałem przez Kanał Portowy, utworzono dodatkowe oddziały na wyspie Ostrów (obecnie Zakładowa Zawodowa Straż Pożarna Gdańskiej Stoczni „Remontowej”) oraz na wschodnim nabrzeżu Kanału, znanym jako Wisłoujście. W kolejnych latach, powstał także oddział statków pożarniczych, co znajdowało odzwierciedlenie w ewolucji działań ratowniczych.

Rok 1948 to moment, kiedy powołano Ośrodek Wyszkolenia Pożarnictwa Morskiego, który miał na celu szkolenie kadr nie tylko dla potrzeb Portowej Straży, ale także dla innych jednostek. W 1951 roku oddano do użytku nowoczesną strażnicę, co przyczyniło się do znacznej poprawy zaopatrzenia w sprzęt gaśniczy oraz specjalistyczny. Portowa Straż Pożarna otrzymała również swój pierwszy statek pożarniczy, m/s „Płomień”, pochodzący z demobilu.

W ramach przepisów o bezpieczeństwie życia na morzu (późniejsze przepisy SOLAS), port został zobowiązany do utrzymania jednostki straży pożarnej o odpowiedniej wielkości i wyposażeniu. W związku z tym, zakupiono nowoczesne samochody pożarnicze, w tym gaśniczy „Scania – Vabis” oraz drabinę mechaniczną „Mery Water”. Załoga we własnym zakresie wyremontowała i przystosowała do pracy porzucone samochody, takie jak Denis, Mack i Fordson. W miejsce m/s „Płomień”, w 1952 roku, stworzono nowy statek pożarniczy, m/s „Strażak 1”, a wkrótce potem także m/s „Strażak 2”. Kolejnym krokiem było pozyskanie w 1966 roku ciężkiego statku pożarniczego, m/s „Strażak 3”, co miało znaczący wpływ na skuteczność działań przeciwpożarowych, które zredukowały liczbę pożarów z 60 w latach 40. do zaledwie 18 w 1952 roku.

Lata 50. i późniejsze przyniosły również sukcesy Portowej Straży Pożarnej w sporcie pożarniczym. Jej sportowcy wielokrotnie zdobywali pierwsze miejsca w województwie i kraju, co świadczyło o wysokim poziomie wyszkolenia oraz profesjonalizmu.

Wraz z rozwojem portu i budową Portu Północnego, powstał II Oddział Portowej Straży Pożarnej przy ulicy Mjr Sucharskiego. Zakup nowoczesnego sprzętu firm Rosenbauer i Magirus, a także ciężkich statków pożarniczych m/s „Strażak 4” i m/s „Strażak 5”, przyczynił się do dalszej poprawy efektywności działań jednostki. Na bazie Portowej Straży Pożarnej utworzono także grupę desantową, współpracującą z ratownictwem morskim, gdzie intensywnie wykorzystywano nowe śmigłowce Przedsiębiorstwa Usług Lotniczych.

W 1987 roku Portowa Straż Pożarna zatrudniała 370 osób, w tym 22 oficerów i chorążych, dysponując 19 samochodami gaśniczymi oraz 4 statkami pożarniczymi, co stanowiło duże osiągnięcie w historii tej jednostki. Niestety, w 1991 roku Portowa Straż Pożarna zakończyła swoją działalność, co było wynikiem reorganizacji w Porcie Gdańskim i przekształcenia jej w spółkę pracowniczą – Portowa Straż Pożarna „Florian” Sp. z o.o.

Struktura organizacyjna PSP „Florian”

Portowa Straż Pożarna „Florian” to instytucja składająca się z czterech oddziałów, które są rozlokowane w strategicznych lokalizacjach portu. Każdy z oddziałów pełni kluczowe funkcje w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa w tym obszarze.

  • oddział I – znajduje się w lewobrzeżnej części portu, w rejonie Nowego Portu,
  • oddział II – zabezpiecza prawobrzeżną część portu, operując z obszaru Westerplatte,
  • oddział Techniczny Zabezpieczenia Przeciwpożarowego – z siedzibą w Bazie Paliw.

Warto zaznaczyć, iż ze względu na rozwój i wzrost znaczenia wschodniej części Portu, wprowadzono zmianę siedziby firmy, która została przeniesiona z Nowego Portu na oddział II, usytuowany przy ul. mjr. H. Sucharskiego 71 na Westerplatte.

Zadania, wyposażenie i zatrudnienie

Portowa Straż Pożarna „Florian” odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu ochrony przeciwpożarowej oraz ekologicznej w obszarze portu morskiego Gdańsk. Głównym obszarem jej działalności są akweny portowe oraz obiekty i przedsiębiorstwa zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie, zwłaszcza te, które zajmują się przeładunkiem paliw i innych materiałów niebezpiecznych, takich jak kontenery.

Ważnym aspektem działalności straży pożarnej jest zapewnienie bezpieczeństwa także w przyległych dzielnicach Gdańska, takich jak Nowy Port, Brzeźno, Stogi oraz Przeróbka. Dzięki różnorodnym formom interwencji, w tym błyskawicznym reagowaniu na potencjalne zagrożenia, Portowa Straż Pożarna „Florian” skutecznie minimalizuje ryzyko wystąpienia poważniejszych pożarów.

Asysty, które realizowane są w ramach działań straży, pozwalają na natychmiastową reakcję w przypadku zapłonów technologicznych. Takie podejście okazało się niezwykle efektywne, wielokrotnie zapobiegając poważnym incydentom, szczególnie podczas operacji z wykorzystaniem ognia otwartego w obszarze rurociągów paliwowych.

Florian dysponuje nowoczesnym wyposażeniem, w tym ciężkimi i średnimi samochodami gaśniczymi, a także sprzętem ratunkowym oraz pomocniczym. Ostatnim osiągnięciem w zakresie techniki gaśniczej jest system COBRA, który umożliwia gaszenie pożarów wewnątrz pomieszczeń przez drzwi i ściany. Zastosowanie systemu COBRA w porcie, zwłaszcza do gaszenia pożarów przy burcie statków oraz na ścianach kontenerów, znacząco podnosi efektywność działań ratunkowych.

W Portowej Straży Pożarnej „Florian” pracuje około 100 wykwalifikowanych strażaków. Wszyscy oni przeszli rygorystyczne szkolenie w państwowych szkołach pożarniczych oraz dodatkowe kursy, które przygotowują ich do pracy w trudnych warunkach morskich (ITR) oraz innych specjalistycznych obszarach, takich jak np. kursy wysokościowe czy medyczne. Oprócz codziennych obowiązków zawodowych, pracownicy często angażują się w działania na rzecz lokalnych społeczności i są aktywnymi członkami najlepszych Ochotniczych Straży Pożarnych w województwie pomorskim.

Spółka może poszczycić się także certyfikatem jakości ISO 9001, co potwierdza jej wysokie standardy oraz dbałość o jakość w realizowanych usługach.

Pozostała działalność

Portowa Straż Pożarna „Florian” prowadzi Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego, który jest wyposażony w różnorodne trenażery do praktycznych ćwiczeń. W skład tego ośrodka wchodzą komory: termiczna, dymowa oraz symulator pożarów helideku, który zawiera makietę śmigłowca. Następnie można zaznaczyć znaczenie stanowisk do praktycznej obsługi gaśnic, jak również instalacji gaśniczych, zarówno stałych, jak i półstałych.

Ośrodek ten oferuje również programy związane z praktyką uszczelniania wycieków oraz usuwania rozszczelnień, co jest kluczowe w kontekście ochrony przeciwpożarowej. Dodatkowo, działa tu Strażacka Szkoła Przetrwania, która wzbogaca ofertę edukacyjną jednostki.

Warto podkreślić, że spółka dysponuje Warsztatem Naprawy i Konserwacji Sprzętu Pożarniczego, który zajmuje się serwisowaniem sprzętu na statkach oraz w różnych portowych spółkach. Usługi te obejmują także firmy związane z przemysłem morskim, w tym platformy wiertnicze, a także tereny położone w województwie pomorskim.

Największe akcje

Portowa Straż Pożarna „Florian” miała zaszczyt brać udział w licznych akcjach gaśniczo-ratowniczych, zarówno w obrębie Portu, jak i na terenie Gdańska oraz w całym kraju. Wśród jej działań można wymienić akcje podejmowane na różnych statkach, w tym na m/s „Astrid”, m/s „Stalowa Wola” oraz m/s „Maria Konopnicka”..

Interwencje obejmowały także pożary w obiektach takich jak Port-Service, a także znaczące zdarzenia odbywające się poza portem, w tym pożar w hali Stoczni Gdańskiej. Portowa Straż Pożarna była również aktywna w usuwaniu skutków wybuchu gazu w gdańskim wieżowcu oraz w pożarze Kościoła św. Katarzyny.

Inne istotne akcje obejmowały między innymi pożar Rafinerii Gdańskiej, działania podczas powodzi tysiąclecia na południu Polski oraz wiele innych. Każda z tych akcji podkreśla profesjonalizm i zaangażowanie strażaków, którzy zawsze stają na wysokości zadania w obliczu zagrożeń.

Przypisy

  1. Pożar Hali Stoczni Gdańskiej. kwpsp.wroc.pl. [zarchiwizowane 10.06.2015 r.]
  2. Wybuch gazu w wieżowcu w Gdańsku. kwpsp.wroc.pl. [zarchiwizowane 02.05.2014 r.]
  3. ISO 9001. [dostęp 16.02.2013 r.] [zarchiwizowane 16.12.2013 r.]
  4. Serwis informacyjny Morskiego Portu Handlowego w Gdańsku „Doker” 14.09.1987 r.
  5. Strażacka Szkoła Przetrwania
  6. Portowa Straż Pożarna „FLORIAN”
  7. COBRA
  8. Pożar św. Katarzyny – Zobaczmy to jeszcze raz…

Oceń: Portowa Straż Pożarna „Florian”

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:23