Naftoport Sp. z o.o. to dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo, którego siedziba znajduje się w Gdańsku. Specjalizuje się ono w lądowo-morskim przeładunku produktów naftowych, a jego działalność koncentruje się w porcie morskim w Gdańsku, w obrębie Portu Północnego.
Naftoport odgrywa istotną rolę w obsłudze dostaw surowej ropy naftowej dla polskich oraz niemieckich rafinerii, w tym dla zakładów znajdujących się w Leuna i Schwedt/Oder. Przedsiębiorstwo zajmuje się importem ropy nie tylko z Rosji, ale również z innych krajów, co zapewnia zróżnicowanie źródeł surowców i stabilność dostaw.
Historia
Współczesny terminal został zbudowany w 1992 roku z myślą o zwiększeniu różnorodności w dostawach ropy naftowej do Polski. Jest to kontynuacja inwestycji, która rozpoczęła się w czasach rządów Edwarda Gierka. Ten projekt umożliwił import ropy pochodzącej z Libii, Iranu oraz od zachodnich koncernów, w tym na podstawie umowy z BP, która miała miejsce od maja 1971 roku.
W Gdańsku, jako odbiorca dostaw z naftoportu, zrealizowano w drugiej połowie lat 70. budowę rafinerii, co znacząco wpłynęło na rozwój całego regionu i zwiększyło możliwości przetwórstwa ropy naftowej w kraju.
Specyfikacja
Naftoport, jako jeden z kluczowych punktów logistycznych, dysponuje pięcioma stanowiskami rozładunkowymi umożliwiającymi jednoczesną obsługę statków. W szczególności, stanowisko „T” jest przystosowane do przyjmowania statków o nośności sięgającej 300 tys. ton. Roczna zdolność przeładunkowa tej instalacji wynosi 40 mln ton, co czyni go istotnym elementem w systemie transportu towarów.
Informacje | |
---|---|
Stanowisko P, R T1 O T | produkty ropopochodne i ropa produkty jasne oleje opałowe oraz napędowe uniwersalne |
Długość nabrzeża oraz głębokość | |
Stanowisko P, R T1 O T | 150 m, 9,6 m 211 m, 12,7 m 300 m, 15 m 340 m, 15 m |
Zdolność przeładunkowa | 40 milionów ton |
Współwłaścicielami Naftoportu są następujące podmioty:
- PERN S.A.,
- PKN Orlen S.A.,
- Grupa Lotos S.A.,
- Port Północny Sp. z o.o.,
- J&S Service & Investment Ltd.,
- Skarb Państwa.
Przeładunki
W historii działalności Naftoportu istotnym elementem są łączne przeładunki, które obrazują rozwój i wzrost efektywności tej kluczowej infrastruktury. Poniżej przedstawiamy zestawienie przeładunków w milionach ton w poszczególnych latach:
- 2000 – 6,060,
- 2001 – 7,236,
- 2002 – 5,890,
- 2003 – 9,991,
- 2004 – 11,801,
- 2005 – 9,50,
- 2006 – 9,90,
- 2007 – 8,99,
- 2009 – 7,10,
- 2010 – 14,1,
- 2011 – 9,9,
- 2012 – 10,3,
- 2014 – 12,1,
- 2016 – 12,230,
- 2017 – 12,482,
- 2018 – 14,917,
- 2019 – 16,801,
- 2020 – 12,845,
- 2021 – 17,898,
- 2022 – 24,517,
- 2023 – 36,564.
Dane te wskazują na dynamiczny rozwój przeładunków w Naftoport, z roku na rok zwiększającym się zainteresowaniem i wykorzystaniem tego strategicznego węzła transportowego.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Aiton Caldwell | Lotos Petrobaltic | Artnet | Gratka Technologie | Polbruk | Batycki | Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe | Mercor | ETOS (przedsiębiorstwo) | LPP | Ivona Software | Marpress | WPRD Gravel | AS-PL | Ziaja | Esotiq & Henderson | PKS Gdańsk-Oliwa | Zakład Usług Informatycznych Otago | Federal-Mogul Bimet | BLIRTOceń: Naftoport