Naftoport


Naftoport Sp. z o.o. to dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo, którego siedziba znajduje się w Gdańsku. Specjalizuje się ono w lądowo-morskim przeładunku produktów naftowych, a jego działalność koncentruje się w porcie morskim w Gdańsku, w obrębie Portu Północnego.

Naftoport odgrywa istotną rolę w obsłudze dostaw surowej ropy naftowej dla polskich oraz niemieckich rafinerii, w tym dla zakładów znajdujących się w Leuna i Schwedt/Oder. Przedsiębiorstwo zajmuje się importem ropy nie tylko z Rosji, ale również z innych krajów, co zapewnia zróżnicowanie źródeł surowców i stabilność dostaw.

Historia

Współczesny terminal został zbudowany w 1992 roku z myślą o zwiększeniu różnorodności w dostawach ropy naftowej do Polski. Jest to kontynuacja inwestycji, która rozpoczęła się w czasach rządów Edwarda Gierka. Ten projekt umożliwił import ropy pochodzącej z Libii, Iranu oraz od zachodnich koncernów, w tym na podstawie umowy z BP, która miała miejsce od maja 1971 roku.

W Gdańsku, jako odbiorca dostaw z naftoportu, zrealizowano w drugiej połowie lat 70. budowę rafinerii, co znacząco wpłynęło na rozwój całego regionu i zwiększyło możliwości przetwórstwa ropy naftowej w kraju.

Specyfikacja

Naftoport, jako jeden z kluczowych punktów logistycznych, dysponuje pięcioma stanowiskami rozładunkowymi umożliwiającymi jednoczesną obsługę statków. W szczególności, stanowisko „T” jest przystosowane do przyjmowania statków o nośności sięgającej 300 tys. ton. Roczna zdolność przeładunkowa tej instalacji wynosi 40 mln ton, co czyni go istotnym elementem w systemie transportu towarów.

Informacje
Stanowisko
P, R
T1
O
T

produkty ropopochodne i ropa
produkty jasne
oleje opałowe oraz napędowe
uniwersalne
Długość nabrzeża oraz głębokość
Stanowisko
P, R
T1
O
T

150 m, 9,6 m
211 m, 12,7 m
300 m, 15 m
340 m, 15 m
Zdolność przeładunkowa40 milionów ton

Współwłaścicielami Naftoportu są następujące podmioty:

Przeładunki

W historii działalności Naftoportu istotnym elementem są łączne przeładunki, które obrazują rozwój i wzrost efektywności tej kluczowej infrastruktury. Poniżej przedstawiamy zestawienie przeładunków w milionach ton w poszczególnych latach:

  • 2000 – 6,060,
  • 2001 – 7,236,
  • 2002 – 5,890,
  • 2003 – 9,991,
  • 2004 – 11,801,
  • 2005 – 9,50,
  • 2006 – 9,90,
  • 2007 – 8,99,
  • 2009 – 7,10,
  • 2010 – 14,1,
  • 2011 – 9,9,
  • 2012 – 10,3,
  • 2014 – 12,1,
  • 2016 – 12,230,
  • 2017 – 12,482,
  • 2018 – 14,917,
  • 2019 – 16,801,
  • 2020 – 12,845,
  • 2021 – 17,898,
  • 2022 – 24,517,
  • 2023 – 36,564.

Dane te wskazują na dynamiczny rozwój przeładunków w Naftoport, z roku na rok zwiększającym się zainteresowaniem i wykorzystaniem tego strategicznego węzła transportowego.


Oceń: Naftoport

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:16