Ulica Podwale Przedmiejskie jest istotnym punktem w układzie komunikacyjnym Śródmieścia Gdańska, odgrywającym znaczącą rolę w historii i rozwoju tego miasta.
Niegdyś część drogi krajowej nr 7, Podwale Przedmiejskie stanowi punkt wyjścia dla tras w kierunku Warszawy. Ulica ta wyznacza granicę między Głównym Miastem a Starym Przedmieściem, co czyni ją kluczowym miejscem na mapie Gdańska.
Podczas wędrówki, Podwale Przedmiejskie prowadzi przez malowniczy obszar, w tym Wyspę Spichrzów oraz Dolne Miasto, wzbogacając nasze doświadczenie o piękne widoki i bogatą architekturę.
Warto również dodać, że ulica ta jest czasami klasyfikowana jako część trasy W-Z, co podkreśla jej znaczenie w sieci transportowej gdańskiego obszaru.
Zabudowa
„Podwale Przedmiejskie pełni funkcję arterii komunikacyjnej, gdzie brak jest skrzyżowań, które mogłyby przeciąć jej trasę (jedynymi wyjątkami są ulice Pszenna i Szopa, które przebiegają pod wiaduktem). Co więcej, nie przewidziano tu przejść dla pieszych – dla zapewnienia komfortowego dostępu do przystanków tramwajowych znajdujących się pomiędzy jezdniami, zainstalowano przejścia podziemne.
Na odcinku od ul. Okopowej w kierunku Motławy, północna pierzeja ulicy nie została zabudowana – wzdłuż drogi znajdują się obszary trawnikowe, które maja za zadanie być przestrzenią widokową, umożliwiającą podziwianie Głównego Miasta. W przeciwieństwie do tego, po stronie południowej ulokowane są głównie bloki mieszkalne.
Odcinek od ul. Chmielnej do ul. Elbląskiej został umiejscowiony między sporadyczną zabudową Dolnego Miasta. Ulica ta nie ma własnej zabudowy z wyjątkiem przylegających obiektów, takich jak Akademia Muzyczna oraz byłe koszary.
Historia
Obecna ulica Podwale Przedmiejskie, która straciła swój historyczny charakter, kiedyś składała się z trzech kluczowych segmentów. Były to odcinki rozdzielające Lastadię od Żabiego Kruka, Żabi Kruk od Rzeźnickiej, oraz Rzeźnicką od Kładek. Całość tej trasy biegła wzdłuż fosy, która oddzielała Główne Miasto od Starego Przedmieścia, jednak fosa została zasypana w latach 1617–1640.
Do roku 1945 ulica była znana pod niemiecką nazwą Vorstädtischer Graben, a obecna nazwa jest jej tłumaczeniem. Prowadziła ona od rejonu Targu Siennego do Targu Maślanego w pobliżu Motławy, a z obu stron ulicy znajdowały się zabytkowe kamienice.
Niestety, zabudowa ulicy nie została odbudowana po zniszczeniach, które miały miejsce podczas walk o Gdańsk w marcu 1945 roku. W 1959 roku ulica została zmodernizowana, co obejmowało budowę dwóch jezdni, mostu nad Motławą oraz wprowadzenie linii tramwajowej, co pozwoliło na wycofanie ruchu tramwajowego i samochodowego z ul. Długiej oraz Długiego Targu. Nowa trasa tramwajowa została oddana do użytku 20 maja 1959 roku, a tramwaje w kierunku zajezdni przy ul. Łąkowej i na Stogi przejeżdżały mostem saperskim.
Ruch drogowy w kierunku Warszawy był skierowany przez ulice Chmielną, Stągiewną i Długie Ogrody, które wówczas nosiły nazwę Elbląska. W pobliżu końca Podwala Przedmiejskiego, pomiędzy ulicami Chmielną a Łąkową, funkcjonowało jedno z największych gdańskich targowisk. W 1975 roku otwarto estakadę oraz Węzeł Leningradzki, który w 1990 roku przemianowano na „Węzeł Okopowa”, a od 2004 roku przyjął nazwę imienia Unii Europejskiej.
W około 1965 roku nazwę ulicy zmieniono na aleję Leningradzką, jednak historyczna nazwa została przywrócona po 1989 roku. Na początku lat 90. XX wieku rozpoczęto prace związane z zakończeniem budowy trasy. Zbudowano nowy most nad Nową Motławą, który zastąpił tymczasowy most saperski po ponad 30 latach użytkowania. Przeorganizowano również drogi w okolicy, między innymi przerwano ciągłość ulicy Łąkowej, a ulice Szopy i Pszenną poprowadzono pod wiaduktem.
W 1995 roku oddano do użytku trasę od ul. Chmielnej do ul. Elbląskiej wraz z nowym węzłem na końcu. Wtedy też przeniesiono torowisko tramwajowe z Długich Ogrodów. W listopadzie 2018 roku przywrócono wszystkie relacje skrętne i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu z ul. Chmielną, a w lipcu 2020 roku zrealizowano przebudowę skrzyżowania z ul. Łąkową z budżetem wynoszącym 10,5 mln zł.
W 2022 roku przy ul. Chmielnej powstał pierwszy w Gdańsku „zielony” przystanek tramwajowy, który jest przykryty bluszczem, co przyczynia się do poprawy estetyki przestrzeni publicznej.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Aleja Rzeczypospolitej w Gdańsku | Długi Targ | Długie Ogrody | Jaśkowa Dolina | Targ Rakowy | Targ Drzewny | Targ Rybny w Gdańsku | Targ Sienny | Trakt św. Wojciecha | Ulica 3 Maja w Gdańsku | Nowe Ogrody | Aleja Pawła Adamowicza w Gdańsku | Ulica Angielska Grobla w Gdańsku | Rybackie Pobrzeże | Plac Solidarności w Gdańsku | Ulice Grobla I-IV w Gdańsku | Targ Maślany | Ulica Stągiewna w Gdańsku | Ulica Piwna w Gdańsku | Ulica Kołodziejska w GdańskuOceń: Podwale Przedmiejskie