Aleja Pawła Adamowicza w Gdańsku


Aleja Pawła Adamowicza to niezwykła ulica w Gdańsku, która ma długość 2,7 kilometra.

Znajduje się w malowniczym otoczeniu, przyciągającym zarówno mieszkańców, jak i turystów.

Przebieg

Ulica startuje w Migowie, w obrębie ulicy Bulońskiej. Jej przebieg jest propozycji południkowej, podczas gdy kieruje się przez Górny Taras. Pokonując dolinę Potoku Siedleckiego, wznosi się na estakadzie. Kolejny odcinek biegnie pomiędzy Jasieniem a Zabornią, gdzie dochodzi do skrzyżowania z ulicą Kartuską. Następnie, na węźle, ulica łączy się z Trasą W-Z (droga wojewódzka nr 501). Finiszuje na granicy Szadółek oraz Ujeściska, w miejscu, gdzie krzyżują się ulice Jabłoniowa, Lawendowe Wzgórze i Warszawska.

Opis ulicy

„Aleja w Gdańsku jest drogą klasy Z charakteryzującą się jedną jezdnią, która dysponuje dwoma pasami ruchu. Przy tej drodze zorganizowane są wydzielone torowiska tramwajowe w dwóch kierunkach, jak również chodniki oraz ścieżka rowerowa. Na trasie znajduje się estakada nad doliną Potoku Siedleckiego, której długość wynosi 220 metrów. Jej konstrukcja jest unikatowa, ponieważ zrealizowano ją z wieloelementowych, żelbetowych prefabrykatów w formie łuków, które następnie zostały pokryte gruntami. Taka forma budowy estakady gwarantuje doskonałą izolację akustyczną oraz zwiększoną trwałość w porównaniu do tradycyjnych wiaduktów. Ze względu na swój łukowy kształt, estakada zyskała popularną nazwę „Estakada Wenecka”. W sumie konstrukcja ta posiada 154 łuki, każdy o rozpiętości 20 metrów.

Aleja Pawła Adamowicza została oddana do użytku w latach 2018–2020, a całkowity koszt budowy wyniósł 270 milionów złotych. Otwarcie dla ruchu miało miejsce 13 stycznia 2020 roku, w dniu pierwszej rocznicy tragicznej śmierci prezydenta Gdańska. Nazwa tej ulicy została nadana dla upamiętnienia Pawła Adamowicza, który zginął w wyniku zamachu. Linię tramwajową uruchomiono później, bo na początku lipca 2020 roku.

Mimo że projekt tej ulicy wzbudza kontrowersje, zwraca się uwagę na kilka jej mankamentów. Krytyka dotyczy głównie braku terenów zielonych w otoczeniu, mimo nadania jej charakterystyki alei, a także braku elementów małej architektury. Zauważono również, że infrastruktura dla pieszych została zminimalizowana, co objawia się wąskimi chodnikami. Istotnym punktem krytyki są także problemy z linią tramwajową. Na odcinku 2,7 kilometra, tramwaje są zmuszone do zatrzymywania się aż 10 razy za sprawą sygnalizacji świetlnej, przez co ich średnia prędkość jest znacznie niższa w porównaniu do innych tras komunikacyjnych w Gdańsku.

Przypisy

  1. a b Trójmiasto.pl – Otwarto Al. Pawła Adamowicza w Gdańsku.
  2. a b Trójmiasto.pl – Aleja Adamowicza aleją zmarnowanych szans.
  3. gdansk.pl – Wenecka estakada – jedyna taka.
  4. a b c d e Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska – Nowa Bulońska.

Oceń: Aleja Pawła Adamowicza w Gdańsku

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:10