W sercu Gdańska znajduje się Zielony Most, który stanowi istotny element architektury miasta. Położony na rzece Motławie, most ten łączy Główne Miasto z Wyspą Spichrzów. Nie ma wątpliwości, że jest to jeden z najsłynniejszych mostów, który przyciąga wielu turystów oraz mieszkańców.
Od zachodniej strony, most sąsiaduje z Bramą Zieloną, co czyni go doskonałym punktem orientacyjnym. Do mostu prowadzą kluczowe arterie miejskie, w tym popularne ulice, takie jak Długi Targ oraz Długie Pobrzeże.
Ze wschodniego przyczółka mostu rozciąga się ulica Stągiewna, która prowadzi dalej w głąb malowniczych uliczek Gdańska. Zielony Most jest nie tylko funkcjonalnym połączeniem, ale także symbolem historycznego dziedzictwa miasta.
Historia
Zielony Most w Gdańsku ma bogatą historię, sięgającą 1564 roku, kiedy to został wzniesiony według projektu architekta Dirka Danielsa. W miejscu tym wcześniej istniał Most Kogi, który miał duże znaczenie w kontekście średniowiecznego Gdańska. Most Zielony, znany również jako Grüne Brücke, znajduje się na przecięciu kluczowych tras handlowych – wodnej w postaci Motławy oraz drogowej, będącej częścią Drogi Królewskiej prowadzącej ku Sambii.
Początek historii mostu nie jest do końca jasny, gdyż przeprawa w tym miejscu mogła istnieć znacznie wcześniej niż datowana na 1357 rok Brama Kogi. W październiku 1563 roku rozpoczęto rozbiórkę istniejącej bramy oraz mostu, a pod koniec tego samego roku przystąpiono do budowy nowego obiektu, który nazwano Zielonym. Nazwa ta pochodzi od koloru kamienia użytego do budowy lub od zielonego odcienia pleśni, która pojawiała się na jego podporach.
Co ciekawe, Most Zielony to jedyny gdański most, którego nazwa została przypisana również sąsiadującej bramie, podczas gdy inne mosty otrzymały nazwy związane z ulicami, na których były zlokalizowane. Most ten był początkowo konstrukcją zwodzoną, co pozwalało na swobodny przepływ statków pod nim.
W miarę upływu lat, budowla ta była wielokrotnie przebudowywana. Do 1959 roku przebiegała przez nią także linia tramwajowa prowadząca na Stogi. Niestety, most zniszczył się również w czasie wojny, a po odbudowie stracił funkcję zwodzoną i obecnie służy jako most pieszy.
Przypisy
- Łukasz Bartnik: Historia tramwajów w Gdańsku. [dostęp 31.01.2010 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Wiadukt Biskupia Górka | Molo w Brzeźnie | Most 100-lecia Niepodległości Rzeczypospolitej | Kładka dla pieszych na Ołowiankę w Gdańsku | Kładka na Wyspę Spichrzów w Gdańsku | Błędnik (Gdańsk) | Most im. Jana Pawła II w Gdańsku | Most Siennicki | Hucisko (Gdańsk) | Most Kamieniarski | Most Stągiewny | Żółty Wiadukt w Gdańsku | Śluza Kamienna | Most Krowi | Most kolejowy nad MotławąOceń: Zielony Most w Gdańsku