Most Siennicki, znany w języku niemieckim jako Breitenbach Brücke, to istotna struktura inżynieryjna zlokalizowana w pięknym Gdańsku. Ten most ma fundamentalne znaczenie dla komunikacji w tym regionie, ponieważ łączy miasto zMartwą Wisłą, co czyni go kluczowym punktem na mapie lokalnej infrastruktury.
Most ten nie tylko ułatwia transport, ale także stanowi ważny element łączący Gdańsk z
Wyspą Portową, co sprzyja rozwojowi turystyki oraz transportu towarowego w okolicy.
Historia
Most Siennicki, znany również jako Breitenbach Brücke, został otwarty 8 czerwca 1912 roku, po demolce pobliskich fortyfikacji. Jego konstrukcja znacząco wyróżniała się rozkładaną centralną częścią oraz szczególnymi dwiema wieżyczkami po stronie wschodniej, które były siedzibą operatorów mostu. Zastąpił on starą, historyczną przeprawę promową przez Martwą Wisłę, zlokalizowaną pod Gęsią Karczmą. W momencie inauguracji, most ten był największym obiektem zwodzonym na Morzu Bałtyckim.
W lipcu 1927 roku uruchomiono przez most linię tramwajową, która prowadziła do popularnej plaży znajdującej się na Stogach. Do 1945 roku oryginalna konstrukcja nosiła nazwę Breitenbach Brücke, od pruskiego ministra robót publicznych, Paula von Breitenbacha (1850-1930), który pochodził z Gdańska.
Podczas II wojny światowej most został poważnie uszkodzony, a w 1947 roku odbudowano go jako obiekt stały, eliminując zwodne przęsła oraz domki operatorów. Intensywny ruch, w tym duża liczba ciężarówek transportujących towary z portu, doprowadził w latach 70. do statycznego osuwania się mostu, co skutkowało jego zamknięciem. W kolejnych latach, w okresach lat 70. i 80., obiekt był poddawany doraźnym remontom. Ostatni generalny remont, przeprowadzony pod koniec lat 80., spowodował zawieszenie ruchu tramwajowego na Stogi przez czas trwania robót. W latach 1986-1989 most został całkowicie rozebrany i zbudowany na nowo, tym razem węższy, lecz o zwiększonej nośności do 30 ton. Uroczyste otwarcie miało miejsce 31 sierpnia 1989 roku.
W ostatnich latach most Siennicki został odciążony poprzez budowę nowego mostu, III Tysiąclecia im. Jana Pawła II, który stanowi część Trasy Sucharskiego. Mimo że był on przez długi czas jedynym połączeniem Wyspy Portowej z resztą Gdańska, wzrastający ruch samochodowy przyczynił się do znacznego zużycia mostu.
W czerwcu 2014 roku rozpoczęto remont Mostu Siennickiego, który stał się jednym z elementów Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (etap IIIC). W czasie prac most był zamknięty dla ruchu kołowego, z wyjątkiem komunikacji miejskiej, która została przekierowana na most im. Jana Pawła II. Przywrócenie ruchu tramwajowego miało miejsce 24 grudnia 2014 roku, pomimo kontynuacji robót na jezdni mostu. Ostatecznie most został otwarty dla ruchu samochodowego 17 września 2015 roku.
Z uwagi na zły stan techniczny obiektu, szczególnie fundamentalne problemy związane z jego wiekowymi przyczółkami z wczesnego XX wieku, w czerwcu 2020 roku wprowadzono ograniczenie nośności do 10 ton dla wszystkich przejeżdżających pojazdów (z wyjątkiem tramwajów i autobusów komunikacji miejskiej) oraz prędkości do 30 km/h. W latach 2022-2023 planowana jest kolejna modernizacja mostu, z szacowanym kosztorysem wynoszącym 20 milionów złotych. Prace mają obejmować wydłużenie mostu w obu kierunkach o jedno przęsło oraz oparcie jego głównego ciężaru na nowych fundamentach, co wiąże się z planowaną zmianą koryta rzeki.
Warto dodać, że filary oraz przyczółki mostu zostały uwzględnione w gminnej ewidencji zabytków, co podkreśla znaczenie historyczne tego miejsca.
Przypisy
- Gminna ewidencja zabytków miasta Gdańska, stan na dzień 10.08.2022 r., poz. 5119.
- Wróciły tramwaje na Przeróbkę i Stogi . tvn24.pl. [dostęp 03.04.2015 r.]
- Most Siennicki w Gdańsku oddany do użytku. naszemiasto.pl. [dostęp 13.10.2015 r.]
- Historia komunikacji tramwajowej w Gdańsku 1864-2012. [dostęp 07.03.2015 r.]
- Pusty Staw – zapomniane serce kurortu. ibedeker.pl, 08.07.2010 r.
- Od czerwca początek prac przy remoncie torowiska w Siennickiej i Lenartowicza. gdansk.pl. [dostęp 12.07.2014 r.]
- Forum portalu Trojmiasto.pl. trojmiasto.pl. [dostęp 12.07.2014 r.]
- Most Siennicki pilnie wymaga remontu. Możliwe czasowe zamknięcie obiektu.
- Problem z konstrukcją mostu Siennickiego w Gdańsku. Grozi mu zamknięcie.
- Gdańsk. Remont kapitalny mostu Siennickiego w przyszłym roku.
- Most Breitenbacha. rzygacz.webd.pl.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Hucisko (Gdańsk) | Most Kamieniarski | Most kolejowy nad Motławą | Most Krowi | Śluza Kamienna | Żółty Wiadukt w Gdańsku | Most Stągiewny | Zielony Most w Gdańsku | Wiadukt Biskupia Górka | Molo w Brzeźnie | Most im. Jana Pawła II w Gdańsku | Błędnik (Gdańsk) | Kładka na Wyspę Spichrzów w Gdańsku | Kładka dla pieszych na Ołowiankę w Gdańsku | Most 100-lecia Niepodległości RzeczypospolitejOceń: Most Siennicki