Kładka dla pieszych na Ołowiankę w Gdańsku


W dzisiejszym artykule zaprezentujemy kładkę na Ołowiankę, która jest nowoczesnym obiektem przeznaczonym dla pieszych. Kładka ta, umiejscowiona nad malowniczą Motławą, efektownie łączy wyspę Ołowiankę ze Starym Miastem Gdańska, a konkretnie z Rybackim Pobrzeżem.

Warto zaznaczyć, że kładka znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie kabla Filharmonii na Ołowiance, co czyni ją nie tylko funkcjonalnym, ale i atrakcją turystyczną. Oferuje ona niepowtarzalne widoki oraz umożliwia swobodne przemieszczenie się pomiędzy istotnymi punktami w Gdańsku.

Historia

Budowa kładki dla pieszych w Gdańsku rozpoczęła się w lipcu 2016 roku. Realizację tej inwestycji powierzono Przedsiębiorstwu Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., które ma siedzibę w Zawierciu. Całkowity koszt budowy wyniósł około 10 milionów złotych.

Uroczyste otwarcie kładki na Ołowiankę miało miejsce 17 czerwca 2017 roku, o godzinie 21:00. W tym pamiętnym wydarzeniu wzięli udział mieszkańcy Gdańska, którzy spacerowali po nowym obiekcie w towarzystwie Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza oraz innych urzędników. Inauguracja przyciągnęła tłumy, zjawiając się na niej kilka tysięcy osób.

Ponadto, podczas wydarzenia miała miejsce wyjątkowa chwila, kiedy to goście mogli wysłuchać koncertu Orkiestry Symfonicznej PFB, prowadzonej przez dyrygenta George’a Tchitchinadze. W repertuarze znalazły się popularne utwory, takie jak walc z filmu „Trędowata” oraz suity z filmów „Gladiator” i „Titanic”, które wniosły jeszcze więcej emocji do tej uroczystości.

W ciągu kolejnych lat mieszkańcy Gdańska mogli cieszyć się z budowli, która zdobyła uznanie w branży architektonicznej. W 2018 roku ta nowoczesna kładka otrzymała pierwszą nagrodę w prestiżowym konkursie Najlepsza Gdańska Realizacja Architektoniczna 2016–2017. To znaczące wyróżnienie dowodzi wysokiej jakości wykonania obiektu.

Warto również zaznaczyć, że w 2021 roku przęsło kładki podniesiono aż 3,2 tys. razy, co świadczy o jej dużej funkcjonalności i popularności wśród pieszych użytkowników.

Parametry techniczne

Kładka dla pieszych, która ma długość 70,5 metra oraz szerokość wahającą się od 6,76 do 10,56 metra, charakteryzuje się interesującą konstrukcją. Jej przęsło podnosi się pod kątem 65 stopni, osiągając przy tym wysokość około 40 metrów.

Specyfikacje techniczne napędu kładki
Moc głównych silników elektrycznych:3 x 75 kW
Maksymalne ciśnienie:28 MPa
Napięcie zasilania:3 x 400 V, 50 Hz
Wymiary [dł./szer./wys.]:3200 x 4350 x 2000
Masa łącznie:4500 kg + olej 3200 l
Specyfikacja żeglugowa kładki
Kierownice ograniczające światło poziome toru wodnego:29 m
Światło pionowe nad torem wodnym dla szerokości światła:25 m (kładka zamknięta) 2,5 m
Światło pionowe nad torem wodnym dla szerokości światła:29 m (kładka otwarta) 25 m
Światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego:21,9 m
Czas otwierania przęsła zwodzonego:2 minuty
Czas zamykania przęsła zwodzonego:2 minuty
Czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego:20 minut

Zasilanie

Napęd kładki składa się z dwóch siłowników hydraulicznych, które zostały wyprodukowane w Holandii. Te urządzenia są odpowiednio przygotowane do trudnych warunków pracy morskiej, zawierającej zasolenie oraz różnorodne temperatury, od -25 do +45 stopni Celsjusza. Tłoki siłowników, które są odporne na rdze, zostały pokryte chromem i mają zainstalowane zgarniacze lodowe na dławicy.

Siłownik działa dzięki trzem silnikom elektrycznym o napięciu znamionowym 400 V. Całkowita masa napędu wynosi 4,5 tony, a w siłownikach znajduje się około 3,2 tysiąca litrów oleju. Dla zapewnienia ciągłości pracy w przypadku awarii głównych silników, kładka ma również silnik zapasowy o mocy 50 kW, co wpływa na wydłużenie czasu otwierania kładki do 20 minut.

Sposób działania

Decyzję o podnoszeniu lub opuszczaniu kładki podejmuje pracownik, który korzysta z pulpitu sterowniczego. Na tym panelu wyświetlają się istotne parametry pracy silników, siły wiatru oraz pozycja przęsła. Przed otwarciem kładki, obsługa musi wykonać kilka ważnych kroków, takich jak:

  • zamknięcie bramek,
  • upewnienie się, że na kładce nie ma osób,
  • zwolnienie rygli blokujących przęsło.

Dopiero po weryfikacji tych elementów można przystąpić do zwodzenia kładki.

Kładka jest czynna w sezonie od 1 kwietnia do 31 października, z regułą otwierania dla ruchu wodnego przez połowę każdej godziny (otwarta o pełnych godzinach, z wyjątkiem 21:00) w godzinach od 7:00 do 23:00. Druga część godziny jest zarezerwowana dla pieszych. W godzinach nocnych od 00:00 do 07:00, kładka jest zamknięta, a jej otwarcie następuje jedynie po zgłoszeniu potrzeby przez jednostki pływające. Otwarcie może trwać od 10 do 30 minut.

Poza sezonem, od 1 listopada do 31 marca, kładka otwierana jest również po zgłoszeniu potrzeby, jednak z zachowaniem stałego cyklu godzinnego.

Wzdłuż obu stron kładki zaaranżowane zostały nabrzeża do cumowania jednostek czekających na otwarcie kładki. Od strony zachodniej, w pobliżu starego miasta, część Rybackiego Pobrzeża jest przeznaczona dla statków białej floty. Odcinek nabrzeża na Ołowiance jest zbyt wysoki, aby służył dla małych jednostek turystycznych; ponadto miejsca do cumowania mogą być narażone na falowanie spowodowane przepływającymi łodziami.


Oceń: Kładka dla pieszych na Ołowiankę w Gdańsku

Średnia ocena:4.76 Liczba ocen:14