Most Stągiewny


Most Stągiewny, znany również pod niemiecką nazwą Milchkannenbrücke, to niezwykle znaczący element krajobrazu Gdańska. Wznosi się nad rzeką Nową Motławą, tworząc malowniczą scenerię, która przyciąga licznych turystów oraz mieszkańców.

Most ten, będący jednym z symboli tego pięknego miasta, przyciąga uwagę ze względu na swoje architektoniczne walory oraz bogatą historię. Jego obecność jest istotna nie tylko dla komunikacji, ale również dla walorów estetycznych całego otoczenia.

Opis

Most Stągiewny pełni istotną rolę w infrastrukturze Gdańska, łącząc od wschodu Wyspę Spichrzów z Długimi Ogrodami. Nieopodal mostu znajduje się zabytkowa Brama Stągiewna, której charakterystyczna baszta przypominała mieszkańcom Gdańska stągwie, co stanowiło inspirację dla nazwy zarówno mostu, jak i pobliskiej ulicy Stągiewnej, zaczynającej się na zachodnim przyczółku.

Na wschodnim końcu mostu owocuje skrzyżowanie ulic Szafarnia, Długie Ogrody i Szopy. Most charakteryzuje się nośnością wynoszącą 40 ton, mimo że znajduje się w strefie, gdzie obowiązuje zakaz wjazdu dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony.

Jego historia sięga 1456 roku, kiedy to pierwszy raz wzmiankowano o moście nad miejską fosą. W 1576 roku, po przekopaniu Nowej Motławy, w tym miejscu wzniesiono most zwodzony. W XVII wieku most był podnoszony za pomocą łańcuchów umieszczonych na czterech pylonach, co stanowiło innowacyjne rozwiązanie tamtych czasów. W XVIII wieku most przeszedł przebudowę, a mechanizmy podnoszenia zostały ukryte w przyczółkach, co poprawiło jego estetykę.

Do obsługi tej konstrukcji wymaganych było aż osiem osób. W związku z intensywnym ruchem podczas miejskich targów, w soboty most otwierano w godzinach popołudniowych, co świadczy o jego znaczeniu w tamtej społeczności.

W 1864 roku most przebudowano na konstrukcję obrotową ze stali, co umożliwiło jego dalszą eksploatację. Na początku lat 80. XIX wieku, w 1885 roku, most stał się częścią linii tramwajów konnych. Tramwaj elektryczny kursujący z Głównego Miasta na Stogi po raz pierwszy przejechał przez most dopiero w 1925 roku.

Kolejne modernizacje miały miejsce w latach 1911 oraz 1933, a w 1937 roku most klapowy został zastąpiony szerszą konstrukcją o 3 metry. W wyniku działań wojennych w 1945 roku usunięto szyny tramwajowe, a w 1973 roku most przeszedł kolejną przebudowę na stały.

Po długim okresie wstrzymanych prac, 5 lipca 2022 roku zrekonstruowany most, za kwotę 3,5 miliona złotych, oddano do użytku pieszych, a uroczyste otwarcie miało miejsce 3 sierpnia 2022 roku. Po modernizacji most zyskał nowy wygląd, nawiązujący do mostu Schwedlera, który łączył brzegi Motławy w latach 1883-1926, wykorzystując przy tym istniejące przyczółki oraz dawną komorę maszynową.

Przypisy

  1. Piesi mogą już spacerować po moście Stągiewnym. Po 80 latach znów będzie zwodzony.
  2. Most Stągiewny został oficjalnie otwarty.
  3. Ciężarówki jeżdżą przez most Stągiewny. GZDiZ: wolno im. trojmiasto.pl, 27.11.2017 r. [dostęp 27.11.2017 r.]
  4. Hasło na gedanopedia.pl

Oceń: Most Stągiewny

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:6