Kładka na Wyspę Spichrzów w Gdańsku


Kładka na Wyspę Spichrzów w Gdańsku, znana również jako Kładka św. Ducha, jest niezwykłym obiektem inżynieryjnym, który pełni funkcję łącznika pomiędzy Długim Pobrzeżem, usytuowanym na wysokości ulicy Św. Ducha, a Głównym Miastem oraz Wyspą Spichrzów stosując przęsło nad rzeką Motławą.

Mechanizm, który napędza działanie tej kładki, jest obrotowy, co wyróżnia ją wśród innych obiektów w regionie. Cały proces otwierania przęsła zajmuje zaledwie 2 minuty, a kąt obrotu konstrukcji wynosi 90 stopni.

Co więcej, kładka jest imponująca także pod względem masy – waży aż 105 ton, a jej pozioma skrajnia żeglowna ma długość 25,9 m. To wszystko sprawia, że Kładka na Wyspę Spichrzów jest nie tylko funkcjonalnym, ale i atrakcyjnym miejscem na mapie Gdańska.

Historia

W ramach budowy kładki na Wyspę Spichrzów w Gdańsku, trzy kluczowe elementy zostały wytworzone w specjalnie przewidzianej hali, a następnie przetransportowane na nabrzeże, gdzie złączono je w jedną konstrukcję. Etapy pracy trwały około pół roku.

Betonowy segment budowli załadowano w Elbląskim Porcie, wykorzystując do tego celu specjalnie przystosowany ponton. Proces transportu nadzorował holownik „Hetman”, który prowadził elementy przez malownicze rzeki: Elbląg, Nogat, Szkarpawa oraz Martwą Wisłę, aż do Gdańska.

Interesującym aspektem montażu kładki jest fakt, iż nie zastosowano tradycyjnych dźwigów. Zamiast tego wykorzystano nowoczesny system hydrauliczny, który umożliwił nasunięcie elementów konstrukcyjnych do wody. Kładka została uruchomiona i oddana do użytku 1 sierpnia 2020 roku.

Charakterystyka

Kładka na Wyspę Spichrzów w Gdańsku przyciąga uwagę swoimi nowoczesnymi rozwiązaniami. Jej charakterystyczne elementy, takie jak szklane powierzchnie podświetlane od spodu oraz pochylone balustrady, nadają jej unikalny wygląd.

Cała struktura została zaprojektowana zgodnie z wymaganiami miejskiego konserwatora zabytków, co zapewnia harmonijną integrację z otoczeniem. Fundament kładki odgrywa kluczową rolę, gdyż chroni całą konstrukcję przed ewentualnymi uderzeniami statków przepływających w pobliżu.

Solidny fundament wspiera pomost, który został zaprojektowany tak, aby mógł się obracać. W wyniku obrotu o 90 stopni, kładka skutecznie łączy oba brzegi lub umożliwia przejście łodzi transportowych płynących rzeka.

Koszt i wykonawcy

Za realizację koncepcji kładki na Wyspę Spichrzów odpowiada Studio Bednarski, znane londyńskie biuro architektoniczne, które zdobyło pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie. Organizatorem tego wydarzenia byli inwestorzy, wśród których znajdują się: miasto Gdańsk oraz konsorcjum firm Immobel Poland i Multibud Wojciech Ciurzyński.

Kładka stanowi część inwestycji, która realizowana jest w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez Granaria Development Gdańsk. Wartość całego projektu budowy przeprawy oscyluje w granicach 10 milionów złotych.

Przypisy

  1. a b c Kładka obrotowa w Gdańsku. Nietypowe połączenie Wyspy Spichrzów z miastem [online], www.architekturaibiznes.pl [dostęp 19.01.2022 r.]
  2. a b c Obrotowa kładka ponad Motławą w Gdańsku - Sztuka Krajobrazu [online], www.sztuka-krajobrazu.pl [dostęp 19.01.2022 r.]
  3. Kładka na Wyspę Spichrzów przypłynęła do Gdańska [online], trojmiasto.pl, 23.08.2019 r. [dostęp 19.01.2022 r.]
  4. l, Obrotowa kładka na Wyspę Spichrzów już łączy brzegi Motławy. Zobacz FILM I ZDJĘCIA [online], Gdańsk - oficjalny portal miasta [dostęp 19.01.2022 r.]
  5. Immobel w Polsce: projekty nieruchomości na miarę oczekiwań klientów [online], www.immobelgroup.com [dostęp 19.01.2022 r.]
  6. Studio Bednarski [online], www.studio-bednarski.com [dostęp 19.01.2022 r.]
  7. Zespół | Multibud Sp. z o.o. [online] [dostęp 19.01.2022 r.]
  8. Granaria Gdańsk [online], Granaria Gdańsk [dostęp 19.01.2022 r.]
  9. a b l, Kładka na Wyspę Spichrzów została oficjalnie odebrana przez Miasto. W sobotę otwarcie! [online], Gdańsk - oficjalny portal miasta [dostęp 19.01.2022 r.]

Oceń: Kładka na Wyspę Spichrzów w Gdańsku

Średnia ocena:4.97 Liczba ocen:16