UWAGA! Dołącz do nowej grupy Gdańsk - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny (Ostatnia modlitwa Marii)

Daria Chatys

Daria Chatys


Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny, często określane jako Ostatnia modlitwa Marii, to niezwykle ważne dzieło sztuki, które przedstawia konającą Marię w otoczeniu dwunastu Apostołów. Omawiana kompozycja rzeźbiarska wykonana została po roku 1400 i najprawdopodobniej zjawiła się jako część niezmiernie złożonego, choć dziś zaginionego retabulum ołtarzowego.

Od XVI wieku rzeźba znalazła swoje miejsce w tympanonie kościoła Mariackiego w Gdańsku. W 1927 roku zastała ona zastąpiona kamienną kopią, ale pierwotne dzieło do dziś jest cenionym świadectwem gotyckiej sztuki sprzed ponad sześciuset lat.

Obecnie rzeźba znajduje się w zbiorach Oddziału Sztuki DawnejMuzeum Narodowego w Gdańsku. Stanowi ona cenny przykład gotyckiej sztuki z około 1400 roku, łączący w sobie cechy stylu pięknego, gotyckiego ekspresjonizmu oraz wczesnego realizmu.

Wygląd

Rzeźba ta stanowi wielofiguralną kompozycję, która została stworzona z kilku fragmentów drewna, starannie połączonych w jedną, harmonijną całość. W dziele tym zauważalny jest wyraźny podział elementów w trzy różne plany, co sprzyja czytelności całej kompozycji. Najniższy poziom, będący pierwszym planem, skupia uwagę na Marii, która omdlewa i jest wspierana przez św. Jana Ewangelistę.

Maria przedstawiona jest w pozie klęczącej, w geście modlitewnym, a jej postać ukazana jest w profilu. Z kolei figura św. Jana jest ujęta en trois quarts. Obydwoje ukazani są w młodzieńczej postaci, co dodaje ich wyrazom subtelności. Maria posiada delikatną twarz, jej oczy są niemal całkowicie zamknięte, a długie, sięgające ramion włosy są starannie ujęte w opaskę. Dodatkowo, ma na sobie długą suknię z szerokim dekoltem i wąskimi rękawami.

Na dalszych planach znajdują się apostołowie, których szaty również cechują się dynamicznym, diagonalnym układem draperii. Warto zauważyć, że odzienia apostołów w tle zostały wyrzeźbione w sposób płaszczyznowy, co podkreśla ich zróżnicowaną formę. Każdy z uczniów Chrystusa został odmiennie opracowany przez artystę, co manifestuje się w indywidualnych cechach fizjonomicznych, takich jak rysy twarzy czy fryzury.

Pomimo tego, identyfikacja wszystkich apostołów wciąż budzi wątpliwości. Poznaliśmy tylko kilku z nich – oprócz św. Jana, można zauważyć także św. Piotra, który dostrzegalny jest na drugim planie, po lewej stronie widza. Realizm i indywidualizm tych postaci kontrastują z jednolitym, stylizowanym podejściem do anatomii i sylwetek, które są wyraźnie smukłe. Postacie są silnie wertykalizowane, a ich ramiona wąskie; ręce umieszczono blisko korpusu ciała.

Aby zwiększyć dynamikę całej sceny, artysta zróżnicował pozy postaci. Frontalne ustawienie siedmiu apostołów, którzy tworzą najdalszy plan, wyraźnie kontrastuje z ruchliwymi pozycjami Marii i św. Jana, jak również dwóch apostołów, którzy flankują ich w ujęciu profilowym. Warto też zwrócić uwagę na łoże, które pełni funkcję „przegrody”, oddzielającej plan najbliższy od najdalszego, nadając temu dziełu głębię i złożoność.

Analiza

„Gdańskie Zaśnięcie Marii to jeden z najwcześniejszych przykładów nowatorskiego podejścia do przedstawiania śmierci Matki Boskiej, które pojawiło się w okresie gotyku. Nowy typ ikonograficzny zastąpił wcześniej znany w sztuce bizantyńskiej i romańskiej styl koimesis. Tematyka Ostatniej Modlitwy Marii zyskała popularność w malarstwie miniaturowym, szczególnie w Królestwie Czeskim oraz w pobliskich regionach artystycznych, jak Śląsk, Małopolska, Węgry i południowe kraje Rzeszy. Warto zaznaczyć, że dzieło z Gdańska uchodzi za pierwszy zachowany przykład rzeźby w tym stylu ikonograficznym, który zyskiwał na znaczeniu w plastyce trójwymiarowej XV wieku, jak to ma miejsce w ołtarzu Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie.

Apostołowie, którzy znajdują się w dalszym planie, mają nieco podniesione głowy, co może sugerować ich związek z nieobecnym na dziele Chrystusem. Co do pierwotnego przeznaczenia tego dzieła, nie ma pewności, jednakże badacze dostrzegają w nim cechy charakterystyczne dla zestawów ołtarzowych. Zgromadzony zestaw postaci oraz izokefaliczny układ głów osób w najdalszym planie są kluczowymi argumentami podpierającymi to założenie. Mimo to, nie wiadomo nic konkretnego na temat początkowego umiejscowienia rzeźby w liturgicznej przestrzeni czy jej lokalizacji.

Jedna z hipotez sugeruje, że Ostatnia Modlitwa Marii mogła być częścią retabulum ołtarza kaplicy zamku krzyżackiego, usuniętej w czasie wojny trzynastoletniej przez mieszkańców Gdańska. Z tego miejsca niektóre elementy dekoracji zostały przeniesione do innych lokalizacji w Gdańsku. Być może zleceniodawcami tego dzieła byli przedstawiciele zakonu Najświętszej Marii Panny, którzy otaczali Marię najwyższym kultem, łącznie z jej Zaśnięciem, Wniebowzięciem oraz Koronacją. Ten ostatni temat miał służyć do promocji władzy zakonu w Prusach Zakonnych. Przeniesienie rzeźby ma swoje korzenie w gotyckiej praktyce umieszczania wątków maryjnych w portalach katedr i kościołów.

Wizja Zaśnięcia Marii odzwierciedla także koncepcję dobrej śmierci. Wczesne znaczenie, które można było określić jako „feudalne” i „krzyżackie”, zostało przekształcone w nowe treści, które z pewnością wypływały z inicjatywy miejskiego środowiska. Potwierdza to nieczytelna obecnie inskrypcja na nadprożu portalu, która brzmi: Ero Mors tua, o mors morsus tuus ero inferne. Odnosi się ona do starotestamentowej księgi Ozeasza (Oz. 13, 14) i podkreśla, że śmierć Marii nie jest karą za grzech, lecz aktem zbawienia, ponieważ Maria umarła bez grzechu. Ukazanie tej sceny w tympanonie miało na celu stworzenie wizerunku Marii jako wzoru do naśladowania i dawanie nadziei na zbawienie każdemu chrześcijanina.

Dzieło zawiera również wątek maryjny, co mogło przyczynić się do jego zachowania przez ewangelików, którzy od 1577 roku korzystali z gdańskiej fary. Po roku 1927, kiedy Zaśnięcie Marii zostało ostatecznie przetransportowane do Muzeum Miejskiego, wykonano kopię oryginalnego dzieła z sztucznego kamienia w miejscu pierwotnej rzeźby.

Badania dotyczące stylu, znaczenia oraz umiejscowienia tego dzieła w kontekście europejskiego gotyku przyniosły różne wyniki. Wcześniejsze analizy łączyły je z plastyką parlerowską XIV wieku, tradycjami sztuki z południowych krajów Rzeszy, a także z twórczością Jana van Mattena oraz Mistrza Ukrzyżowania z Elbląga. Nowoczesne badania skojarzyły gdańskie Zaśnięcie z kamienną rzeźbą z ostatniej ćwierci XIV wieku w Ratyzbonie (nawiasem mówiąc, Zaśnięcie NMP w portalu katedry) oraz z artystami działającymi w opactwie Maulbronn w Szwabii. Dzieło gdańskie jest zatem powiązane z warsztatem rzeźbiarskim, który działał na Warmii i Sambii.


Oceń: Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny (Ostatnia modlitwa Marii)

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:13