Południowa obwodnica Gdańska


Południowa obwodnica Gdańska jest kluczowym elementem infrastruktury transportowej w regionie, która odgrywa istotną rolę w usprawnieniu komunikacji w obrębie aglomeracji trójmiejskiej. Stanowi ona dwujezdniową trasę obwodową, która jest częścią rozwijanej sieci dróg ekspresowych, jaką jest droga ekspresowa S7.

Trasa ta niesie za sobą ogromne korzyści dla mieszkańców oraz kierowców, ponieważ łączy obwodnicę trójmiejską (S6) z drogą krajową nr 7, która prowadzi od Gdańska w kierunku Warszawy. Dzięki swojej budowie umożliwia sprawniejsze przemieszczanie się pomiędzy tymi kluczowymi punktami komunikacyjnymi, co wpływa na poprawę jakości życia mieszkańców oraz zwiększenie efektywności transportu towarów.

Przebieg

Obwodnica rozciąga się przez południową część aglomeracji gdańskiej, w pewnym zakresie w granicach administracyjnych Gdańska. Jej początek ma miejsce na węźle z obwodnicą Trójmiasta, mieszczącym się pomiędzy gminami Pruszcz Gdański i Kolbudy, w pobliżu miejscowości Borkowo.

Następnie, trasa prowadzi przez teren Gdańska, przechodząc przez osiedle administracyjne Orunia-Św. Wojciech-Lipce. To miejsce jest szczególne, ponieważ tutaj zaczyna się najdłuższa w Polsce estakada, która wspina się nad Kanałem Raduni, Traktem św. Wojciecha, jak również nad linią kolejową Warszawa – Gdańsk i linią kolejową Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny.

Po tym etapie obwodnica pokonuje rzekę Motławę za pomocą mostu wantowego, po czym, po drugiej stronie cieku, kontynuuje przez osiedle Olszynka, gdzie znajduje się węzeł z Trasą Sucharskiego.

Droga następnie opuszcza granice miasta Gdańsk i wkracza do gminy Pruszcz Gdański, przebywając przez wieś Przejazdowo. Całośc trasy kończy się w miejscowości Koszwały, w obrębie gminy Cedry Wielkie, tuż za ostatnim węzłem, który łączy obwodnicę z istniejącym śladem drogi krajowej nr 7. Całkowita długość trasy wynosi 17,860 km.

Węzły

Na trasie południowej obwodnicy Gdańska znajduje się pięć kluczowych węzłów drogowych, które odgrywają istotną rolę w zapewnieniu płynności ruchu oraz połączeń transportowych.

  • Gdańsk Południe – to węzeł początkowy typu trąbka na obwodnicy Trójmiasta (S6), który łączy również drogę wojewódzką nr 222 z Gdańska do Skórcza. Warto zauważyć, że wcześniej ten węzeł był znany pod nazwą Straszyn,
  • Gdańsk Lipce – stanowi węzeł typu WB, który integruje obwodnicę z Traktem św. Wojciecha. Ten trakt wchodzi w skład drogi krajowej nr 91, łączącej Gdańsk z Toruniem,
  • Gdańsk Port – to również węzeł typu trąbka, który łączy obwodnicę z Trasą Sucharskiego. Trasa ta prowadzi do portu w Gdańsku. Wcześniej węzeł ten funkcjonował pod nazwą Gdańsk Olszynka,
  • Gdańsk Wschód – jest to węzeł typu WB, który łączy obwodnicę z drogą wojewódzką nr 226, łączącą Przejazdowo z Hornikami Górnymi. W poprzednich latach węzeł ten nosił nazwę Przejazdowo,
  • Żuławy Zachód – stanowi węzeł typu WA, który łączy ze starym śladem drogi nr 7, obejmującym odcinek Koszwały-Wocławy-Przejazdowo. Jeszcze do niedawna nosił on nazwę Koszwały.

Podsumowując, każdy z tych węzłów jest istotnym elementem infrastruktury drogowej, który umożliwia sprawne poruszanie się pomiędzy kluczowymi lokalizacjami w Gdańsku i okolicach.

Charakterystyka

Na trasie zrealizowano projekt składający się z 19 obiektów inżynieryjnych, w tym wyróżniającej się w skali kraju najdłuższej estakady, której długość wynosi 2780 m. Ta imponująca konstrukcja osiąga wysokość około 25 m, co czyni ją niezwykle zauważalnym elementem w krajobrazie. Obwodnica została zbudowana przez GDDKiA.

Proces przygotowań do budowy wymagał zajęcia około 900 działek geodezyjnych, za które wydano łącznie 300 mln zł. Inwestycja ta była finansowana głównie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej, a całość przedsięwzięcia oszacowano na 1 mld 126 mln 413 tys. zł. W szczytowym momencie, w czerwcu 2011 r., na budowie pracowało około 950 osób, co znacząco wpływało na lokalny rynek pracy.

W wyniku realizacji tej inwestycji do wyburzenia przewidziano 227 budynków, w tym szkołę oraz około 60 mieszkań, które były zamieszkiwane przez 150 rodzin. Prace budowlane rozpoczęły się w połowie października 2009 roku, a ich zakończenie planowano na maj 2012 r.

Obwodnica została formalnie otwarta 9 czerwca 2012, jednak na początku nie były dostępne węzły Gdańsk Port, Gdańsk Lipce oraz Koszwały. Szacuje się, że codziennie będzie obsługiwać ruch od 12 do 14 tysięcy pojazdów, które wcześniej musiały poruszać się przez centrum Gdańska.

Odkrycia archeologiczne

Badania archeologiczne przeprowadzane wzdłuż nowo budowanej obwodnicy w rejonie węzła Gdańsk Południe przyniosły niezwykle interesujące odkrycia. Pracujący tu eksperci znaleźli różnorodne ślady historyczne, które odkrywają przed nami fragmenty przeszłości. Wśród nich znajdowały się relikty z okresu II wojny światowej oraz pozostałości osady, która istniała w latach XI–XIII.

Na obszarze liczącym blisko 40 arów zidentyfikowano 58 pozostałości po paleniskach, które świadczą o dawnym życiu mieszkańców tych terenów. Dodatkowo odkryto około 3,5 tysiąca drobnych artefaktów, które rzucają nowe światło na życie codzienne sprzed wieków. Wśród odnalezionych przedmiotów można wymienić:

  • fragmenty naczyń,
  • noże,
  • ostrogę,
  • kości dzikich zwierząt,
  • ostrzałkę kamienną,
  • ozdoby kobiece, nazywane kabłączkami skroniowymi.

Wszystkie te cenne znaleziska zostały zabezpieczone i przekazane do muzeum w Bytowie, gdzie będą miały swoje miejsce w ekspozycji, umożliwiając dalsze badania oraz edukację na temat historii regionu.

Przypisy

  1. Gdańsk będzie miał „słoneczną estakadę”?. trojmiasto.pl, 26.08.2011 r. [dostęp 26.08.2011 r.]
  2. Południowa Obwodnica Gdańska. Potrzebują 7 mln zł, by zdążyć na Euro. trojmiasto.pl, 16.05.2011 r. [dostęp 16.05.2011 r.]
  3. a b Sunie estakada na Południowej Obwodnicy Gdańska. trojmiasto.pl, 29.03.2011 r. [dostęp 20.07.2012 r.]
  4. Średniowieczna osada pod Południową Obwodnicą Gdańska. historia.trojmiasto.pl, 12.08.2010 r. [dostęp 12.08.2010 r.]
  5. Projekt budowy południowej obwodnicy miasta Gdańska. trojmiasto.pl. [dostęp 07.10.2009 r.]
  6. Rusza budowa Południowej Obwodnicy Gdańska. Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 15.10.2009 r.
  7. Południowa Obwodnica Gdańska już otwarta. www.polskalokalna.pl [dostęp 10.06.2012 r.]
  8. Maja Matuszewska „Południowa Obwodnica rośnie jak na drożdżach” Twoja Gazeta.pl, czerwiec 2011 r. Dziennik Bałtycki, 11.06.2012 r. podaje kwotę ponad 1,5 mld zł – zob. Anna Werońska „Ważna droga gotowa przed meczem”.

Oceń: Południowa obwodnica Gdańska

Średnia ocena:4.58 Liczba ocen:15