Tunel kolejowo-drogowy w Gdańsku to niezwykle istotna konstrukcja, która znacząco poprawia komunikację w regionie. Znajduje się on wŚródmieściu, co czyni go kluczowym elementem infrastruktury tej części miasta. W tunelu odbywa się zarówno ruch kolejowy, jak i drogowy, co zwiększa jego znaczenie w kontekście transportu.
Warto zwrócić uwagę, że tego rodzaju inwestycje mają na celu nie tylko usprawnienie codziennego transportu, ale także przyczyniają się do rozwoju regionu oraz poprawy jakości życia mieszkańców. W kolejnych częściach artykułu przyjrzymy się bliżej historię budowy oraz funkcjonalności tego ważnego obiektu.
Opis obiektu
Obiekt, o którym mowa, to tunel o długości wynoszącej około 400 metrów oraz szerokości 26 metrów, który został zrealizowany poprzez przykrycie istniejącego torowiska w wykopie za pomocą żelbetowej płyty podpartej na kolumnach. Przed północnym wlotem znajduje się stacja Gdańsk Główny, a w pobliżu południowego wlotu można znaleźć przystanek osobowy Gdańsk Śródmieście. Niezwykle istotne jest także to, że nad tunelem mieści się popularne centrum handlowe Forum Gdańsk.
Przebieg tunelu jest istotnym elementem układu komunikacyjnego, ponieważ przez jego wnętrze przechodzą linie kolejowe nr 9 (Warszawa-Gdańsk) oraz linia kolejowa nr 250, związana z Szybką Koleją Miejską. Dodatkowo przez tunel biec ma także ulica, która roboczo została określona mianem „Nowym Podwalem Grodzkim”. Rozpoczyna się ona przed północnym wlotem, w miejscu skrzyżowania z ul. Podwale Grodzkie, a kończy za skrzyżowaniem z ulicami Okopową oraz Toruńską.
Budowa tunelu miała miejsce od 2015 roku, a zakończenie prac budowlanych i ostateczne odbiory przeprowadzono w 2018 roku. Co ciekawe, realizacja odbywała się przy kontynuacji ruchu pociągów dalekobieżnych. Już od 1 kwietnia 2015 roku pierwsze pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zaczęły regularnie kursować przez ten tunel, a dla pojazdów samochodowych tunel został otwarty 1 czerwca 2018 roku.
Przypisy
- gdansk.pl – przystanek SKM Śródmieście Gotowy.
- Wyborcza Trójmiasto – Prawie rok budowy SKM Śródmieście. Kiedy skorzystają pasażerowie?
- gdansk.pl – rok od pierwszej łopaty.
- a b c d e naszemiasto.pl – ulica pod Forum Gdańsk już otwarta.
- a b c d ulmaconstruction.pl – Kompleks Forum Gdańsk.
- a b Trójmiasto.pl – Jak nazwać Nowe Podwale Grodzkie?
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Aleja Armii Krajowej w Gdańsku | Południowa obwodnica Gdańska | Trasa Słowackiego | Tunel pod Martwą Wisłą | Węzeł Unii Europejskiej w Gdańsku | Trasa Sucharskiego | Droga krajowa nr 89 (Polska) | Węzeł Kliniczna | Droga ZielonaOceń: Tunel kolejowo-drogowy w Gdańsku