Podwale Grodzkie to interesująca ulica, zlokalizowana w dzielnicy Śródmieście w Gdańsku. Urok tego miejsca tkwi nie tylko w jego historii, ale również w budynkach otaczających tę arterię. Ulica ta podzielona jest na dwie wyraźne części, które różnią się od siebie długością. Pierwsza z nich, część południowa, ma długość około 270 metrów, natomiast druga, północna, rozciąga się na około 430 metrów.
Obydwa odcinki Podwale Grodzkie przebiegają niemal wzdłuż linii południkowej, co sprawia, że układ komunikacyjny w tej okolicy jest dość specyficzny. Warto również zaznaczyć, że bezpośredni przejazd pomiędzy częścią północną a południową tej ulicy możliwy jest jedynie w jednym kierunku – i to tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej. Takie rozwiązanie transportowe podkreśla urbanistyczne planowanie historycznego Gdańska, które ma na celu zminimalizowanie ruchu i poprawę jakości życia mieszkańców.
Przebieg
Odcinek południowy
Podwale Grodzkie ma swój początek na skrzyżowaniu ulic Hucisko oraz Targ Rakowy. Stąd kieruje się na północ, mijając zieleniec znajdujący się przy Nowym Ratuszu, który pełni rolę siedziby Rady Miasta Gdańska. W dalszej perspektywie ulica krzyżuje się z ulicą Bastion św. Elżbiety, gdzie zlokalizowany jest jedyny otwarty objazd, umożliwiający połączenie obu odcinków Podwala. W okolicach tej części ulicy zlokalizowany jest również wjazd na teren PKP nieopodal Dworca Głównego, który pełni funkcję podjazdu do urzędów pocztowych oraz parkingu. Końcowa część tego odcinka, stanowiąca łącznik z północnym odcinkiem, jest dostępna jedynie dla pojazdów komunikacji miejskiej w przeciwnym kierunku.
Odcinek północny
Północny odcinek Podwala Grodzkiego odgrywa kluczową rolę w miejskim systemie transportowym, gdyż charakteryzuje się on największym natężeniem autobusów w całym Gdańsku. Jest to również istotna część drogi krajowej nr 91 oraz tras europejskich E75 i E77. Odcinek ten zaczyna się (opisując kierunek od południa) za zakrętem, który łączy ulicę z Wałami Jagiellońskimi, a kończy przy wieżowcu znanym jako „Zieleniak„, na skrzyżowaniu Błędnika oraz Wałami Piastowskimi.
Historia
Podwale Grodzkie to ulica, która swe korzenie ma w historii grodzisk Gdańska. Jej przebieg jest świadectwem przeszłości, gdyż prowadziła wzdłuż umocnień Starego Miasta. Nazwa tej ulicy, jak już sama wskazuje, nawiązuje do wałów otaczających niegdyś miasto. Choć w wyniku demontażu murów miejskich zmieniono trasę głównej drogi prowadzącej z Wrzeszcza do Głównego Miasta, historyczne miano przetrwało do dzisiaj.
Ulica, która zyskała na znaczeniu w architekturze, została zaprojektowana przez niemieckiego urbanistę Jacoba Stübbena i charakteryzuje się obecnością imponujących budynków. Warto zaznaczyć, że do 1945 roku nosiła niemiecką nazwę Stadtgraben, co oznacza 'fosa miejska’. Interesującym dodatkiem był kompleks biurowo-usługowy „Krewetka”, który do 2018 roku mieścił kino sieci Cinema City.
Zabytki
Wśród najbardziej znaczących zabytków znajdują się:
- Fragment starowłoskiego bastionu św. Elżbiety, datowany na 1554 rok, który został przebudowany w latach 1635–1642 i przetrwał okres urbanizacji Gdańska jako malownicza ruina. Wejście do niego prowadzi od ul. Wały Jagiellońskie przez zachowany fragment podziemnego chodnika, zwany poterną,
- Zespół Dworca Głównego PKP, wybudowany w latach 1894–1900, skupiający w sobie dworzec główny, budynek kas, przychodnię, hotel, pocztę oraz magazyn,
Obiekty nieistniejące
W regionie tym istniały również pewne obiekty, które obecnie już nie funkcjonują:
- Continental Hotel (Stadtgraben nr 7),
- Grand Hotel Reichshof (Stadtgraben nr 9),
- Norddeutscher Hof (Stadtgraben nr 11).
Przebudowa w latach 2006-07
Od lipca 2006 do lipca 2007 miała miejsce gruntowna przebudowa północnej części Podwala Grodzkiego oraz sąsiednich Wałów Jagiellońskich. To kluczowy odcinek komunikacyjny Trójmiasta, prowadzący od skrzyżowania z Huciskiem do skrzyżowania z Wałami Piastowskimi. Prace obejmowały wymianę nawierzchni drogi oraz mostu nad Kanałem Raduni, modernizację linii tramwajowej, remont przejścia podziemnego na wysokości przystanku tramwajowego Dworzec Główny, a także budowę dodatkowego pasa ruchu wyłącznie dla autobusów.
Przypisy
- Wraca Krewetka. Jest pomysł na kino i foodhall w Gdańsku.
- 110 lat budynku dworca kolejowego w Gdańsku. trojmiasto.pl.
- Bastion św Elżbiety » Gdańsk. zabytki.ocalicodzapomnienia.eu.
- Gdańsk. Nowożytne fortyfikacje miejskie. gdansk.pl.
- Rejestr zabytków nieruchomych. kobidz.pl.
- Dawne nazwy ulic gdańskich. danzig-online.pl. [dostęp 12.12.2009 r.]
- Przebudowa ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie w Gdańsku, odcinek Wały Piastowskie - Hucisko. gdansk.pl - oficjalna strona miasta, 15.02.2006 r. [dostęp 12.12.2009 r.]
- Najbardziej tajemniczy budynek Gdańska. trojmiasto.pl, 09.06.2010 r. [dostęp 09.06.2010 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Siennicka w Gdańsku | Targ Węglowy w Gdańsku | Ulica Juliusza Słowackiego w Gdańsku | Ulica Wajdeloty w Gdańsku | Ulica Łostowicka w Gdańsku | Ulica Straganiarska w Gdańsku | Ulica Nowolipie w Gdańsku | Wały Piastowskie | Długie Pobrzeże | Ulica Chłopska w Gdańsku | Plac Kobzdeja | Plac Obrońców Poczty Polskiej | Aleja Vaclava Havla w Gdańsku | Aleja Legionów w Gdańsku | Aleja Grunwaldzka w Gdańsku | Aleja gen. Józefa Hallera w Gdańsku | Droga Królewska (Gdańsk) | Ulica Wałowa w Gdańsku | Ulica Toruńska w Gdańsku | Ulica Tadeusza Kościuszki w GdańskuOceń: Podwale Grodzkie