Szkoła Muzyczna I stopnia im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu to instytucja edukacyjna, która oferuje kształcenie w zakresie muzyki. Jest to szkoła publiczna, co oznacza, że jej misją jest dostęp do edukacji muzycznej dla wszystkich zainteresowanych uczniów.
W tej placówce uczniowie mają możliwość rozwoju swoich umiejętności muzycznych, uczestnicząc w różnorodnych zajęciach oraz koncertach. Szkoła przyczynia się do promocji kultury muzycznej w regionie, kształcąc przyszłych muzyków.
Historia
Szkoła Muzyczna I st. im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu rozpoczęła swoją działalność we wrześniu 1945 roku jako Miejska Szkoła Muzyczna, stanowiąc pierwszą w Gdańsku publiczną placówkę artystyczną dedykowaną kształceniu muzycznemu, utworzoną po zakończeniu II wojny światowej. Początkowo zlokalizowana była przy Hindenburgallee 33, gdzie w ograniczonych warunkach kilku nauczycieli z Gdańskiego Instytutu Muzycznego społecznie podjęło się edukacji niewielkiej grupy utalentowanych uczniów. Dzięki ogromnemu zainteresowaniu, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy liczba uczniów wzrosła do 300, a lekcje często odbywały się w domach prywatnych, ze względu na niewystarczające warunki lokalowe oraz brak instrumentów.
Pierwszym dyrektorem placówki została Krystyna Jastrzębska, która z przerwą pełniła swoje obowiązki w latach 1946–1949. W tym okresie administracyjne kwestie szkoły były zarządzane przez Emilianą Pardusa. Wśród pionierów kadry nauczycielskiej znaleźli się znani muzycy, tacy jak śpiewaczka Wanda Hendrich, pianiści Krystyna Jastrzębska i Stanisław Bielicki, a także kompozytor i chórmistrz Tadeusz Tylewski.
W 1946 roku, w wyniku zmiany struktury publicznego szkolnictwa, szkoła przeszła pod patronat Zarządu Miejskiego w Gdańsku. Przemiany te spowodowały, że Miejska Szkoła Muzyczna uległa podziałowi na instytucje niższą i średnią. W tym samym roku, po formalizacjach, placówka otrzymała stałą lokalizację w przestronnej willi przy alei Rokossowskiego 48. Przez pewien czas dzieliła tę przestrzeń z innymi szkołami muzycznymi.
W 1948 roku Miejska Szkoła Muzyczna uzyskała status upaństwowionej placówki, co umocniło jej fundusze na pedagogiczne etaty i rozwój bazy. Przez to możliwe stało się także poszerzenie oferty edukacyjnej o różnorodne instrumenty. Program nauczania oparty był na siedmioletnim systemie kształcenia. W 1950 roku, w ramach reformy, Niższa Szkoła Muzyczna zyskała status podstawowej instytucji artystycznej, nazwaną Państwową Szkołą Muzyczną w Gdańsku.
Problem braku lokali rozwiązano poprzez przeniesienie Szkoły Umuzykalniającej do Gdańska-Oruni i przekazanie budynku przy ul. Partyzantów 7 dla Średniej Szkoły Muzycznej. Wówczas placówka przyjęła nazwę Państwowej Szkoły Muzycznej nr 1. W latach 50. szkoła wzbogaciła się w nowe instrumenty, w tym pianina, uzyskane dzięki Komisji Specjalnej, która pozyskiwała instrumenty z prywatnych mieszkań.
Podczas dyrekcji Stefana Zagórskiego w latach 60. dokonano istotnych ulepszeń budynku, w tym adaptacji pod salę koncertową oraz modernizacji instalacji. W 1969 roku na stanowisku dyrektora zasiadł Edwin Rymarz, który otworzył nowe klasy oboju i fletu. W 1970 roku, z okazji 25-lecia szkoły, nadano jej imię Grażyny Bacewicz, słynnej skrzypaczki i kompozytorki.
W połowie roku 1972/1973, po przejściu Edwina Rymarza na inne stanowisko, dyrektorem został Ryszard Cabaj. Dzięki jego staraniom, oraz wsparciu politycznemu, w 1977 roku przydzielono nowy obiekt w Gdańsku-Wrzeszczu przy ul. Juliana Marchlewskiego 16b, która stała się nową siedzibą szkoły po odpowiednich przebudowach w 1986 roku. Od tego momentu stała się ona także siedzibą Zespołu Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu, w którym mieściły się również Państwowa Szkoła Muzyczna II st. im. Fryderyka Chopina.
1 września 1995 roku nastąpiła zmiana nazwy szkoły na „Szkoła Muzyczna I st. im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu”, pod którą funkcjonuje do dziś. Warto dodać, że budynek szkoły jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków, co świadczy o jego historycznym znaczeniu.
Kierownictwo szkoły
Dyrektorzy
Historia Kierownictwa Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu jest bogata w postacie, które miały znaczący wpływ na rozwój tej instytucji. Pierwszą osobą na stanowisku dyrektora była Krystyna Jastrzębska, która pełniła tę funkcję w latach 1946–1947.
Następnie, Tadeusz Tylewski przejął dyrekcję od 1947 do 1948 roku, a po nim Krystyna Jastrzębska ponownie zajmowała stanowisko w latach 1948–1849.
Kolejne osoby zajmujące to ważne stanowisko to Zofia Cerańska-Rajnsz (1949–1950), Stefan Zagórski (1950–1969) oraz Edwin Rymarz (1969–1973). Od 1973 roku do 1986 dyrektorem był Ryszard Cabaj, a po nim Józef Madanowski, który pełnił tę rolę aż do 2008 roku. Od tego czasu dyrektorem jest Leszek Kaufman.
Wicedyrektorzy
Wicedyrekcja w szkole również miała swoich przedstawicieli, którzy wspierali nadzór i zarządzanie w instytucji. Na tym stanowisku zasiadała Barbara Podciborska w latach 1986–1988, a później Barbara Kuc (1988–2001).
Leszek Kaufman pełnił funkcję wicedyrektora od 2001 do 2008 roku, po którym to stanowisko objęła Alicja Michowska, pracująca na tym miejscu do 2020 roku. Obecnie wicedyrektorem jest Karolina Lewandowska.
Informacje ogólne
W niewielkiej, lecz ważnej placówce edukacyjnej, jaką jest Szkoła Muzyczna I stopnia im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu, organem nadzorującym jest ministerstwo odpowiedzialne za kulturę i dziedzictwo narodowe. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Centrum Edukacji Artystycznej z siedzibą w Warszawie.
Szkoła ma na celu stymulowanie i rozwijanie talentów muzycznych swoich uczniów, a także kształtowanie ich wrażliwości oraz świadomości muzycznej. Ponadto, przygotowuje kandydatów do przyszłego kształcenia w szkołach muzycznych II stopnia.
Rekrutacja do placówki odbywa się przez komisję kwalifikacyjną, której członków powołuje dyrektor szkoły spośród nauczycieli. Każdego roku przeprowadzane są badania zdolności kandydatów w zakresie wybranej specjalności instrumentalnej. Dodatkowo, obowiązują limity wiekowe ustalane przez organ prowadzący, które mają na celu uporządkowanie przyjęć.
Jednym z kluczowych aspektów funkcjonowania szkoły jest koncentracja na nauczaniu przedmiotów muzycznych. W odróżnieniu od typowych instytucji oświatowych, Szkoła Muzyczna I st. nie kładzie nacisku na nauczanie przedmiotów ogólnokształcących. Oferowane są tu zajęcia z gry na instrumentach oraz zajęcia zespołowe, takie jak chór, orkiestra, a także zespoły kameralne. Dodatkowo, uczniowie uczestniczą w lekcjach teorii muzyki, które odbywają się w formie grupowej.
Podczas nauki kładzie się szczególny nacisk na muzykę poważną, a do szkół wprowadzono konkretne wymagania edukacyjne, które są dostosowane do danego cyklu kształcenia, przedmiotu oraz klasy. Realizacja wymaganych programów jest niezbędna do kontynuowania nauki w tej placówce.
Rok szkolny dzieli się na dwa okresy, a terminy ferii oraz świąt odpowiadają standardowemu kalendarzowi obowiązującemu w polskim szkolnictwie. Zajęcia odbywają się głównie po południu, w formie jednostek lekcyjnych trwających 45 minut. Uczestnictwo we wszystkich zajęciach objętych planem jest obligatoryjne.
Uczniowie, którzy pomyślnie ukończą naukę w szkole, otrzymują świadectwa ukończenia, które stanowią dokument potwierdzający ich przygotowanie muzyczne. W szerszej perspektywie, nauka w szkole muzycznej I stopnia jest punktem wyjścia w trójstopniowym systemie polskiego publicznego szkolnictwa artystycznego, stanowiąc pierwszy ważny krok w ich muzycznej karierze.
Organizacja nauczania
Cykle nauczania
W Szkole Muzycznej I stopnia, kształcenie odbywa się w ramach dwóch różnych cykli edukacyjnych, które są dostosowane do potrzeb uczniów oraz ich talentów:
- pierwszym z nich jest 6-letni cykl, który obejmuje dzieci i młodzież uczącą się w różnych specjalnościach instrumentalnych takich jak: fortepian, skrzypce, wiolonczela, gitara, flet, obój, klarnet, trąbka, akordeon oraz perkusja,
- drugim cyklem jest 4-letni program, skierowany do młodzieży, który obejmuje podobne specjalności, z dodatkowymi opcjami jak saksofon, róg czy puzon.
W ramach przedmiotów teoretycznych uczniowie biorą udział w zajęciach z kształcenia słuchu, rytmiki oraz audycji muzycznych. Oprócz tego, uczestniczą także w zajęciach indywidualnych oraz grupowych, w tym w dodatkowym fortepianie, pracy z akompaniatorem, chórze, orkiestrze szkolnej oraz zespołach kameralnych.
Szkolny zestaw programów nauczania
Podstawą procesu dydaktycznego w szkole jest zestaw programów nauczania, który jest zgodny z wytycznymi określonymi przez organ prowadzący. W skład tego zestawu wchodzą zarówno programy zatwierdzone do użytku na terenie szkoły, jak i programy autorskie twórców, które zostały zaakceptowane przez dyrektora placówki.
Sekcje przedmiotowe
W Szkole Muzycznej I stopnia działają cztery dedykowane sekcje przedmiotowe, które grupują nauczycieli według specjalizacji:
- sekcja fortepianu, obejmująca przedmioty takie jak fortepian główny, fortepian dodatkowy oraz akompaniament fortepianowy,
- sekcja instrumentów smyczkowych, w której kształci się skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas oraz gitarę,
- sekcja instrumentów dętych, w skład której wchodzą flet, obój, klarnet, saksofon, fagot, trąbka, waltornia, puzon, akordeon oraz perkusja,
- sekcja teorii muzyki, do której przypisani są nauczyciele odpowiedzialni za przedmioty teoretyczne, a także pedagog szkolny, psycholog, bibliotekarz oraz pracownik świetlicy.
Do głównych zadań sekcji należy:
- organizacja oraz przeprowadzanie przesłuchań, egzaminów i ocenianie umiejętności uczniów w poszczególnych przedmiotach,
- koordynowanie wewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- organizowanie koncertów i różnorodnych form prezentacji artystycznej uczniów,
- analizowanie wyników nauczania oraz zapisów programowych,
- prowadzenie doradztwa związane z procesem rekrutacyjnym.
Sukcesy uczniów
Uczniowie Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu odnoszą imponujące sukcesy, które są dowodem na ich talent oraz ciężką pracę. Od 2000 roku uczniowie zdobyli wiele nagród, będących wynikiem ich wysiłków i zaangażowania.
Źródło: oficjalna strona szkoły
ZESTAWIENIE nagród uzyskanych przez uczniów Szkoły Muzycznej I stopnia im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu w latach 2000 – 2013 | ||||||||||||||
Rok szkolny | 2000/2001 | 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | Łącznie |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I miejsce | 7 | 6 | 7 | 9 | 7 | 6 | 6 | 4 | 6 | 5 | 11 | 17 | 16 | 107 |
II miejsce | 4 | 6 | 3 | 8 | 3 | 10 | 6 | 9 | 6 | 8 | 9 | 15 | 8 | 95 |
III miejsce | 3 | 7 | 2 | 3 | 5 | 9 | 2 | 7 | 7 | 9 | 13 | 17 | 18 | 102 |
wyróżnienie | 5 | 9 | 6 | 15 | 10 | 8 | 9 | 16 | 4 | 16 | 19 | 17 | 27 | 161 |
Inne nagrody | 3 | 4 | 4 | _ | _ | _ | _ | _ | 4 | 3 | 3 | 6 | 9 | 36 |
Łącznie | 22 | 32 | 22 | 35 | 25 | 33 | 23 | 36 | 27 | 41 | 55 | 72 | 78 | 501 |
Znani absolwenci
Wiele osób, które ukończyły Szkołę Muzyczną I st. im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu, zdobyło znaczące osiągnięcia w świecie muzyki. Oto lista niektórych znanych absolwentów, którzy swoją działalnością artystyczną przyczynili się do rozwoju kultury muzycznej:
- Augustyn Bloch – kompozytor i organista,
- Edwin Rymarz – kompozytor, organista, pedagog,
- Marek Podhajski – muzykolog, teoretyk muzyki, pedagog, kompozytor, profesor,
- Maciej Sikała – muzyk jazzowy (saksofonista), kompozytor, pedagog,
- Roman Perucki – organista, pedagog, profesor, dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku,
- Stanisław Deja – pianista, kameralista, pedagog,
- Renata Gleinert – pianistka, kompozytor, pedagog.
Te osiągnięcia absolwentów są świadectwem wysokiego poziomu edukacji muzycznej, jaką oferuje ta szkoła, oraz jej wpływu na rozwój talentów muzycznych w regionie.
Przypisy
- Gminna ewidencja zabytków miasta Gdańska, stan na dzień 10.08.2022 r.
- Oficjalna strona internetowa Stanisława Dei. [dostęp 07.02.2012 r.]
- Oficjalna strona internetowa Polskiej Filharmonii im.F.Chopina w Gdańsku. [dostęp 22.02.2012 r.]
- Strona internetowa Akademii Muzycznej w Gdańsku. [dostęp 05.02.2012 r.]
- Absolwenci. [dostęp 29.01.2012 r.]
- Sukcesy uczniów. oficjalna strona. [dostęp 01.02.2012 r.]
- Historia ZSM w Gdańsku-Wrzeszczu. oficjalna strona. [dostęp 01.02.2012 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Szkoły":
Szkoła Muzyczna II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu | Szkoła Wojenna w Gdańsku | V Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Gdańsku | Zespół Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku | Zespół Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu | Budynek Gimnazjum Polskiego w Gdańsku | Conradinum | Gdańskie Liceum Autonomiczne | I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku | II Liceum Ogólnokształcące im. dr. Władysława Pniewskiego w Gdańsku | Szkoła Mariacka w Gdańsku | Państwowe Szkoły Budownictwa im. prof. Mariana Osińskiego w Gdańsku | Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku | Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku | Liceum Sztuk Plastycznych im. J. Mydlarskiego w Gdańsku | IX Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kolbergera w Gdańsku | III Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Westerplatte w GdańskuOceń: Szkoła Muzyczna I st. im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu