Gdańskie Liceum Autonomiczne, w skrócie GLA, to pionierska placówka edukacyjna na Pomorzu Wschodnim, będąca pierwszym świeckim liceum niepublicznym w tym regionie. Znane powszechnie jako „Autonomik”, liceum rozpoczęło swoją działalność 12 września 1989 roku. Jego powstanie było możliwe dzięki zaangażowaniu Gdańskiej Fundacji Oświatowej, która odegrała kluczową rolę w jego utworzeniu.
Inicjatorką i pierwszą dyrektor Gdańskiego Liceum Autonomicznego była Katarzyna Hall, której wizja i determinacja przyczyniły się do sukcesu tej placówki. Dzisiaj GLA jest integralną częścią zespołu Gdańskich Szkół Autonomicznych, w skład którego wchodzą również inne instytucje edukacyjne, takie jak Gdańska Autonomiczna Szkoła Podstawowa (GASP) oraz Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum (GAG).
Historia szkoły
Historia budynku szkoły
Budynek, w którym mieści się szkoła, znajduje się pod adresem Osiek 11/12 w Gdańsku. Ulica ta jest najstarszą z ulic średniowiecznego Gdańska, a jej pierwsza wzmianka pochodzi z roku 1312, co czyni ją starszą od takich znanych ulic jak Długa, Świętego Ducha czy Chlebnicka. Nazwa „osiek” ma prawdopodobnie swoje źródło w prymitywnych fortyfikacjach otaczających dawną dzielnicę rybacką, która została wysiedlona przez Krzyżaków.
Ulica ta zachowała wyjątkową szerokość, ponieważ do XX wieku biegł wzdłuż niej jeden z zasypanych kanałów Raduni. Powojenne zniszczenia z 1945 roku ominęły ją, a na jej terenie wznoszą się dwa neogotyckie budynki, obecnie należące do Gdańskiej Fundacji Oświatowej. W zachodnim budynku, który otwarto 11 października 1878 roku, zorganizowano sześcioklasową szkołę dla chłopców, a w 1903 roku dobudowano budynek wschodni, który miał służyć jako łaźnia publiczna, co zaspokajało potrzeby sanitarną ubogiej okolicy.
W godzinach popołudniowych młodzież mogła korzystać z łaźni, co przyciągało większą liczbę uczniów do szkoły. Na parterze umieszczono 28 kabin z natryskami oraz 48 przebieralni, a maksymalnie z łaźni mogło korzystać aż 288 uczniów w ciągu dnia. Łazienki publiczne umiejscowione na I piętrze oferowały m.in. 22 kabiny z natryskami dla mężczyzn oraz 7 natrysków dla kobiet. W ciągu miesiąca z łaźni korzystało nawet do 5 tys. osób. Woda była podgrzewana niskoprężnym kotłem parowym, a na II piętrze zorganizowano salę gimnastyczną. Funkcjonowanie łaźni trwało aż do czasów powojennych.
W dniu 15 września 1980 roku, budynek przy Osiek 12 stał się siedzibą Komitetu Założycielskiego Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, a związek działał w tym miejscu do wprowadzenia stanu wojennego 13 grudnia 1981 roku. Obecnie na budynku znajduje się tablica pamiątkowa, upamiętniająca tę działalność.
Dyrektorzy w historii szkoły
- Katarzyna Hall (1989–1990),
- Dorota Granoszewska (1990–1991),
- Katarzyna Hall (1991–1996),
- Dorota Granoszewska/Andrzej Walczak (1996–1997),
- Dorota Granoszewska-Babiańska (1997–1999),
- Andrzej Walczak (1999–2001),
- Dorota Granoszewska-Babiańska (2001–2004),
- Andrzej Walczak (2004–2009),
- Leszek Ossowski (2009–2010),
- Błażej Grabusiewicz (2010–2013),
- Monika Biblis (od 2013).
Historia szkoły
Po zmianach ustrojowych w 1989 roku, otworzyła się możliwość zakładania szkół niepublicznych. W inicjatywie powołania niepublicznego liceum wyróżniła się Katarzyna Hall, która zaprezentowała koncepcję funkcjonowania szkoły oraz zorganizowała zespół pracowników z uniwersytetów Trójmiasta, zainteresowanych tym projekt. Również stworzyli oni pierwszy program edukacyjny opleciony wokół tej idei. W celu realizacji tych zamierzeń powołano fundację, która miała zarządzać tym nowym podmiotem edukacyjnym.
12 lipca 1989 roku fundatorzy podpisali akt notarialny dotyczący utworzenia Gdańskiej Fundacji Oświatowej. Wśród fundatorów byli: Piotr Bogdanowicz, Robert Głębocki, Henryk Jankowski, Katarzyna Hall, Franciszek Kończa, Mirosław Mironowicz, Bożena Pawlak oraz Jarosław Zalesiński, a także przedstawiciele przedsiębiorstw, takich jak Geodezyjno-Geologiczne i Consultingowe „Geobis” oraz Spółdzielnia Pracy Usług Wysokościowych „Gdańsk”.
W lipcu 1989 roku, jeszcze przed formalną rejestracją szkoły, został przeprowadzony egzamin wstępny do Gdańskiego Liceum Autonomicznego (GLA), a do placówki przyjęto 48 uczniów do trzech pierwszych klas. 31 lipca 1989 roku uzyskano decyzję Ministerstwa Edukacji Narodowej o zatwierdzeniu Gdańskiej Fundacji Oświatowej oraz postanowienie Sądu Rejonowego dla Warszawy-Pragi o wpisie w Rejestrze Fundacji.
12 września 1989 roku Kurator Oświaty oraz Wychowania udzielił zgody na rozpoczęcie działalności Gdańskiego Liceum Autonomicznego. Zajęcia rozpoczęły się 13 września 1989 roku w budynku Osiedlowego Domu Kultury Spółdzielni Mieszkaniowej „Kolejarz” przy ul. Kołobrzeskiej na Przymorzu w Gdańsku. W związku z zbyt małymi pomieszczeniami, w drugim roku nauki zajęcia odbywały się w wynajętych salach przy Okrąglaku oraz w sześciu salach w Pałacu Młodzieży na ul. Ogarnej w Gdańsku. Czasowe lokalizacje stwarzały potrzebę dalszego poszukiwania odpowiedniego miejsca dla działalności edukacyjnej.
W listopadzie 1990 roku, GLA przeprowadziło się do zrujnowanego budynku przy ul. Osiek 11/12, który dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej został poddany remontowi. Ostatecznie 15 czerwca 1992 roku Gdańska Fundacja Oświatowa nabyła ten budynek. Od kwietnia 2003 roku w szkole funkcjonuje Centrum Egzaminacyjne SAT a od maja 2006 roku organizowane są tutaj również egzaminy TOEFL w wersji Internet-based (iBT TOEFL).
Szkoła obecnie
Obecne profile klas
W gdańskim liceum istnieje wiele profili klasowych, które oferują urozmaicone kierunki kształcenia, zaspokajając różnorodne zainteresowania uczniów. Każda klasa posiada indywidualnie dobrany zakres przedmiotów rozszerzonych oraz dodatkowych, co pozwala na dostosowanie nauczania do konkretnych potrzeb i aspiracji uczniów.
- Klasa ekonomiczno-społeczna – kładzie nacisk na rozszerzoną geografię, język rosyjski, język angielski i matematykę, a w zakresie przedmiotów uzupełniających znajdziemy ekonomię oraz matematykę finansową, a także system informacji geograficznej GIS.
- Klasa humanistyczna – skupia się na rozszerzonej historii, wiedzy o społeczeństwie, języku polskim, języku angielskim oraz matematyce, a dodatkowo obejmuje takie przedmioty jak filozofia, język łaciński, kulturoznawstwo i historia sztuki.
- Klasa matematyczno-fizyczna – obejmuje rozszerzoną matematykę, fizykę, język angielski oraz opcjonalną informatykę. Przedmioty uzupełniające to matematyka konkursowa oraz laboratoria fizyczne.
- Klasa matematyczno-informatyczna – koncentruje się na rozszerzonej matematyce, fizyce, informatyce i języku angielskim, a dodatkowo uzupełniają ją zajęcia z matematyki konkursowej, fizyki konkursowej, laboratoria fizyczne oraz grafika komputerowa.
- Klasa medyczna – oferuje rozszerzoną biologię, chemię, matematykę oraz język angielski, a dodatkowe przedmioty to laboratoria biologiczno-chemiczne, chemia medyczna i anatomia.
Nauka matematyki odbywa się w grupach zgodnie z poziomem zaawansowania uczniów, co sprzyja lepszemu przyswajaniu materiału, a uczniowie profilów matematycznych są kierowani do klas z rozszerzonym programem. Uczniowie są zobowiązani do nauki angielskiego w rozszerzonej formie, co również odbywa się w podzielonych grupach. Szkoła przygotowuje do międzynarodowych egzaminów, takich jak FCE, CAE, CPE, IELTS, SAT i TOEFL, a uczniowie mają do wyboru drugi język – hiszpański, niemiecki lub francuski, również w grupach zaawansowanych.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna ,,Osiek”
Istotnym elementem wsparcia uczniów jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Osiek”, która została powołana do życia w 2003 roku przez Gdańską Fundację Oświatową. Ta instytucja, mieszcząca się na terenie Gdańskich Szkół Autonomicznych, skupia się na diagnostyce oraz terapii, oferując pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla uczniów, a także wsparcie dla ich rodzin oraz nauczycieli.
Działania poradni
Badania diagnostyczne | Terapia i konsultacje | Doradztwo zawodowe |
|
|
|
Biblioteka
Uczniowie Gdańskich Szkół Autonomicznych mogą korzystać z bogatej biblioteki szkolnej, która obejmuje multimedialną pracownię oraz czytelnie dostosowane do wieku użytkowników. Do dyspozycji uczniów jest również kameralne kino i przestrzeń na wystawy. Pracownia multimedialna składa się z 14 stanowisk komputerowych, drukarki oraz kserokopiarki. Zbiory biblioteki obejmują książki obrazkowe, literaturę dziecięcą i młodzieżową, a także pozycje dla dorosłych, materiały popularnonaukowe, reportaże oraz literaturę anglojęzyczną, liczącą około 20 tysięcy pozycji. Co miesiąc biblioteka wzbogaca swoje zbiory o nowości literackie, oferując przy tym różnorodne wydarzenia, co czyni ją kulturalnym centrum społeczności szkolnej.
Sport
W obszarze sportu, Gdańskie Liceum Autonomiczne ma swoją męską drużynę koszykówki, która udowodniła swoje umiejętności zdobywając Mistrzostwo Gdańska w roku szkolnym 2019/2020.
Grupa artystyczna ,,Hades”
W pracowni „Hades” uczniowie mają możliwość rozwijania swoich talentów artystycznych. Osoby chętne do uczestnictwa w zajęciach poznają techniki rysunku martwej natury i biorą udział w sesjach rysunkowych z modelem. Pracownia została profesjonalnie wyposażona i dysponuje zapleczem, w którym można przechować materiały twórcze. Uczniowie przygotowują się do kierunków artystycznych, takich jak architektura, grafika, malarstwo, rzeźba oraz konserwacja zabytków, a opiekę nad nimi sprawuje doświadczony artysta malarz oraz pedagog Anna Szpadzińska-Koss.
Laboratorium biologiczno-chemiczne
W liceum dostępne jest doskonale wyposażone laboratorium, w którym regularnie odbywają się warsztaty z biologii i chemii. Ponadto, prowadzone są zajęcia, które przygotowują uczniów do udziału w Olimpiadzie Chemicznej.
Obserwatorium
Na terenie Gdańskich Szkół Autonomicznych znajduje się unikatowe w skali kraju obserwatorium astronomiczne, które dysponuje specjalistycznym teleskopem refraktorem apochromatycznym TEC 160ED o średnicy obiektywu 160 mm. Obserwatorium, które zyskało imię profesora Roberta Głębockiego, jest doskonale wyposażone i umożliwia obserwację ruchu gwiazd dzięki automatycznemu systemowi kierowania. Wkrótce do zestawu sprzętu dołączy mniejszy teleskop słoneczny.
Współpraca z uczelniami
W ciągu ostatnich lat Gdańskie Liceum Autonomiczne nawiązało współpracę z wieloma gdańskimi uczelniami, w tym:
- Gdański Uniwersytet Medyczny,
- Politechnika Gdańska,
- Uniwersytet Gdański,
- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku,
- Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej,
Dzięki tej współpracy uczniowie mają możliwość uczestniczenia w wybranych wykładach oraz zajęciach prowadzonych na uczelniach.
Osiągnięcia szkoły
Rankingi
W ostatnich latach Gdańskie Liceum Autonomiczne osiągnęło znaczące sukcesy, które zostały docenione w prestiżowych Rankingu Liceów „Rzeczpospolitej” oraz „Perspektyw”. Poniżej przedstawiamy wyniki, jakie uzyskała szkoła w tych zestawieniach:
Rok | Pozycja w Polsce | Pozycja w województwie | Pozycja w Gdańsku |
---|---|---|---|
2011 | 29. | 5. | 3. |
2012 | 73. | 5. | 3. |
2013 | 77. | 5. | 3. |
2014 | 111. | 5. | 3. |
2015 | 47. | 2. | 1. |
2016 | 43. | 3. | 1. |
2017 | 55. | 4. | 3. |
2018 | 55. | 4. | 2. |
2019 | 46. | 2. | 1. |
W 2019 roku Gdańskie Liceum Autonomiczne zajęło 63. miejsce w maturalnym rankingu „Perspektyw”, co stanowiło znaczącą pozycję w porównaniu do innych szkół w kraju. Ponadto, w rankingu olimpijskim, placówka ta uplasowała się na 28. miejscu, co dodatkowo podkreśla jej wysoki poziom edukacji oraz przygotowania uczniów do konkursów i olimpiad naukowych.
Progi punktowe
Progi punktowe w 2017 r.
Typ klasy | Minimalny wynik w 2017 | Średnia ocen w 2017 |
---|---|---|
ekonomia i społeczeństwo | 149,20 | 161,60 |
humanistyka i sztuka | 129,60 | 144,43 |
prawnicza humanistyka | 131,00 | 154,45 |
matematyka i informatyka | 156,40 | 167,30 |
medycyna | 159,80 | 180,00 |
W roku 2017, Gdańskie Liceum Autonomiczne osiągnęło wybitne rezultaty i zajęło piątą lokatę w stawce gdańskich liceów, według analizy przeprowadzonej przez Collegium Gedanense. Na pierwszym miejscu znalazło się Topolówka, a następnie na drugim miejscu znalazło się V Liceum Ogólnokształcące. Trzecie miejsce przypadło II Liceum, podczas gdy na czwartym uplasowało się I Liceum.
Progi punktowe w 2018 r.
Typ klasy | Minimalny próg punktowy w 2018 roku | Średnia punktów w 2018 roku |
---|---|---|
ekonomia i społeczeństwo | 149,20 | 162,90 |
klasa humanistyczna | 146,40 | 155,36 |
matematyka-fizyka | 162,60 | 177,88 |
matematyka-informatyka | 200,00 | 200,00 |
klasa medyczna | 158,20 | 173,25 |
Progi punktowe w 2019 r.
Klasy dla absolwentów gimnazjum
Klasa | Próg punktowy w 2019 roku | Średnia punktów w 2019 roku |
---|---|---|
ekon-społ | 154,20 | 162,53 |
humanistyczna | 156,80 | 162,94 |
mat-fiz | 161,60 | 173,53 |
mat-inf | 174,80 | 175,07 |
medyczna | 164,80 | 173,74 |
Klasy dla absolwentów szkół podstawowych
Typ klasy | Minimalny wynik w 2019 roku | Średnia osiągniętych punktów w 2019 roku |
---|---|---|
ekonomia i społeczeństwo | 155,05 | 170,01 |
humanistyka | 152,40 | 166,26 |
matematyka-fizyka | 177,65 | 176,95 |
matematyka-informatyka | LAU | LAU |
medycyna | 168,50 | 180,49 |
Znani absolwenci
Wśród znanych absolwentów Gdańskiego Liceum Autonomicznego można znaleźć wiele wybitnych osobistości, które osiągnęły sukcesy w różnych dziedzinach. Poniżej przedstawiamy listę niektórych z nich:
- Krzysztof Bartoszek, profesor uniwersytecki,
- Adam Bugajski, polityk, dyplomata,
- Magdalena Chmielecka, śpiewaczka operowa,
- Olga Barbara Długońska, aktorka teatralna,
- Łukasz Grodzicki, żeglarz,
- Katarzyna Michalska, aktorka teatralna.
Przypisy
- Gdańskie Liceum Autonomiczne – oferta [online], www.gla.gfo.pl [dostęp 12.07.2020 r.].
- Gdańskie Liceum Autonomiczne – biblioteka [online], www.gla.gfo.pl [dostęp 12.07.2020 r.].
- Gdańskie Liceum Autonomiczne – sport i rekreacja [online], www.gla.gfo.pl [dostęp 12.07.2020 r.].
- Gdańskie Liceum Autonomiczne – grupa artystyczna "Hades" [online], www.gla.gfo.pl [dostęp 12.07.2020 r.].
- Gdańskie Liceum Autonomiczne – obserwatorium [online], www.gla.gfo.pl [dostęp 12.07.2020 r.].
- Gdańskie Liceum Autonomiczne – współpraca z uczelniami [online], www.gla.gfo.pl [dostęp 12.07.2020 r.].
- Ranking Liceów Ogólnokształcących 2020 – Perspektywy [online], licea.perspektywy.pl [dostęp 11.07.2020 r.].
- Progi punktowe w liceach w Gdańsku w 2019 r., gdansk.naszemiasto.pl, 15.07.2019 r. [dostęp 11.07.2020 r.].
- RANKING LICEÓW 2017 – POMORSKIE. Perspektywy.pl. [dostęp 15.05.2017 r.]
- RANKING LICEÓW 2016 – POMORSKIE. Perspektywy.pl. [dostęp 15.05.2017 r.]
- Ranking Liceów 2015 – pomorskie. Perspektywy.pl. [dostęp 15.05.2017 r.]
- Ranking Liceów 2014 – woj. pomorskie. Perspektywy.pl. [dostęp 15.05.2017 r.]
- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2013. Perspektywy.pl. [dostęp 15.05.2017 r.]
- Ranking Liceów Ogólnokształcących 2012 – woj. pomorskie. Perspektywy.pl. [dostęp 15.05.2017 r.]
- Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011 – woj. pomorskie. Perspektywy.pl. [dostęp 15.05.2017 r.]
- Administrator, gfo – Z kart historii [online], gfo.iq.pl [dostęp 09.05.2016 r.].
- JanuszJ. Januszajtis JanuszJ., Szkoła z łaźnią, „Gazeta Wyborcza”, dodatek Trójmiasto, nr 187, s. 12, Gdańsk, 12.08.2005 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Szkoły":
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku | II Liceum Ogólnokształcące im. dr. Władysława Pniewskiego w Gdańsku | III Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku | IX Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kolbergera w Gdańsku | Liceum Sztuk Plastycznych im. J. Mydlarskiego w Gdańsku | Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku | Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku | Państwowe Szkoły Budownictwa im. prof. Mariana Osińskiego w Gdańsku | Szkoła Mariacka w Gdańsku | Szkoła Muzyczna I st. im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu | Conradinum | Budynek Gimnazjum Polskiego w Gdańsku | Zespół Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu | Zespół Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku | V Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Gdańsku | Szkoła Wojenna w Gdańsku | Szkoła Muzyczna II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku-WrzeszczuOceń: Gdańskie Liceum Autonomiczne