W Gdańsku, w dzielnicy Nowy Port, znajduje się zajezdnia tramwajowa Nowy Port, która pełni kluczową rolę w miejskiej komunikacji. Jest to jedna z dwóch aktualnie działających zajezdni tramwajowych w tym mieście.
Znajdująca się w malowniczej okolicy, zajezdnia stanowi ważny punkt dla mieszkańców oraz turystów korzystających z tramwajów, które łączą różne części Gdańska.
Opis obiektu
W 1899 roku otwarto zajezdnię tramwajową, która została stworzona z myślą o obsłudze nowych linii tramwajowych kursujących z Nowego Portu do Brzeźna, Śródmieścia oraz Wrzeszcza. Na początku na terenie zajezdni funkcjonowała również elektrownia węglowa, która dostarczała energię do sieci tramwajowej oraz obsługiwała dzielnicę Nowy Port. Obecnie w budynku, gdzie kiedyś znajdowała się elektrownia, umiejscowiona jest podstacja elektryczna.
W 1928 roku powstała hala główna, która służy do dzisiaj. Charakteryzuje się ona ozdobnym frontem i umieszczonym na nim zegarem. Rozbudowa zajezdni miała miejsce również w latach 60. XX wieku oraz w 1976 roku, co przyczyniło się do powstania dodatkowych torów postojowych obok hali głównej. W 2017 roku obiekt przeszedł kompleksową modernizację, która dostosowała go do współczesnych standardów. Aktualnie zajezdnia ma zdolność stacjonowania około 50 tramwajów.
Obecnie zajezdnia tramwajowa jest jedną z dwóch aktywnych gdańskich zajezdni, obok zajezdni tramwajowej Wrzeszcz. Należy również zaznaczyć, że budynek znajduje się w gminnej ewidencji zabytków, co podkreśla jego historyczne znaczenie dla Gdańska.
Pozostałe obiekty w kategorii "Budynki przemysłowe i magazynowe":
Gęsia Karczma | Wielki Młyn w Gdańsku | Zajezdnia tramwajowa Wrzeszcz | Mały Młyn w Gdańsku | Elektrociepłownie Wybrzeże | Kuźnia Wodna w Oliwie | Sala BHP | Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów w Gdańsku | Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych „Fosfory” | Błękitny Baranek | Spichlerz pod Jeleniem w Gdańsku | Spichlerz Ciesiarnia | Nowa PakowniaOceń: Zajezdnia tramwajowa Nowy Port