Käthe Schirmacher, urodzona 6 sierpnia 1865 roku w Gdańsku, była wybitną postacią w historii literatury i polityki niemieckiej. Zmarła 18 listopada 1930 roku w Merano, pozostawiając po sobie znaczący ślad w dziedzinie literatury oraz ruchu feministycznego.
Schirmacher była nie tylko pionierką wśród kobiet naukowców, ale również jedną z pierwszych Niemek, które zdobyły tytuł doktora. Jej życie to swoista podróż od radykalnego feminizmu do nacjonalistycznej działalności politycznej, co uczyniło ją postacią kontrowersyjną, ale i niezwykle wpływową w swoim czasie.
Życiorys
Życie prywatne
Käthe Schirmacher była córką Richarda Albrechta Schirmachera, gdańskiego kupca, który założył firmę handlowo-żeglugową Th. Schirmacher. Po wielu latach w jej dawnym domu zlokalizowano sklep-galerię artystyczną, co świadczy o jej wpływie na lokalną kulturę. W biografii autorstwa Susanne Kinnebrock zauważono, że Käthe publicznie identyfikowała się jako biseksualna. W swoich tekstach i wypowiedziach wyrażała pewną pogardę wobec mężczyzn, głównie z powodu patriarchatu oraz nierówności społecznych, które dotykały kobiety. Schirmacher nigdy nie wzięła ślubu, gdyż odmawiała podejścia do małżeństwa z powodu ograniczających ról płciowych. Dopiero w późniejszych latach zaczęła łagodniej ocenować instytucję małżeństwa, nigdy jednak nie rozważała jej jako swojej drogi życiowej.
Od 1910 roku mieszkała w Warlow razem z przyjaciółką Clarą Schleker, z którą można uznać, że były parą od 1906 roku. Pomimo wspólnego zamieszkania, ich związek był źródłem kontrowersji i szerokiego zainteresowania, co przełożyło się na literaturę naukową. Niektórzy badacze błędnie twierdzili, że były jedyną znaną lesbijką w pierwszej fali ruchu kobiet w Niemczech. Związek ten można porównać do tak zwanego 'małżeństwa bostońskiego’, popularnego w XIX oraz na początku XX wieku, które dotyczyło wykształconych kobiet często zaangażowanych w ruch feministyczny, ceniących sobie niezależność finansową i pragnących samostanowienia. Niemniej jednak, Clara Schleker była opisywana głównie jako gospodyni domowa oraz wsparcie dla Schirmacher, a rzadko jako działaczka.
Käthe Schirmacher miała także wcześniejsze relacje z kobietami, w tym z Margarethe Böhm podczas swojego pobytu w Zurychu i Paryżu. Ich związek zakończył się w 1896 na skutek problemów zdrowotnych Böhm. Schirmacher miała również bliską przyjaźń z Henriette Josephson, której również nie udało się ukryć ich związków przed rodziną. W relacjach tych istniała wyraźna nierównowaga, z Schirmacher jako osobą publiczną, podczas gdy jej partnerki pełniły role bardziej prywatne i domowe.
Następnie, związała się z Henri Chastenet, która prawdopodobnie miała wpływ na pracę Schirmacher nad biografią Woltera oraz innymi publikacjami. Przypuszcza się, że Chastenet wpłynęła na bardziej konserwatywne poglądy Schirmacher, w tym na rozwój myślenia antysemickiego. Käthe zmarła w Merano podczas podróży i została tam pochowana.
Edukacja i kariera
Schirmacher ukończyła gdańskie seminarium nauczycielskie, a w latach 1884-1887 studiowała romanistykę na Uniwersytecie Paryskim. W tym czasie pracowała jako korespondentka lokalnej gazety „Danziger Zeitung”, relacjonując sprawy dotyczące emancypacji kobiet we Francji. Jej zaangażowanie owocowało stycznością z organizacjami na rzecz kobiet, takimi jak Verein Frauenwohl. W latach 1888–1889 pracowała jako nauczycielka w Liverpoolu, lecz choroba gardła uniemożliwiła jej kontynuację kariery pedagogicznej. Po powrocie do Gdańska w 1890 roku, rozpoczęła wykłady na kursach dla kobiet.
Późniejsze studia w Zurychu zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora w 1895 roku, na podstawie pracy dotyczącej XVIII-wiecznego pisarza Teofila du Vian. Następnie Schirmacher przeniosła się do Egiptu z zamiarem napisania biografii Woltera, która została opublikowana w 1898 roku i do dziś pozostaje aktualna przez swoje kolejne wznowienia.
Działalność feministyczna
Käthe Schirmacher zyskała sławę jako aktywistka w międzynarodowym ruchu na rzecz praw kobiet. Już w 1890 roku nawiązała kontakt z Towarzystwem Walki o Prawa Kobiet, a trzy lata później wzięła udział w międzynarodowym kongresie kobiet w Chicago, gdzie przedstawiała swoje poglądy na temat małżeństwa kobiet w Niemczech. W 1896 roku, w „Journal des Débats”, opublikowała czteroczęściowy raport z Międzynarodowego Kongresu Kobiet w Berlinie. W „Revue Bleue” zamieściła esej „Le féminisme à l’université de Zurich” i najprawdopodobniej publikowała w wielu innych francuskich gazetach i periodykach. Prowadziła również korespondencję z gazetami niemieckimi i austriackimi.
W 1896 roku wydała książkę „Herrenmoral und Frauenhalbheit” (Moralność mężczyzn i połowiczność kobiet), w której w fikcyjnych listach do brata krytykowała hipokryzję społeczeństwa oraz przedstawiała nierówności dotyczące kobiet. Uczestniczyła także w Kongresie Feministycznym w Paryżu, a rok później na Międzynarodowym Kongresie Feministycznym w Berlinie. W 1899 roku była jednym ze współzałożycieli organizacji Verband Fortschrittlicher Frauenvereine, a w 1902 roku opublikowała artykuł na temat pracy kobiet we Francji. Rok później zaczęła się zajmować pracą domową kobiet.
W 1904 roku współzałożyła Velbund für Frauenstimmrecht (Światowy Związek Praw Wyborczych Kobiet) oraz opublikowała książkę „Die moderne Frauenbewegung”, będącą przeglądem ruchów społecznych kobiet w różnych krajach. Uczestniczyła w Międzynarodowym Kongresie Feministycznym w Londynie w 1909 roku i wzięła udział w sporze z Anitą Augspurg oraz Lidą Gustavą Heymann na temat ruchu sufrażystek w Anglii. Mimo konfliktów w 1912 roku opublikowała książkę „Die Suffragettes”.
Działalność polityczna
W miarę upływu lat, Käthe Schirmacher przyjęła konserwatywne i nacjonalistyczne poglądy, co stało się przyczyną odejścia niektórych z jej dawnych przyjaciółek z ruchu feministycznego. Przed wybuchem I wojny światowej, zaczęła analizować polityczną sytuację w Europie, wskazując na zagrożenia dla „niemieckiego Wschodu”. Po wojnie, pisała o tych kwestiach w czasopismach takich jak „Marchia Wschodnia” oraz „Duch pogranicza”, co zyskało szeroki rozgłos w kontekście niezadowolenia z postanowień traktatu wersalskiego, w tym utworzenia Wolnego Miasta Gdańska.
W dniu 4 lutego 1919 roku, Käthe Schirmacher została wybrana reprezentantką Gdańska i Prus Zachodnich do Zgromadzenia Narodowego w Weimarze, przynależąc do partii niemiecko-narodowej. Jej mandat wygasł w 1920 roku, a swoje poglądy polityczne ujawniała w publikacjach takich jak „Die Geknechteten” w 1922 roku, „Die Ostmark” w 1923 roku oraz „Grenzmarkgeist” w 1924 roku.
W 1926 roku, prezydent Republiki Weimarskiej Paul von Hindenburg przyznał jej dożywotnią pensję honorową w uznaniu jej działalności publicystycznej.
Dorobek literacki
W twórczości Schirmacher można znaleźć szereg znaczących pozycji literackich, w tym pamiętnik „Danziger Bilder” (1908), który doczekał się również polskiej wersji – „Obrazki Gdańskie” (2017). Inną významną pracą była nowela „Heinrich Wilhelm Schirmacher – merkwürdige Begebenheiten seines Lebens”. W 1921 roku opublikowała wspomnienia pod tytułem „Flammen” (Płomienie), które były kolejnym świadectwem jej życiowych doświadczeń i zaangażowania społecznego.
Przypisy
- l NataliaN. Klimczak, Käthe Schirmacher: wyboiste drogi gdańskiej sufrażystki [online], Damosfera, 28.03.2022 r. [dostęp 20.11.2022 r.] (pol.).
- a b c d e f g h i j k BarbaraB. Borowiak, DominikaD. Ikonnikov, AnnaA. Sadowska, Gdańskie emancypantki, [w:] EwaE. Furgał (red.), Szlaki kobiet. Przewodniczka po Polsce emancypantek, issuu.com, Kraków 2015, s. 9–21 [dostęp 07.01.2022 r.] (ang.).
- a b c d e f g h i KarenK. Offen, Kaethe Schirmacher, Investigative Reporter & Activist Journalist: The Paris Writings, 1895–1910, „Journal of the Western Society for French History”, 39, 2011, ISSN 2573-5012 [dostęp 07.01.2022 r.] .
- MarshaM. Meskimmon, We Weren't Modern Enough: Women Artists and the Limits of German Modernism, University of California Press, 14.10.1999 r., ISBN 978-0-520-22134-5 [dostęp 20.11.2022 r.] (ang.).
- a b c d e f g ElisaE. Heinrich, (Gegen-)Hegemoniale Praktiken und Positionierungen. Entwürfe von Intimität und Beziehung, [w:] JohannaJ. Gehmacher, ElisaE. Heinrich, CorinnaC. Oesch (red.), Käthe Schirmacher: Agitation und autobiografische Praxis zwischen radikaler Frauenbewegung und völkischer Politik, Wien: Böhlau Verlag GmbH & Co. KG, Wien Köln Weimar, 2018, s. 194–260.
- KätheK. Schirmacher, Danziger Bilder. Ein Kinderbuch, Leipzig, 1908 [dostęp 21.05.2021 r.] .
- a b c d e f MarekM. Andrzejewski, SCHIRMACHER KÄTHE – Encyklopedia Gdańska [online], www.gedanopedia.pl [dostęp 22.05.2021 r.] .
- a b c d e f g h i j k l „Die Geknechteten” (Schirmacher Dr) – Buch antiquarisch kaufen – A015vqWM01ZZQ [online], www.booklooker.de [dostęp 22.05.2021 r.] (niem.).
- AnkeA. Walzer, Käthe Schirmacher. Eine deutsche Frauenrechtlerin auf dem Wege vom Liberalismus zum konservativen Nationalismus, Pfaffenweiler: Centaurus-Verlagsgesellschaft, 1991, ISBN 3-89085-399-4, OCLC 25691896 [dostęp 20.11.2022 r.] .
- HannaH. Krüger, Die unbequeme Frau. Käthe Schirmacher im Kampf für die Freiheit der Frau und die Freiheit der Nation 1865–1930, Berlin 1936 .
- ArthurA. Bendrat, Jerzy WawrzyniecJ.W. Sawicki, JacekJ. Borkowicz, Obrazki gdańskie, wyd. 1, Gdańsk: Gdański Kantor Wydawniczy, 2017, ISBN 978-83-62129-04-1, OCLC 1022829646 [dostęp 22.05.2021 r.] .
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Piotr Grabowski (1947–1998) | Wawrzyniec Samp | Mateusz Rakowicz | Magdalena Frąckowiak | Marek Kuczyński | Jacek Łuczak (rzeźbiarz) | Karina Krawczyk | Enoch Seeman (starszy) | Jeremiasz Falck | Bożena Budzińska | Dawid Tomaszewski | Jan Bogumił Jacobi | Konstancja Kerschenstein | Herman Han | Ewa Juszkiewicz | Eugeniusz Gołąbek | Piotr Wyrzykowski | Maciej Próchnicki | Frank Meisler | Zuza JabłońskaOceń: Käthe Schirmacher