Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy


Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, znany również pod kodem IATA: GDN oraz kodem ICAO: EPGD, stanowi kluczowy węzeł komunikacyjny w regionie pomorskim. Położony w granicach gdańskiej dzielnicy Matarnia, ten międzynarodowy port lotniczy znajduje się w odległości zaledwie 10 kilometrów od centralnych części Gdańska i Sopotu oraz 23 kilometrów od Gdyni.

Jednym z jego atutów jest bliskość trójmiejskiej obwodnicy, co ułatwia dostęp do portu nie tylko z pobliskich miejscowości, ale i z dalszego otoczenia. W promieniu 100 kilometrów mieszka około 2,5 miliona osób, co czyni ten port lotniczy ważnym punktem dla regionalnego transportu lotniczego.

Pod względem ruchu pasażerskiego, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy zajmuje trzecie miejsce w Polsce, plasując się za warszawskim lotniskiem Chopina oraz krakowskimi Balicami. Odprawiane w nim osoby kwalifikują go w rankingu jako port regionalny o głównym znaczeniu.

Historia

Gdańsk ma długą historię funkcjonowania portu lotniczego, który rozpoczął swoją działalność w 1919 roku. Pierwszy, cywilny port lotniczy był zbudowany z lotniska wojskowego znajdującego się w Wrzeszczu, w ówczesnej części Danzig-Langfuhr. W okresie międzywojennym port obsługiwał wiele połączeń z miastami takimi jak Berlin, Insterburg, Elbląg, Królewiec, Hamburg, Leningrad, Lwów, Malbork, Moskwa, Olsztyn, Słupsk, Szczecin oraz Warszawa. Po zakończeniu II wojny światowej, nowe połączenia obejmowały Bydgoszcz, Katowice, Kraków, Rzeszów, Szczecin, Warszawę i Wrocław.

W latach 1935–1939 Gdynia również dysponowała własnym portem lotniczym (lotnisko w Rumi), jednak w czasie II wojny światowej port gdański pełnił jedynie funkcje wojskowe, a po wojnie stracił na znaczeniu.

W latach 70 XX wieku podjęto decyzję o przeniesieniu lotniska z Gdańska-Wrzeszcza, aby umożliwić rozwój osiedli mieszkaniowych, takich jak Gdańsk-Zaspa. Budowa nowego lotniska zaczęła się w grudniu 1971 roku, na terenie o powierzchni 350 ha, z czego 38 ha stanowiły lasy i tereny zielone. Pierwszy lot na nowym lotnisku miał miejsce 1 maja 1974 roku, kiedy to samolot z Wrocławia wylądował na jeszcze nieotwartym obiekcie. Uroczysta inauguracja miała miejsce dzień później, 2 maja 1974 roku. W nowym porcie zlokalizowane zostały biura PLL LOT, administracja oraz inne instytucje.

W 1993 roku Gdański port zmienił swoje status na spółkę prawa handlowego, której głównymi właścicielami stały się lokalne władze samorządowe, w tym województwo pomorskie (31,45%), miasto Gdańsk (29,45%), Gdynia (1,14%), Sopot (0,35%) oraz Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (37,61%). W 1997 roku oddano do użytku terminal T1.

W 2004 roku potwierdzono, że port lotniczy przyjął imię Lecha Wałęsy, byłego przewodniczącego NSZZ „Solidarność” oraz Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Dwa lata później, w 2006 roku, zarząd lotniska podpisał umowę z władzami wojskowymi o powierzenie cywilnych funkcji wojskowemu lotnisku w Gdyni-Oksywie.

19 października 2006 roku port lotniczy po raz pierwszy osiągnął milowy próg miliona pasażerów rocznie, a 18 listopada 2010 roku przekroczono liczba 2 mln pasażerów. 31 marca 2012 roku otwarto nowy terminal T2, który w pierwszym etapie budowy miał powierzchnię około 39,5 tys. m². Terminal T1 od tego momentu został przeznaczony głównie do obsługi ruchu Non-Schengen. W dniu 6 kwietnia 2012 roku odbyła się pierwsza odprawa pasażerska na nowym obiekcie.

W styczniu 2014 roku rozpoczęły się prace związane z rozbudową terminalu T2, które zakończyły się we wrześniu 2015 roku. Koszt rozbudowy wyniósł 150 mln zł, a nowa strefa przylotów z pięcioma karuzelami do odbioru bagażu pozwoliła na zwiększenie przepustowości z 5 do 7 milionów pasażerów rocznie.

1 września 2015 roku uruchomiono połączenie kolejowe z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Osowy, przez co port lotniczy stał się jednym z nielicznych w Polsce z bezpośrednim dostępem kolejowym. 21 marca 2016 roku w hali przylotów portu odsłonięto obraz „Ostatnia wieczerza” autorstwa Macieja Świeszewskiego, na którym jako apostołowie zostali przedstawieni znani ludzie kultury i sztuki związani z Gdańskiem, w tym pisarze Stefan Chwin oraz Paweł Huelle.

Rozbudowa portu lotniczego trwa, a docelowo ma ona na celu zwiększenie przepustowości do 9 mln pasażerów rocznie. 21 marca 2019 roku ogłoszono przetarg na rozbudowę terminala T2 o nowy pirs do obsługi ruchu non-Schengen. Jednakże, zaoferowane ceny przewyższyły wcześniejsze założenia budżetowe, stąd przetarg został unieważniony. Ostatecznie w nowym przetargu wybrano firmę Doraco, której oferta wyniosła 255 mln 229 tys. 228 zł netto. Kamień węgielny pod tę inwestycję wmurowano 5 czerwca 2020 roku.

Nowa strefa przylotów rozpoczęła działalność 8 lutego 2022 roku. W 2019 roku port lotniczy osiągnął przychody w wysokości 200 mln zł oraz zysk netto wynoszący blisko 50 mln zł. Według przewidywań w 2025 roku liczba odprawionych pasażerów może wynieść 6,6 mln.

Planowane są również nowe inwestycje w postaci zespołu biurowców, tzw. Airport City. Władze portu 24 października 2019 roku podpisały umowę z firmą Hochtief na budowę pierwszego z budynków. Koszt inwestycji wyniesie około 66 mln zł netto, a kamień węgielny pod tę inwestycję wmurowano 29 czerwca 2020 roku. W 2022 roku rozpoczęto korzystanie z budynku Alpha jako jednego z elementów rozwijającej się infrastruktury lotniska.

W listopadzie 2021 roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podpisała umowę na modernizację ośrodka kontroli ruchu lotniczego, której koszt wyniesie 25 mln zł.

Statystyki ruchu

W analizie ruchu lotniczego na Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy przedstawione zostaną istotne informacje statystyczne. Z przyczyn technicznych wykresy nie są dostępne, jednakże poniżej zamieszczone są tabele z danymi. Warto zaznaczyć, że port ten dynamicznie rozwijał swoją działalność w ostatnich latach.

RokIlość pasażerówCargo (w tonach)Liczba operacji lotniczych
1999249 9131 47210 512
2000269 9601 55211 586
2001319 1741 95314 052
2002318 0332 21113 450
2003365 0362 68614 346
2004463 8402 74217 500
2005677 9463 43319 000
20061 249 7804 03724 200
20071 708 7394 75728 200
20081 954 1664 61031 000
20091 890 9254 06730 000
20102 232 5904 48732 000
20112 463 2224 94434 400
20122 905 7104 85139 330
20132 842 0004 91842 041
20143 288 1805 65839 974
20153 706 1085 16240 261
20164 004 081_41 079
20174 611 714_43 422
20184 980 6476 21346 482
20195 376 1206 88748 882
20201 711 2817 02825 558
20212 154 5639 17129 298
20224 576 70510 18943 987
20235 907 28011 48249 502

Najpopularniejsi przewoźnicy (2017)

LPPrzewoźnikLiczba pasażerów
1Wizz Air2 037 832
2Ryanair1 312 084
3Polskie Linie Lotnicze LOT328 905
4Lufthansa246 301
5SAS219 827
6Norwegian86 668
7KLM Cityhopper47 826

Najpopularniejsi przewoźnicy (2021)

LPPrzewoźnikIlość pasażerów
1Wizz Air797 797
2Ryanair702 598
3Polskie Linie Lotnicze LOT138 057
4KLM125 561
5Lufthansa80 103
6SAS34 270
7Norwegian28 784

Najpopularniejsze trasy (2016)

NumerMiejsce doceloweIlość pasażerów
1Londyn486 864
2Warszawa443 418
3Oslo291 794
4Sztokholm231 435
5Monachium156 865

Najpopularniejsze trasy (2019)

LPMiejsce doceloweIlość pasażerów
1Londyn591 170 (1)
2Oslo442 987 (2)
3Sztokholm289 985 (3)
4Warszawa280 670 (4)
5Kopenhaga196 820 (5)

(w nawiasie – miejsce w rankingu za rok 2018)

W 2018 roku do najczęściej wybieranych kierunków należały: Londyn, Oslo oraz Sztokholm. Spośród tras krajowych, największym zainteresowaniem cieszyła się Warszawa.

Najpopularniejsze trasy (2021)

LPMiejsce doceloweIlość pasażerów
1Oslo152758
2Londyn152478
3Amsterdam125561
4Sztokholm121642
5Kijów62667

Ruch pasażerski

W chwili obecnej, gdański port lotniczy dysponuje około 95 regularnymi połączeniami, zarówno krajowymi, jak i międzynarodowymi. Dodatkowo, liczba połączeń czarterowych systematycznie rośnie, co zwiększa jego atrakcyjność jako punktu komunikacyjnego. W skali roku 2010, gdańskie lotnisko obsłużyło 2 miliony 232 tysiące pasażerów, co wiązało się z imponującym wzrostem o 16,8% w porównaniu do roku 2009. W zakresie transportu towarowego, w tym samym roku, obsłużono 4487 ton ładunków, co oznacza wzrost o 11,7% w zestawieniu z rokiem poprzednim.

Kolejny rok, 2011, przyniósł jeszcze większe zyski, gdyż odprawiono 2 miliony 464 tysiące pasażerów, co stanowi wzrost o 10% w stosunku do roku 2010. Ponadto, uruchomiono wtedy 21 nowych połączeń, a także zakończono 6 ważnych inwestycji strategicznych, co z pewnością miało pozytywny wpływ na rozwój portu.

Rok 2012 był szczególnym okresem, charakteryzującym się istotnym wydarzeniem sportowym oraz wprowadzeniem nowego przewoźnika na polskim rynku lotniczym. Ta dynamiczna sytuacja była wynikiem zwiększonej oferty na rynku krajowym, zarówno ze strony OLT Express, jak i LOT oraz Eurolot, a także stabilnych wzrostów w ruchu lotów międzynarodowych i czarterowych. W 2012 roku port obsłużył 2 miliony 906 tysięcy pasażerów, co reprezentowało wzrost o 18% w porównaniu do roku 2011. Najpopularniejszymi kierunkami podróży były Warszawa, Londyn (Luton, Stansted), Oslo, Monachium, Frankfurt, Kopenhaga, Dortmund, Sztokholm (Arlanda, Skavsta) oraz Kraków.

W roku 2019 z gdańskiego portu skorzystało aż 5 376 120 pasażerów, co w porównaniu do 4 980 647 pasażerów w 2018 roku oraz 4 611 714 w 2017 roku świadczy o dalszym rozwoju portu. Rok 2018 charakteryzował się także rekordowym średnim obłożeniem operujących samolotów wynoszącym 81,4 proc., co pozwoliło portowi wygenerować zysk netto w wysokości 38,5 miliona złotych.

Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na sytuację w branży lotniczej, prowadząc do dramatycznego spadku ruchu lotniczego wiosną 2020 roku. Krajowy ruch został wznowiony 1 czerwca, a międzynarodowy 16 czerwca, jednak w rozkładzie lotów większość połączeń powróciło dopiero na początku lipca. W wynikach z czerwca 2020 roku lotnisko w Gdańsku obsłużyło 18 tysięcy pasażerów, a w lipcu 154 tysiące. W sierpniu liczba pasażerów wzrosła do ponad 233 tysięcy, a wrzesień i październik przyniosły odpowiednio prawie 178 tysięcy oraz 117 733 pasażerów. W skali całego 2020 roku port obsłużył 1,7 miliona pasażerów, co stanowi spadek o 68,2% w porównaniu do rekordowego roku 2019.

W pierwszym kwartale 2021 roku obserwowano jeszcze większy spadek – o ponad 88% w stosunku do roku ubiegłego; w ciągu trzech miesięcy obsłużono jedynie 105 095 pasażerów. W okresie od stycznia do czerwca 2021 roku liczba ta wyniosła 388 846 osób (-57,2%). W czerwcu 2021 roku liczba podróżnych sięgnęła 155 290, co w porównaniu z majem (82 937 – spadek roczny o 72 353), oraz kwietniem (45 524 – spadek o 109 766) świadczy o powolnym odbudowywaniu się ruchu lotniczego. Latem 2021 roku siatka połączeń obejmowała 89 portów lotniczych.

Rok epidemiczny 2021 lotnisko zakończyło z liczbą 2 154 563 pasażerów, co oznacza wzrost o 26% w stosunku do roku 2020. Ponadto zarejestrowano 29 298 operacji lotniczych, co również stanowiło wzrost o 14,6%. Warto zaznaczyć, że rekompensaty rządowe z tytułu ograniczenia ruchu lotniczego zmaleły z 17,5 miliona złotych w 2020 roku do jedynie 3 milionów złotych w 2021 roku.

Bezpieczeństwo lotów

Od 28 stycznia 2021 roku na każdym samolocie, który zbliża się do lądowania z kierunku 29, działają zaawansowane systemy, które zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Na lotnisku w Gdańsku funkcjonuje system ILS kategorii IIIB, który umożliwia precyzyjne podejście do lądowania w trudnych warunkach pogodowych.

Wysokość, na której załoga musi zauważyć światła podejścia, ustalona jest na mniej niż 15 m (50 stóp). Ta innowacyjna technologia pozwala na lądowanie nawet przy niekorzystnych warunkach, zapewniając jednocześnie większą pewność i dokładność w trakcie manewrów.

Dla samolotów lądujących z drugiej strony, z kierunku 11, wprowadzono systemy RNAV, RNAV/VNAV oraz LPV, które również podnoszą standardy bezpieczeństwa na lotnisku. Te nowoczesne rozwiązania technologiczne są kluczowe dla zapewnienia płynności operacji oraz ochrony pasażerów i załóg podczas lotów.

Obsługa lotniska

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy zapewnia kompleksową obsługę operacyjną samolotów, która obejmuje różnorodne działania związane z zarządzaniem bagażem oraz transportem pasażerów.

Za ładunek i rozładunek bagażu, a także za inne usługi takie jak wyważanie samolotów, transport na płycie lotniska oraz holowanie, odpowiedzialne są dwie firmy: Welcome Airport Services Sp. z o.o. oraz LS Airport Services Sp. z o.o..

W zakresie cateringu, port lotniczy współpracuje z firmą DO&CO Poland, która zapewnia odpowiednie posiłki do samolotów. Dodatkowo, usługi związane z dostawą paliwa lotniczego są realizowane przez firmę Petrolot. Na mocy umów z innymi podmiotami, port zawarł również partnerstwa w zakresie dystrybucji paliwa z takimi firmami jak Shell Polska, Totalfinaelf oraz Grupą Lotos, z siedzibą w Gdańsku.

Kierunki lotów i linie lotnicze

Zgodnie z informacjami na październik 2024, port lotniczy w Gdańsku obsługuje 11 linii lotniczych, które oferują bezpośrednie połączenia do 73 destynacji w 22 krajach.

Linia lotniczaKierunek
EurowingsSezonowo:
  1. Düsseldorf
Finnair
  1. Helsinki
Jet2.comSezonowo:
  1. Birmingham (od 29 listopada 2024)
  2. Manchester (od 29 listopada 2024)
KLM
  1. Amsterdam
LOT
  1. Warszawa-Chopin

Sezonowo:

  1. Rzeszów
Lufthansa
  1. Frankfurt
  2. Monachium
Norwegian
  1. Bergen
  2. Oslo-Gardermoen
Ryanair
  1. Alicante
  2. Barcelona
  3. Belfast
  4. Bergamo
  5. Billund
  6. Brindisi
  7. Cork
  8. Dublin
  9. Edynburg
  10. Göteborg
  11. Hamburg
  12. Kraków
  13. Kopenhaga
  14. Leeds/Bradford
  15. Londyn-Stansted
  16. Malaga
  17. Malta
  18. Manchester
  19. Pafos
  20. Paryż-Beauvais
  21. Praga
  22. Ryga
  23. Rzym-Ciampino
  24. Sandefjord-Torp
  25. Skellefteå
  26. Sztokholm-Arlanda
  27. Treviso
  28. Wrocław

Sezonowo:

  1. Aarhus
  2. Bristol
  3. Burgas
  4. Chania
  5. Korfu
  6. Lublin
  7. Neapol
  8. Newcastle
  9. Piza
  10. Podgorica
  11. Santorini
  12. Växjö
  13. Zadar
SAS
  1. Kopenhaga
SwissSezonowo:
  1. Zurych
Wizz Air
  1. Aberdeen
  2. Ålesund
  3. Alicante
  4. Barcelona
  5. Bergen
  6. Dortmund
  7. Eindhoven
  8. Madera
  9. Göteborg
  10. Hamburg
  11. Haugesund
  12. Kopenhaga
  13. Larnaka
  14. Liverpool
  15. Londyn-Luton
  16. Malaga
  17. Malmö
  18. Mediolan-Malpensa
  19. Oslo-Gardermoen
  20. Paryż-Beauvais
  21. Reykjavík-Keflavík
  22. Rzym-Fiumicino
  23. Sandefjord-Torp
  24. Stavanger
  25. Sztokholm-Arlanda
  26. Teneryfa-Południe
  27. Tromsø
  28. Trondheim
  29. Turku

Sezonowo:

  1. Burgas
  2. Heraklion
  3. Leeds/Bradford
  4. Split
  5. Tirana
  6. Walencja
  7. Werona
Mapa połączeń lotniczych z portu lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy
_

Cargo

Linia lotniczaKierunek
DHL Aviation
  • Lipsk/Halle
  • Tallinn
Fedex (realizowane przez ASL Airlines Belgium)
  • Katowice
  • Norymbergia
SprintAir
  • Berlin
Razem: 5 kierunków w 3 krajach

Kierunki czarterowe

KrajDestynacja
Albania
  1. Tirana
Bułgaria
  1. Warna
  2. Burgas
Chorwacja
  1. Dubrownik
  2. Split
  3. Zadar
Egipt
  1. Hurghada
  2. Szarm El Szejk
  3. Marsa Alam
Grecja
  1. Chania
  2. Heraklion
  3. Korfu
  4. Kos
  5. Rodos
  6. Thessaloniki
  7. Zakynthos
  8. Kefalinia
  9. Korfu
  10. Larnaka
  11. Pafos
Hiszpania
  1. Barcelona-Girona
  2. Fuerteventura
  3. Teneryfa
  4. Palma de Mallorca
Maroko
  1. Agadir
Portugalia
  1. Faro
Tunezja
  1. Enfidha
  2. Monastyr
Turcja
  1. Antalya
  2. Bodrum
  3. Dalaman
  4. Izmir
Łącznie: 32 destynacje w 10 krajach

Na liście linii czarterowych znajdują się:

  • smartwings,
  • Enter Air,
  • Pegasus Airlines,
  • Buzz,
  • Polskie Linie Lotnicze LOT,
  • Corendon Airlines,
  • SKYline Express Airline,
  • Bulgarian Air Charter.

Dojazd

Podróż do Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy z przystanku kolejowego jest niezwykle wygodna. Z tego miejsca Gdańsk Port Lotniczy obsługiwany jest przez pociągi, które kierują się do stacji takich jak Gdyni Głównej, Gdańsku Wrzeszczu, Kartuzach, Kościerzynie, Pruszczu Gdańskim oraz Tczewie.

Oprócz komunikacji kolejowej, do portu docierają także autobusy. Istnieje przystanek autobusowy, który obsługuje cztery linie dzienne oraz jedną nocną. Te połączenia łączą lotnisko z dzielnicami Gdańska, a jedna z linii prowadzi również do Sopot.

Dodatkowo, na miejscu znajduje się przystanek linii dalekobieżnych (BUS), które umożliwiają podróż do takich miejscowości jak Koszalin, Olsztyn, Białystok, Grudziądz, Toruń czy Bydgoszcz, co czyni dojazd do portu jeszcze bardziej dostępnym.

Przypisy

  1. Joanna Wiśniowska: Za gdańskim lotniskiem dobry rok. Prezes Portu Lotniczego: "W 2023 roku idziemy na rekord". 19.01.2023 r. [dostęp 19.01.2023 r.]
  2. ArturA. Trzcionkowski, Lotnisko Gdańsk - podstawowe informacje [online], HotLot, 24.08.2020 r. [dostęp 01.02.2021 r.]
  3. Port Lotniczy Gdańsk [online], www.airport.gdansk.pl [dostęp 05.05.2022 r.]
  4. Maciej Pietrzak: Port Lotniczy Gdańsk podsumowuje 2021 rok. "Było ciężko. Teraz może być już tylko lepiej". 22.01.2022 r. [dostęp 22.01.2022 r.]
  5. Lotnisko w Gdańsku: W 2021 roku mieliśmy więcej pasażerów, ale zabrakło tarczy [online], Rzeczpospolita [dostęp 06.05.2022 r.]
  6. Ostatnia Wieczerza [online], Maciej Świeszewski [dostęp 22.03.2022 r.]
  7. Ponad 5 mln pasażerów portu lotniczego w 2019 roku!. Puls Gdańska, 16.01.2020 r. [dostęp 07.02.2020 r.]
  8. Bijemy rekordy w Porcie Lotniczym Gdańsk
  9. Lotnisko w Gdańsku będzie większe. Nowy pirs za 100 mln zł
  10. Port Lotniczy Gdańsk rozpoczyna budowę nowego pirsu dla pasażerów
  11. Port Lotniczy Gdańsk będzie dużo większy. Na budowie wmurowano kamień węgielny
  12. Trwa rozbudowa terminalu na gdańskim lotnisku [ZDJĘCIA]. trojmiasto.gazeta.pl, 05.03.2014 r.
  13. Lotnisko w Gdańsku ma swój pierwszy biurowiec. Takiego projektu nie realizuje nikt inny w Polsce Trójmiasto puchnie od biurowców.
  14. Znowu można latać. Jakie kierunki wybieramy najczęściej?
  15. Certyfikat CAT III B ILS dla lotniska Gdańsk (EPGD)
  16. Kierunki czarterowe z Gdańska. [dostęp 03.07.2012 r.]
  17. Ilona Godlewska: Kolejki do kas, no i ta tablica lotów. Tak wyglądało gdańskie lotnisko zaraz po otwarciu [STARE ZDJĘCIA]. Gazeta Wyborcza, 26.08.2017 r. [dostęp 03.09.2017 r.]
  18. Wyborcza.pl [online], wyborcza.pl [dostęp 25.04.2024 r.]
  19. Wielki projekt biznesowy w Gdańsku. Port Lotniczy zbuduje Airport City
  20. Airport City w Gdańsku już powstaje. Jedyna taka inwestycja w Polsce
  21. Rośnie Airport City w Gdańsku – pierwsza taka dzielnica w Polsce. Wmurowano kamień węgielny
  22. Pasażerowie wracają do latania. Coraz więcej osób decyduje się na podróże z Gdańska
  23. Gdańskie lotnisko z najlepszym systemem w Polsce. Lądowanie nawet bez widzialności

Oceń: Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Średnia ocena:4.52 Liczba ocen:25