Brama Żuraw, znana również jako Żuraw (niem. Krantor), to wyjątkowy obiekt zabytkowego dźwigu portowego, który stanowi jeden z kluczowych elementów gdańskiego krajobrazu, usytuowany nad Motławą, na końcu ulicy Szerokiej. Ta budowla nie tylko przyciąga wzrok turystów, ale jest również istotnym fragmentem historycznym miasta.
Co więcej, Brama Żuraw jest jedną z filii Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, co czyni ją miejscem, które warto odwiedzić, aby poznać bogatą historię żeglugi oraz portów w regionie. Ten dźwig portowy, będący największym oraz najstarszym z zachowanych dźwigów średniowiecznej Europy, dostarcza nie tylko cennych informacji o przeszłości, ale także stanowi przykład doskonałego rzemiosła budowlanego z tamtego okresu.
Bez wątpienia Brama Żuraw jest jednym z najważniejszych zabytków Gdańska, który jest nie tylko symbolem miasta, ale również znaczącym elementem kulturowym, który warto zbadać i zrozumieć.
Historia
W tym miejscu, trudnym do odtworzenia, istniała struktura, której wygląd pozostaje nieznany, już w roku 1363. Łacińska wzmianka z 1367 roku wspomina o urządzeniu dźwigowym znanym jako caranum. W obecnej formie budowla została wzniesiona między 1442 a 1444 rokiem. Dwie masywne, ceglane wieże oraz drewniany mechanizm dźwigowy, który z biegiem czasu zyskał na wysokości, określają jej charakterystyczny kształt.
Mimo że elewacje bramy różnią się od siebie po stronie Motławy i miejskiej, cała konstrukcja utrzymana jest w stylu gotyku flamandzkiego, co czyni ją wyjątkowym elementem architektonicznym Gdańska. Pod koniec XVII wieku Żuraw stracił swoje militarną funkcję. Z czasem w ceglanych wieżach zaczęto mieszkać oraz zakładać warsztaty rzemieślnicze, a w trakcie przebudowy chojono otwory okienne, co zmieniło jego dotychczasowy wygląd.
Od chwili powstania brama bowiem służyła przede wszystkim jako manipulator portowy, umożliwiający załadunek towarów i balastu na statki, a także do ustawiania masztów jednostek. Mechanizm opiera się na wykorzystaniu dwóch par kół deptakowych, z których każde ma około sześciu metrów średnicy. Siłą napędową byli ludzie, którzy stąpali wewnątrz tych bębnów. Warto podkreślić, że urządzenie było zdolne do podniesienia ciężaru dwóch ton na wysokość 27 metrów, a po połączeniu obu par kół, cztery tony na wysokość 11 m.
Brama Żuraw przeżyła dramatyczne chwile w 1945 roku, kiedy miasto zostało zdobyte przez Armię Czerwoną, w wyniku czego część drewniana uległa spaleniu, jednak niektóre mury ocalały. Rekonstrukcja obiektu miała miejsce w końcu lat pięćdziesiątych, a dnia 18 grudnia 1959 roku Żuraw został wpisany do rejestru zabytków. W latach 2022–2024 obiekt przeszedł kompleksową modernizację, podczas której odkryto tysiące wartościowych zabytków datowanych na okres od średniowiecza aż po wiek XX.
Przypisy
- Gdański Żuraw otwarty. Zaglądamy do środka razem z pierwszymi zwiedzającymi [online], gdansk.pl, 30.04.2024 r. [dostęp 01.05.2024 r.]
- Rusza remont Żurawia. Symbol Gdańska zostanie poddany kompleksowej modernizacji [online], gdansk.pl, 23.03.2022 r. [dostęp 01.05.2024 r.]
- AnnaA. Rembisz-Lubiejewska, Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu gdańskiego Żurawia [online], Archeologia Żywa, 29.04.2024 r. [dostęp 18.05.2024 r.]
- Rejestr zabytków nieruchomych – województwo pomorskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r. [dostęp 25.06.2013 r.]
- AndrzejA. Januszajtis, Z dziejów gdańskiej nauki i techniki, 2015, str. 120-125, ISBN 978-83-7348-605-8.
- Rejestr zabytków nieruchomych [online], kobidz.pl.
Pozostałe obiekty w kategorii "Bramy":
Brama Chlebnicka w Gdańsku | Brama Kolejowa w Gdańsku | Brama Mariacka | Brama Straganiarska | Brama Świętojańska | Brama Wyżynna w Gdańsku | Brama Złota w Gdańsku | Brama Żuławska | Brama Świętego Ducha | Brama Krowia | Brama Zielona | Brama nr 2 Stoczni Gdańskiej | Brama Nizinna w GdańskuOceń: Brama Żuraw w Gdańsku