Żegluga Gdańska


Żegluga Gdańska to dynamicznie rozwijająca się firma przewozowa, która specjalizuje się w żegludze przybrzeżnej, mająca swoją siedzibę w malowniczym Gdańsku. Powstała w 2001 roku jako prywatna spółka, stając się kluczowym graczem na rynku transportu wodnego w Polsce.

W ofercie Żeglugi Gdańskiej znajdują się całoroczne rejsy wolnocłowe, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Główne trasy prowadzą z Gdyni do Bałtijska, a także umożliwiają podróżnych dostanie się do takich miejsc jak Sopot oraz Hel. Dodatkowo, firma organizuje wycieczki po portach w Gdyni oraz Gdańsku, a także po urokliwej Zatoce Gdańskiej.

Warto również wspomnieć o tym, że Żegluga Gdańska obsługuje połączenia tramwaju wodnego między Gdańskiem a Gdynią, co jest doskonałym przykładem innowacyjnych metod transportu na wodach. Nowością w ofercie są również linie tramwaju wodnego F5 i F6, które zwiększają dostępność komunikacyjną w regionie oraz umożliwiają wygodne podróżowanie po wodach zatoki.

Tabor

W roku 2013 Żegluga Gdańska dysponowała różnorodnym tabor, który obejmował jednostki o różnych zdolnościach przewozowych. W kategorii statków pasażerskich wyróżniały się następujące jednostki:

  • katamarany typu KP-2:
    • Rubin (450 osób),
    • Agat (450 osób),
    • Onyx (450 osób),
    • Opal (450 osób).
  • typ SPJD:
    • Elżbieta (225 osób),
    • Danuta (275 osób),
    • Małgorzata (225 osób),
    • Anita (270 osób).
  • typ Sz-390R:
    • Ewa (207 osób).
  • typ Moskwa:
    • Marina (200 osób).
  • typ Moskowskij:
    • Smiltyne (179 osób),
    • Smile (140 osób).
  • typ Fontanka:
    • Sonica (40 osób),
    • Sonica I (40 osób).

Wśród wodolotów znajdują się:

  • h/f Merlin (94 osoby),
  • h/f Merlin 2 (94 osoby),
  • h/f Polesie 9 (46 osób),
  • h/f Polesie 12 (46 osób).

W taborze znalazły się także jednostki towarowe, w tym:

  • Tollund.

Dodatkowo, Żegluga Gdańska dysponowała przystanią pływającą „Malborka” oraz holownikiem „Jędrek II”.

Historia

W 1946 roku zainaugurowano działalność „Żeglugi Gdańskiej”, która funkcjonowała jako Trakcja Wodna Międzykomunalnych Zakładów Komunikacyjnych Gdańsk-Gdynia (MZKGG). Jej twórcą i dyrektorem był inżynier Janusz Minta. W początkowych latach posiadano kilkanaście jednostek, przeważnie niewielkich, które były kluczowe dla rozwoju przewozów wodnych w regionie. W marcu 1949 roku, niestety, „Żegluga Gdańska” MZKGG została rozwiązana. W efekcie, 1 kwietnia 1949 roku jej tabor przeszedł pod skrzydła nowo utworzonego państwowego przedsiębiorstwa Żegluga Przybrzeżna, z siedzibą w Gdańsku.

Rok 1953 przyniósł ważne zmiany na polskim rynku żeglugowym. Zlikwidowano dwa odrębne podmioty zajmujące się żeglugą – w Gdańsku i Szczecinie. W ich miejsce powstało większe przedsiębiorstwo, Polska Żegluga Przybrzeżna, które miało siedzibę w Gdańsku. Następnie, na początku 1956 roku, wprowadzono reorganizację, w ramach której żegluga przybrzeżna została czasowo podporządkowana żegludze śródlądowej. W tej sytuacji, gdańskie jednostki przekazano do Bydgoskiej Żeglugi na Wiśle, która utworzyła w Gdańsku Ekspozyturę Rejonową Gdańsk-Gdynia, zaś szczecińskie statki skierowano do Żeglugi na Odrze.

Przełomowym momentem był 1 stycznia 1957 roku, kiedy to działalność rozpoczęło państwowe przedsiębiorstwo Żegluga Gdańska, które przejęło majątek ekspozytury w Gdańsku. Współczesna spółka Żegluga Gdańska Sp. z o.o., która obecnie funkcjonuje, powstała w roku 2000 i została formalnie zarejestrowana 27 kwietnia 2001. Należy podkreślić, że jej właścicielami są Jerzy Latała i Anna Latała, a spółka ta nie jest prawnym następcą wcześniejszych przedsiębiorstw.

Warto również zaznaczyć, że w związku z pandemią koronawirusa COVID-19, sezon żeglugowy w roku 2020 został uruchomiony wyjątkowo późno, ponieważ rozpoczął się dopiero 19 maja tego samego roku.

Przypisy

  1. Żegluga Gdańska wznawia rejsy turystyczne
  2. a b c d Odpis z KRS nr 0000010067 według stanu na 11.09.2019 r.
  3. a b c Waldemar Danielewicz. Panna Wodna. „Morza, Statki i Okręty”. 02/2002 r., s. 78-80.
  4. a b c d e Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Gdynia: Wydawnictwo Morskie, 1962 r., s. 225-226.

Oceń: Żegluga Gdańska

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:22