Polski Rejestr Statków, znany również jako PRS SA, to kluczowa instytucja klasyfikacyjna w Polsce. Pełni on istotną rolę w zapewnianiu odpowiednich standardów nawigacyjnych oraz bezpieczeństwa w sektorze maritime.
To towarzystwo klasowe skupia się na ocenie, certyfikacji oraz nadzorze nad statkami i obiektami morskimi, co pozwala na funkcjonowanie floty w zgodzie z międzynarodowymi normami.
Historia
Historia Polskiego Rejestru Statków sięga 1936 roku, kiedy to powstało Towarzystwo znane jako Polski Rejestr Żeglugi Śródlądowej w stolicy kraju, Warszawie. Zaledwie jedenaście lat później, w 1947 roku, nastąpiła zmiana nazwy na Polski Rejestr Statków spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a siedziba przeniesiona została do Gdańska.
Na mocy zarządzenia Ministra Żeglugi i Komunikacji z dnia 21 marca 1950 roku, powstało przedsiębiorstwo państwowe działające pod firmą Polski Rejestr Statków. W 2001 roku PRS SA przeszedł przekształcenie z przedsiębiorstwa państwowego na spółkę akcyjną, co stanowiło istotny krok w jego historii.
Warto zaznaczyć, że Polski Rejestr Statków to jedno z niewielu polskich przedsiębiorstw, którego działalność jest regulowana przez ustawę. Ustawa z dnia 26 października 2000 roku o Polskim Rejestrze Statków wyznacza ramy działalności tego podmiotu, stwierdzając, iż ma on charakter użyteczności publicznej. Uprzednio wypracowany zysk przypada w całości na rozwój standardów bezpieczeństwa.
Rok 2006 był przełomowy, gdyż PRS SA zyskał uznanie Komisji Europejskiej na zgodność z dyrektywą 94/57/WE. To umożliwiło instytucji przeprowadzanie przeglądów oraz wydawanie certyfikatów bezpieczeństwa dla statków noszących bandery państw UE, bez względu na ich typ i wielkość, pod warunkiem przestrzegania postanowień międzynarodowych konwencji.
Następnie, w 2012 roku, Komisja Europejska wydała decyzję 2012/66/UE, uznając Polskiego Rejestru Statków za instytucję klasyfikacyjną dla jednostek żeglugi śródlądowej. PRS SA wykazał spełnienie kryteriów określonych w dyrektywie 2006/87/WE, co pozwoliło mu na działalność w ramach wszystkich wspólnotowych dróg wodnych.
Nie można także zapomnieć, że Polski Rejestr Statków jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS), co dodatkowo podkreśla jego znaczenie na arenie międzynarodowej.
Cel i przedmiot działalności
Cel i przedmiot działalności Polskiego Rejestru Statków zostały jasno określone w Ustawie o Polskim Rejestrze Statków z dnia 26 października 2000 roku (Dz.U. z 2023 r. poz. 966).
W artykule 9 wspomnianej ustawy wyraźnie stwierdzono, że misją PRS SA jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa statków, ochrony osób i ładunków znajdujących się na nich, oraz dbałość o ochronę środowiska morskiego.
Natomiast w artykule 10 opisano przedmiot działalności tej organizacji, który obejmuje szczególnie:
- klasyfikację statków i innych obiektów, a także sprawowanie nad nimi nadzoru technicznego,
- przeprowadzanie niezależnego nadzoru rzeczoznawczego,
- realizację certyfikacji i organizację szkoleń według obowiązujących przepisów,
- wsparcie i prowadzenie badań naukowych oraz eksperymentów.
Zakres działalności
Polski Rejestr Statków pełni istotną rolę w zakresie nadzoru i certyfikacji, skupiając się na zgodności z różnorodnymi normami oraz przepisami.
- Wśród głównych obszarów działalności organizacji znajduje się nadzór i certyfikacja zgodna nie tylko z własnymi regulacjami, ale także z międzynarodowymi konwencjami, takimi jak te ustanowione przez IMO i ILO oraz przepisami krajowymi.
- Ważnym elementem działalności są statki morskie oraz śródlądowe, jak również łodzie, jachty, okręty wojenne i inne jednostki pływające, a także przedsiębiorstwa zajmujące się ich eksploatacją.
- W zakresie konstrukcji Należy także zwrócić uwagę na konstrukcje stalowe, rurociągi i instalacje przesyłowe, a także zalicza się do tego obiekty lądowe.
- Organizacja zajmuje się również certyfikacją materiałów i wyrobów oraz certyfikowaniem przedsiębiorstw serwisowych i produkcyjnych.
- Ważny aspekt działalności to certyfikacja kontenerów oraz firm pośrednictwa pracy dla marynarzy.
- Oprócz certyfikacji, Polski Rejestr Statków podejmuje się certyfikacji systemów zarządzania.
W kontekście technicznym, rejestr oferuje różnorodne usługi, w tym:
- Rzeczoznawstwo, ekspertyzy i doradztwo techniczne, które obejmują analizy techniczno-finansowe.
- W ramach nadzoru przemysłowego obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej podlegają szczegółowym kontrolom, w tym konstrukcje stalowe, wież, masztów i zbiorników.
- Do nadzorowanych systemów należą także systemy przesyłowe mediów energetycznych oraz te dotyczące mediów komunalnych, obejmując tłocznie i stacje redukcyjno-pomiarowe, przepompownie.
- Pod uwagę brane są także morskie urządzenia górnicze, budowle hydrotechniczne, obiekty kubaturowe oraz te, które służą ochronie środowiska na lądzie.
- Nie można zapomnieć o infrastrukturze drogowej, w tym autostradach, węzłach komunikacyjnych, drogach, ulicach, mostach, wiaduktach i przepustach.
Przypisy
- Nowy Prezes Zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A [online], prs.pl [dostęp 13.06.2024 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
VoiceLab.AI | Mayones | Zakład Utylizacyjny w Gdańsku | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego | Orlen Kolej | Żegluga Gdańska | Inpro | Słowo/obraz terytoria | Energa | Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych | LPP | ETOS (przedsiębiorstwo) | Mercor | Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe | Batycki | Polbruk | Gratka Technologie | Artnet | Lotos Petrobaltic | Aiton CaldwellOceń: Polski Rejestr Statków