Gdańskie Autobusy i Tramwaje


Gdańskie Autobusy i Tramwaje to kluczowe przedsięwzięcie w obszarze miejskiego transportu w Gdańsku, które prowadzi usługi związane z rozkładowym przewozem pasażerskim oraz transportem w komunikacji miejskiej. Przedsiębiorstwo to jest największym przewoźnikiem w ramach sieci ZTM Gdańsk.

Warto zwrócić uwagę na istotną zmianę, jaka miała miejsce 19 stycznia 2017 roku, kiedy to spółka dokonała przekształcenia swojej nazwy z Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Powodem tej decyzji było częste mylenie instytucji z ZTM Gdańsk, który organizuje publiczny transport zbiorowy w Gdańsku i odpowiedzialny jest za emisję biletów.

GAiT, wcześniej znany jako ZKM Gdańsk, jest jednym z wielu zleceniobiorców ZTM Gdańsk. Do jego obowiązków należy posiadanie odpowiedniego taboru, zatrudnianie kierowców oraz serwisantów. Co więcej, Gdańskie Autobusy i Tramwaje posiadają większość pojazdów świadczących usługi na zlecenie ZTM.

W ramach nowej definicji marki, zaktualizowane zostało również logo spółki, które teraz lepiej nawiązuje do symbolicznego godła motorniczych elektrycznych tramwajów, podkreślając nową tożsamość oraz misję GAiT.

Tabor

Autobusy

Rodzaj AutobusuData Eksploatacji_Ilość
MAN NG 3132002_2
MAN NL 28320028
Mercedes Conecto LF (12 m)201110
Mercedes Conecto G (18 m)201112
Solaris Urbino 122000/2006/2008/200936
Solaris Urbino 182003/2006/2008/200940
Iveco Kapena Urby 65C20135
Mercedes-Benz Citaro C2 (12 m)2016, 2019, 20209 (2016), 18 (2019), 29 (2020)
Mercedes-Benz Citaro C2 G (18 m)2016, 2019, 20209 (2016), 26 (2019), 13 (2020)
Mercedes-Benz Citaro C2 K (10 m)2016, 2019, 20205 (2016), 2 (2019), 6 (2020)
Mercedes Benz Citaro O 530201814
Karsan e-Jest20223
MAN NL326 Lion’s City 12 E202310
MAN NG544 Lion’s City 18 E20238
Wszystkie autobusy (stan na 21 października 2023)264
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie100%
Procent autobusów klimatyzowanych w flocieokoło 95% (najlepszy w Polsce)
Średni wiek autobusów8 lat

Odnowa taboru autobusowego

W dniu 8 maja 2018 roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) podjęły decyzję o rozszerzeniu floty komunikacyjnej, podpisując umowę z firmą EvoBus Polska na nabycie 46 nowoczesnych autobusów modelu Mercedes-Benz Citaro. Całkowity koszt transakcji wyniósł 79,4 miliona złotych, a sfinansowanie zapewniono z funduszy własnych spółki. W skład zamówienia weszły:

  • 18 autobusów klasy MAXI o długości 12 metrów, mogących pomieścić 90 pasażerów,
  • 26 autobusów przegubowych o długości 18 metrów, z miejscami dla 140 pasażerów,
  • 2 autobusy klasy MIDI o długości 10 metrów, przeznaczone dla 80 pasażerów.

Pojazdy te wyposażono w nowoczesne udogodnienia, takie jak system klimatyzacji, monitoring, automatyczne zapowiadanie przystanków, oraz ładowarki USB. Autobusy przegubowe zostały dodatkowo wzbogacone o wieszaki na rowery. Co ciekawe, pojazdy te posiadają rekuperacyjny moduł umieszczony przy akumulatorze, co minimalizuje zużycie paliwa. Dzięki tym innowacjom, autobusom przyznano również normę emisji spalin Euro VI. W ramach umowy przewidziano także możliwość zlecenia serwisu dostawcom, co oznacza, że dostawca będzie odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów w gotowości technicznej na poziomie 95%.

Po dopełnieniu formalności, pierwsze autobusy przekazano do eksploatacji w kwietniu 2019 roku. Kolejnym krokiem było ogłoszenie w październiku 2018 roku przetargu na leasing 48 autobusów, które miały być eksploatowane w latach 2020–2028. Nowe pojazdy, które miały trafić do użytku, nie mogły być starsze niż 6 miesięcy w momencie rozpoczęcia eksploatacji.

Leasing został zlecony konsorcjum EvoBus oraz Pekao Leasing, a umowa opiewała na kwotę 117 milionów złotych. Pierwsze 30 autobusu Mercedes Citaro przyjechało do Gdańska wiosną 2020 roku już z numeracją taborową zaczynającą się od cyfry 3, co oznaczało ich nowe miejsce w miejskim transporcie. Kontrakt obejmował łącznie 29 autobusów standardowych, 13 przegubowych oraz 6 midi, a w zestawieniu znalazły się również licencje i niezbędne oprogramowanie.

GAiT planuje także zakup do ośmiu autobusów napędzanych wodorem, jednak pierwotnie nie brano pod uwagę ruchu elektrycznego ze względu na niską wydajność tych pojazdów w porównaniu do regularnych przebiegów. Niemniej jednak w 2021 roku zamówiono 3 elektryczne minibusy na 22 osoby za sumę 4,8 miliona złotych, które dotarły w 2022 roku. Ten sam rok przyniósł przetarg na 18 elektryków z MAN-a: 10 standardowych 12-metrowych oraz 8 przegubowych 18-metrowych, których dostawy mają się odbyć najpóźniej w jesieni 2023 roku.

Wycofane z eksploatacji

  • Otoyol M50,
  • Mercedes O305,
  • MAN SL200,
  • Jelcz M11,
  • Ikarus 260,
  • Ikarus 280,
  • Neoplan N4016,
  • Neoplan N4020,
  • Mercedes-Benz O405N,
  • Mercedes-Benz O405GN2.

Tramwaje

Rodzaj wagonuWprowadzenie do eksploatacji_Ilość
Alstom-Konstal 114N1997_2
Alstom-Konstal NGd9920004
Bombardier Flexity Classic20073
Duewag N8C-NF200762
Pesa 120NaG Swing201035
Pesa 128NG Jazz Duo2014, 2020, 202135
Łączna liczba wagonów141
Procent wagonów niskowejściowych i niskopodłogowych100%

Pojazdy historyczne

Rodzaj autobusu/wagonuData eksploatacjiIlośćNotatki
Bergmann19911Brak uwag
Herbrand Metropolitan19911Brak uwag
Konstal N20051Brak uwag
Konstal 105N20051Brak uwag
Konstal 105Na19755W trakcie przekształcania na zabytek
Konstal 102Na20092Jedna w trakcie przekształcania na zabytek
Jelcz 04320091Brak uwag
Ring20161Brak uwag
Neoplan N401619971W trakcie konserwacji
Neoplan N402019971W trakcie konserwacji
Mercedes-Benz o405gn19961W trakcie konserwacji

Pojazdy techniczne

Rodzaj pojazduData eksploatacjiIlość
Ikarus 280/A19911
Jelcz 317W1991
Jelcz 4151997
Jelcz W6421991
Multicar1991
Star 2001991
Star DSO12419913
Żuk A111991_

Przypisy

  1. Gdańsk kupił 18 elektrycznych autobusów marki MAN. Mają zostać dostarczone najpóźniej jesienią 2023 r.
  2. Gdańskie Autobusy i Tramwaje [online], gait.pl [dostęp 18.01.2023 r.]
  3. Ewa Karendys: Podpisano umowę na zakup 46 nowych autobusów. Nie są tanie, ale za to nowoczesne, 08.05.2018 r. [dostęp 09.05.2018 r.]
  4. Dariusz Gałązka: Nowe Mercedesy na ulicach Gdańska, 18.04.2019 r. [dostęp 18.04.2019 r.]
  5. GAiT Gdańsk kupi 46 autobusów. Kontrakt serwisowy w opcji!, 30.01.2018 r. [dostęp 01.02.2018 r.]
  6. a b Maciej Lisicki prezesem ZKM-u, od lutego zmiana nazwy [online], trojmiasto.pl, 07.01.2017 r. [dostęp 13.03.2020 r.]
  7. Gdańskie Autobusy i Tramwaje [online] [dostęp 16.04.2020 r.]

Oceń: Gdańskie Autobusy i Tramwaje

Średnia ocena:4.57 Liczba ocen:24