Gdańskie Autobusy i Tramwaje to kluczowe przedsięwzięcie w obszarze miejskiego transportu w Gdańsku, które prowadzi usługi związane z rozkładowym przewozem pasażerskim oraz transportem w komunikacji miejskiej. Przedsiębiorstwo to jest największym przewoźnikiem w ramach sieci ZTM Gdańsk.
Warto zwrócić uwagę na istotną zmianę, jaka miała miejsce 19 stycznia 2017 roku, kiedy to spółka dokonała przekształcenia swojej nazwy z Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Powodem tej decyzji było częste mylenie instytucji z ZTM Gdańsk, który organizuje publiczny transport zbiorowy w Gdańsku i odpowiedzialny jest za emisję biletów.
GAiT, wcześniej znany jako ZKM Gdańsk, jest jednym z wielu zleceniobiorców ZTM Gdańsk. Do jego obowiązków należy posiadanie odpowiedniego taboru, zatrudnianie kierowców oraz serwisantów. Co więcej, Gdańskie Autobusy i Tramwaje posiadają większość pojazdów świadczących usługi na zlecenie ZTM.
W ramach nowej definicji marki, zaktualizowane zostało również logo spółki, które teraz lepiej nawiązuje do symbolicznego godła motorniczych elektrycznych tramwajów, podkreślając nową tożsamość oraz misję GAiT.
Tabor
Autobusy
Rodzaj Autobusu | Data Eksploatacji | _ | Ilość |
---|---|---|---|
MAN NG 313 | 2002 | _ | 2 |
MAN NL 283 | 2002 | 8 | |
Mercedes Conecto LF (12 m) | 2011 | 10 | |
Mercedes Conecto G (18 m) | 2011 | 12 | |
Solaris Urbino 12 | 2000/2006/2008/2009 | 36 | |
Solaris Urbino 18 | 2003/2006/2008/2009 | 40 | |
Iveco Kapena Urby 65C | 2013 | 5 | |
Mercedes-Benz Citaro C2 (12 m) | 2016, 2019, 2020 | 9 (2016), 18 (2019), 29 (2020) | |
Mercedes-Benz Citaro C2 G (18 m) | 2016, 2019, 2020 | 9 (2016), 26 (2019), 13 (2020) | |
Mercedes-Benz Citaro C2 K (10 m) | 2016, 2019, 2020 | 5 (2016), 2 (2019), 6 (2020) | |
Mercedes Benz Citaro O 530 | 2018 | 14 | |
Karsan e-Jest | 2022 | 3 | |
MAN NL326 Lion’s City 12 E | 2023 | 10 | |
MAN NG544 Lion’s City 18 E | 2023 | 8 | |
Wszystkie autobusy (stan na 21 października 2023) | 264 | ||
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie | 100% | ||
Procent autobusów klimatyzowanych w flocie | około 95% (najlepszy w Polsce) | ||
Średni wiek autobusów | 8 lat |
Odnowa taboru autobusowego
W dniu 8 maja 2018 roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) podjęły decyzję o rozszerzeniu floty komunikacyjnej, podpisując umowę z firmą EvoBus Polska na nabycie 46 nowoczesnych autobusów modelu Mercedes-Benz Citaro. Całkowity koszt transakcji wyniósł 79,4 miliona złotych, a sfinansowanie zapewniono z funduszy własnych spółki. W skład zamówienia weszły:
- 18 autobusów klasy MAXI o długości 12 metrów, mogących pomieścić 90 pasażerów,
- 26 autobusów przegubowych o długości 18 metrów, z miejscami dla 140 pasażerów,
- 2 autobusy klasy MIDI o długości 10 metrów, przeznaczone dla 80 pasażerów.
Pojazdy te wyposażono w nowoczesne udogodnienia, takie jak system klimatyzacji, monitoring, automatyczne zapowiadanie przystanków, oraz ładowarki USB. Autobusy przegubowe zostały dodatkowo wzbogacone o wieszaki na rowery. Co ciekawe, pojazdy te posiadają rekuperacyjny moduł umieszczony przy akumulatorze, co minimalizuje zużycie paliwa. Dzięki tym innowacjom, autobusom przyznano również normę emisji spalin Euro VI. W ramach umowy przewidziano także możliwość zlecenia serwisu dostawcom, co oznacza, że dostawca będzie odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów w gotowości technicznej na poziomie 95%.
Po dopełnieniu formalności, pierwsze autobusy przekazano do eksploatacji w kwietniu 2019 roku. Kolejnym krokiem było ogłoszenie w październiku 2018 roku przetargu na leasing 48 autobusów, które miały być eksploatowane w latach 2020–2028. Nowe pojazdy, które miały trafić do użytku, nie mogły być starsze niż 6 miesięcy w momencie rozpoczęcia eksploatacji.
Leasing został zlecony konsorcjum EvoBus oraz Pekao Leasing, a umowa opiewała na kwotę 117 milionów złotych. Pierwsze 30 autobusu Mercedes Citaro przyjechało do Gdańska wiosną 2020 roku już z numeracją taborową zaczynającą się od cyfry 3, co oznaczało ich nowe miejsce w miejskim transporcie. Kontrakt obejmował łącznie 29 autobusów standardowych, 13 przegubowych oraz 6 midi, a w zestawieniu znalazły się również licencje i niezbędne oprogramowanie.
GAiT planuje także zakup do ośmiu autobusów napędzanych wodorem, jednak pierwotnie nie brano pod uwagę ruchu elektrycznego ze względu na niską wydajność tych pojazdów w porównaniu do regularnych przebiegów. Niemniej jednak w 2021 roku zamówiono 3 elektryczne minibusy na 22 osoby za sumę 4,8 miliona złotych, które dotarły w 2022 roku. Ten sam rok przyniósł przetarg na 18 elektryków z MAN-a: 10 standardowych 12-metrowych oraz 8 przegubowych 18-metrowych, których dostawy mają się odbyć najpóźniej w jesieni 2023 roku.
Wycofane z eksploatacji
- Otoyol M50,
- Mercedes O305,
- MAN SL200,
- Jelcz M11,
- Ikarus 260,
- Ikarus 280,
- Neoplan N4016,
- Neoplan N4020,
- Mercedes-Benz O405N,
- Mercedes-Benz O405GN2.
Tramwaje
Rodzaj wagonu | Wprowadzenie do eksploatacji | _ | Ilość |
---|---|---|---|
Alstom-Konstal 114N | 1997 | _ | 2 |
Alstom-Konstal NGd99 | 2000 | 4 | |
Bombardier Flexity Classic | 2007 | 3 | |
Duewag N8C-NF | 2007 | 62 | |
Pesa 120NaG Swing | 2010 | 35 | |
Pesa 128NG Jazz Duo | 2014, 2020, 2021 | 35 | |
Łączna liczba wagonów | 141 | ||
Procent wagonów niskowejściowych i niskopodłogowych | 100% |
Pojazdy historyczne
Rodzaj autobusu/wagonu | Data eksploatacji | Ilość | Notatki |
---|---|---|---|
Bergmann | 1991 | 1 | Brak uwag |
Herbrand Metropolitan | 1991 | 1 | Brak uwag |
Konstal N | 2005 | 1 | Brak uwag |
Konstal 105N | 2005 | 1 | Brak uwag |
Konstal 105Na | 1975 | 5 | W trakcie przekształcania na zabytek |
Konstal 102Na | 2009 | 2 | Jedna w trakcie przekształcania na zabytek |
Jelcz 043 | 2009 | 1 | Brak uwag |
Ring | 2016 | 1 | Brak uwag |
Neoplan N4016 | 1997 | 1 | W trakcie konserwacji |
Neoplan N4020 | 1997 | 1 | W trakcie konserwacji |
Mercedes-Benz o405gn | 1996 | 1 | W trakcie konserwacji |
Pojazdy techniczne
Rodzaj pojazdu | Data eksploatacji | Ilość |
---|---|---|
Ikarus 280/A | 1991 | 1 |
Jelcz 317W | 1991 | |
Jelcz 415 | 1997 | |
Jelcz W642 | 1991 | |
Multicar | 1991 | |
Star 200 | 1991 | |
Star DSO124 | 1991 | 3 |
Żuk A11 | 1991 | _ |
Przypisy
- Gdańsk kupił 18 elektrycznych autobusów marki MAN. Mają zostać dostarczone najpóźniej jesienią 2023 r.
- Gdańskie Autobusy i Tramwaje [online], gait.pl [dostęp 18.01.2023 r.]
- Ewa Karendys: Podpisano umowę na zakup 46 nowych autobusów. Nie są tanie, ale za to nowoczesne, 08.05.2018 r. [dostęp 09.05.2018 r.]
- Dariusz Gałązka: Nowe Mercedesy na ulicach Gdańska, 18.04.2019 r. [dostęp 18.04.2019 r.]
- GAiT Gdańsk kupi 46 autobusów. Kontrakt serwisowy w opcji!, 30.01.2018 r. [dostęp 01.02.2018 r.]
- a b Maciej Lisicki prezesem ZKM-u, od lutego zmiana nazwy [online], trojmiasto.pl, 07.01.2017 r. [dostęp 13.03.2020 r.]
- Gdańskie Autobusy i Tramwaje [online] [dostęp 16.04.2020 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
ELPIGAZ | Wydawnictwo Marabut | BLIRT | Federal-Mogul Bimet | Zakład Usług Informatycznych Otago | PKS Gdańsk-Oliwa | Esotiq & Henderson | Ziaja | AS-PL | WPRD Gravel | Atlanta Poland | Omida Group | Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe | Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych | Energa | Słowo/obraz terytoria | Inpro | Żegluga Gdańska | Orlen Kolej | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i MiejskiegoOceń: Gdańskie Autobusy i Tramwaje