LPP S.A. to polska firma, która specjalizuje się w projektowaniu, produkcji oraz dystrybucji odzieży. W skład jej działalności wchodzi pięć znanych marek modowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku, a są to Reserved, House, Cropp, Mohito oraz Sinsay. Ich oferta jest dziś dostępna zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i online, obecnie na 40 rynkach na całym świecie.
Sieć sprzedaży LPP składa się z blisko 2500 sklepów, które zajmują łączną powierzchnię wynoszącą ponad 1,72 mln m². Współczesna strategia firmy opiera się na dynamicznym rozwoju, co przekłada się na zatrudnienie ponad 43 000 osób w biurach, sieciach dystrybucji oraz w sklepach znajdujących się w Polsce, Europie, Azji i Afryce.
W roku 2023 LPP osiągnęła niespotykane dotąd wyniki finansowe, notując przychody na poziomie przeszło 17 mld złotych oraz zyski przekraczające 1,6 mld złotych. LPP S.A. jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w obrębie indeksu WIG20 oraz została włączona do indeksu MSCI Poland, co świadczy o jej stabilnej pozycji na rynku finansowym.
Historia
1991–2000
W 1991 roku w Gdańsku Marek Piechocki oraz Jerzy Lubianiec zainaugurowali swoje przedsięwzięcie w branży odzieżowej. Na początku działalność prowadzona była pod marką PH Mistral s.c., jednakże po upływie czterech lat došlo do przekształcenia firmy w spółkę LPP, której nazwa stanowi skrót od inicjałów założycieli. W 1997 roku otworzyli biuro w Szanghaju, co stanowiło istotny krok na międzynarodowej arenie. Pod koniec lat 90. podjęli decyzję o wprowadzeniu na rynek pierwszej, autorskiej marki, znanej jako Reserved, a formalne otwarcie pierwszych salonów miało miejsce w 1998 roku.
2001–2013
W 2001 roku LPP zadebiutowało na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych, co oznaczało nowy etap w rozwoju przedsiębiorstwa. Kolejne dwa lata przyniosły intensywną ekspansję marki Reserved w regionach Europy Środkowej oraz Wschodniej. Otwarcie pierwszych sklepów w Rosji, Estonii, Czechach, Łotwie oraz na Węgrzech miało miejsce w 2002 roku, a rok później nastąpiły dalsze otwarcia na Litwie, Ukrainie i Słowacji. Dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa zaowocował premiery kolejnej marki, Cropp, która zadebiutowała w Polsce w 2004 roku. W następnych latach firma wprowadzała tę markę na rynki Estonii, Słowacji oraz Łotwy (2005), a także na Litwę, do Rosji i Czech (2006). Rozwój LPP na rynkach rumuńskim oraz bułgarskim miał miejsce w latach 2007–2008. W 2008 roku firma rozpoczęła operacje w Centrum Dystrybucyjnym w Pruszczu Gdańskim, a także przejęła krakowską firmę Artman, która była właścicielem marek House i Mohito. Dzięki tej transakcji LPP stało się liderem rynku odzieżowego w Polsce, bogatszym o cztery czołowe marki, a w 2013 roku portfolio firmy wzbogaciło się jeszcze o markę Sinsay.
2014-2019
W 2014 roku LPP zostało włączone do giełdowego indeksu WIG20, a marka Reserved zadebiutowała na rynku niemieckim. Równocześnie wszystkie marki LPP z powodzeniem rozpoczęły działalność w Chorwacji. Następny rok przyniósł nowe wyzwania na rynkach Bliskiego Wschodu. Pod koniec 2017 roku sieć LPP liczyła ponad 1700 salonów, które zajmowały łączną powierzchnię 1 miliona metrów kwadratowych. W Warszawie powstało nowe biuro produktowe, a marki Reserved, Cropp i House otworzyły swoje punkty sprzedaży na Białorusi oraz w Serbii. Eksport działalności osiągnął także Londyn, gdzie salon Reserved został otwarty przy Oxford Street. Rok 2018 dostarczył kolejnych ekscytujących momentów z nowe otwarcia w Izraelu, Kazachstanie oraz Słowenii. W 2019 roku LPP kontynuowało ekspansję, inauguruąc pierwsze salony w Bośni i Hercegowinie oraz w Finlandii.
Od 2020
W roku 2020, w odpowiedzi na kryzys związany z pandemią Covid-19, LPP zdecydowało się na cyfrową transformację, stając się organizacją typu omnichannel. Likwidacja podziału na sprzedaż internetową i stacjonarną pozwoliła na integrację dwóch kanałów, z naciskiem na potrzeby klienta. Rok 2021 przyniósł stabilizację rynku, co umożliwiło powrót do ekspansji zagranicznej. LPP otworzyło pierwsze punkty sprzedaży swoich marek w Macedonii Północnej. W roku 2023, po agresji rosyjskiej na Ukrainę, firma podjęła decyzję o całkowitym zakończeniu działalności na rynku rosyjskim oraz sprzedaży spółek córkach chińskiemu konsorcjum. Wobec utraty kluczowego rynku, LPP przyjęło nową strategię, skoncentrowaną na dalszej ekspansji w regionach środkowo-południowej i zachodniej Europy oraz na zwiększeniu sprzedaży w kanale e-commerce. W 2022 roku otworzyło sklepy stacjonarne Sinsay we Włoszech, a z początkiem 2023 roku również w Grecji. Na jesieni tego roku marka Reserved zainaugurowała swoją obecność w Mediolanie i rozszerzyła działalność w Wielkiej Brytanii, a w marcu 2024 roku wprowadziła trzecią markę LPP – Mohito na włoski rynek.
Salony i centra dystrybucyjne
Sieć zaopatrzenia LPP kryje w sobie cztery dedykowane centra dystrybucyjne, których celem jest obsługa blisko 2500 sklepów funkcjonujących na całym świecie. Te obiekty logistyczne wspierają także magazyny typu Fulfillment Center, które są kluczowe dla wzrostu sprzedaży internetowej przedsiębiorstwa. Zarządzaniem procesami logistycznymi zajmuje się LPP Logistics, który jest integralną częścią Grupy LPP.
Początki centrum dystrybucyjnego datują się na 2008 rok, kiedy to uruchomiono pierwsze tego typu obiekt w Pruszczu Gdańskim. Dzięki ciągłym modernizacjom oraz rozbudowom, centrum to stało się jednym z największych tego rodzaju w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
W 2017 roku LPP poszerzyło swoje możliwości, otwierając nowe FC w Strykowie pod Łodzią, co przyczyniło się do dalszego rozwoju w obszarze e-commerce. W odpowiedzi na zwiększające się zapotrzebowanie w 2019 roku spółka uruchomiła kolejny magazyn, tym razem w Rumunii, a w następnym roku zabezpieczyła powierzchnię magazynową na Słowacji. To nie koniec ekspansji – w 2022 roku otwarto Fulfillment Centers w Pruszczu Gdańskim oraz na Podkarpaciu, a operacyjnie zaczęło działać drugie centrum dystrybucyjne Grupy w Brześciu Kujawskim.
Na początku 2024 roku, w związku z dynamicznym rozwojem działalności LPP w Europie Centralnej oraz Południowej, LPP Logistics otworzyło swoje pierwsze zagraniczne Centrum Dystrybucyjne w Rumunii. Co więcej, w lipcu tego samego roku uruchomiono dwa nowe magazyny, które zajmują się realizacją zamówień e-commerce, mieszczące się w pobliżu Bydgoszczy oraz w Rumunii.
Produkcja
Grupa LPP nie prowadzi własnej produkcji odzieży.
Ubrania, które tworzą marki należące do tej grupy, produkowane są w różnych częściach świata, z przewagą lokalizacji w Azji.
Oprócz tego, LPP korzysta także z zakładów produkcyjnych w Polsce oraz w wybranych krajach europejskich, takich jak: Włochy, Portugalia, Rumunia, Bułgaria i Turcja.
Warto dodać, że od 1997 roku firma posiada swoje biuro w Szanghaju, a od 2015 roku również w Dhace, stolicy Bangladeszu.
Obecność na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
LPP SA od 2001 roku należy do grona firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, co stanowi ważny krok w jej rozwoju. W chwili debiutu cena akcji wynosiła 48 zł. W 2014 roku firma znalazła się w prestiżowym indeksie WIG20, który obejmuje 20 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie.
W tym samym czasie LPP zyskało także miejsce w indeksie MSCI, co dodatkowo umocniło jego pozycję na rynkach finansowych.
Akcjonariat
Na podstawie danych sporządzonych przez spółkę, liczba głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy prezentuje się następująco:
- Fundacja Semper Simul – 60,8%,
- Pozostali – 39,2%.
W 2018 roku założyciele spółki podjęli decyzję o stworzeniu fundacji oraz o wniesieniu do niej swoich akcji. Natomiast w 2020 roku, Fundacja Semper Simul, która jest większościowym akcjonariuszem, przejęła pakiet kontrolny LPP.
Wybrane nagrody i wyróżnienia
Poniżej przedstawiamy wyjątkowe wyróżnienia oraz nagrody, które zostały przyznane firmie LPP na przestrzeni lat.
- 2001: Puls Biznesu przyznał firmie nagrodę – Gazele Biznesu, nagrodzając ją jako jedną z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw,
- 2002: Gazeta Giełdy Parkiet wyróżniła LPP jako Najlepiej Zarządzaną Spółkę Giełdową,
- 2003: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował firmę Nagrodą Gospodarczą jako Najlepsze Polskie Przedsiębiorstwo,
- 2004: Dziennik Rzeczpospolita przyznał LPP nagrodę Orzeł Rzeczpospolitej,
- 2004: Central & Eastern European Retailer of the Year,
- 2008: Dziennik Rzeczpospolita ponownie nagrodził firmę tytułem Orzeł Rzeczpospolitej,
- 2008: Puls Biznesu przyznał LPP tytuł Filary Polskiej Gospodarki,
- 2008: Dziennik Rzeczpospolita wyróżnił LPP w Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek,
- 2009: Puls Biznesu uhonorował LPP Giełdową Spółką Roku w kategorii Relacji Inwestorskich,
- 2011: Puls Biznesu ogłosił LPP Giełdową Spółką Roku, zajmującą I miejsce w głównym rankingu w kategorii „Kompetencje zarządu” oraz „Sukces w 2011 roku”,
- 2012: Gazeta Giełdy Parkiet przyznała LPP tytuł Spółka Roku mWIG40,
- 2013: Miesięcznik Forbes wyróżnił LPP w kategorii Diamenty,
- 2013: Dziennik Rzeczpospolita uznał LPP za Dobrą Firmę,
- 2014: LPP otrzymało nagrodę PARP za Pracodawcę Jutra,
- 2015: Gazeta Giełdy Parkiet przyznała LPP I miejsce w rankingu spółek najlepiej prowadzących relacje inwestorskie,
- 2015: Amerykański miesięcznik Forbes wyróżnił LPP w rankingu „Most Innovative Growth Companies”,
- 2015: Tygodnik Wprost umieścił LPP w rankingu 200 Największych Polskich Firm 2017,
- 2016: W konkursie Budowa Roku 2015, organizowanym przez Ministerstwo Budownictwa, LPP zdobyło nagrodę,
- 2016: LPP zdobyło Nagrodę Dziesięciolecia w rankingu „Rzeczpospolitej” i Deloitte,
- 2017: Miesięcznik Forbes przyznał LPP nagrodę,
- 2017: Puls Biznesu wyróżnił LPP jako Polską Firmę – Międzynarodowego Czempiona, w kategorii Eksporter: Polska Firma Prywatna – duże przedsiębiorstwo,
- 2018: Dziennik Rzeczpospolita ogłosił LPP w Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek, gdzie pierwsze miejsce zdobyło Reserved, trzecie House, a czwarte Cropp,
- 2018: LPP zajęło III miejsce w Badaniu relacji inwestorskich w spółkach z WIG30, według inwestorów instytucjonalnych,
- 2019: Podczas Kongresu 590 LPP otrzymało nagrodę w kategorii Narodowy Sukces,
- 2020: W Konkursie Digital Excellence, LPP zdobyło laur w kategorii Digital Capabilities,
- 2020: Dziennik Rzeczpospolita przyznał LPP Orła Innowacji,
- 2020: LPP zdobyło Zielonego Orła w kategorii ekologicznej,
- 2021: Tytuł Spółki Świadomej Klimatycznie przyznano LPP w badaniach Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Fundacji Standardów Raportowania i Bureau Veritas Polska,
- 2021: Srebrny Listek CSR od Tygodnika Polityka,
- 2021: II miejsce w klasyfikacji generalnej rankingu najlepiej raportujących kwestie klimatyczne spółek giełdowych z WIG20 oraz mWIG40,
- 2021: LPP zdobyło tytuł Najlepszego Biura w Trójmieście oraz wyróżnienie w kategorii „Innowacje i Technologie” w konkursie Office Superstar,
- 2021: Spółka Giełdowa Roku według redakcji Puls Biznesu,
- 2021: Najlepsza Spółka WIG20 w konkursie Byki i Niedźwiedzie, według dziennika Parkiet,
- 2022: Zielony Listek CSR, jako pierwsze wyróżnienie Tygodnika Polityka za wdrożenie pozytywnych rozwiązań dla środowiska,
- 2022: III miejsce w rankingu „Najważniejsze firmy dla Polski” przyznane przez Dziennik Rzeczpospolita,
- 2022: Nagroda za Najlepszy Nowy Magazyn Roku w Europie Środkowo-Wschodniej w konkursie Eurobuild Awards,
- 2022: Tytuły Najlepszego Eksportera i Najlepszego Pracodawcy w rankingu „TOP 100 Pomorza” przyznane przez Dziennik Bałtycki,
- 2023: LPP zdobyło tytuł Lidera Relacji Inwestorskich w badaniu przeprowadzonym przez Parkiet oraz Izbę Domów Maklerskich,
- 2023: Najlepsza aplikacja w m-commerce: aplikacja Sinsay nagrodzona w Mobile Trends Awards,
- 2023: Nagroda Główna MTA dla najlepszego projektu roku w konkursie Mobile Trends Awards,
- 2023: Inwestor bez granic: nagrodzona przez portal WNP.pl oraz magazyn Nowy Przemysł za skuteczną strategię ekspansji,
- 2023: Orły ESG – nagroda za umiejętne zarządzanie kryzysami oraz transformację,
- 2023: Złoty Listek CSR przyznany przez Tygodnik Polityka za działania proekologiczne i społeczne,
- 2023: II miejsce w kategorii PR & Employer Branding za kampanię „Ty mówisz: praca? My mówimy: Sinsay!” w konkursie Effie,
- 2023: Reserved otrzymało dwie nagrody w CEE Retail Awards – w kategorii Sprzedawca branży fashion oraz Sprzedawca artykułów dziecięcych,
- 2023: Innowator ESG – Złota Nagroda za projekt dotyczący recyklingu tekstyliów przyznana przez Polskie Stowarzyszenie Liderów ESG,
- 2023: Nagroda Prezesa PAIH za działalność na rzecz ESG,
- 2024: LPP zdobyło tytuł Giełdowej Spółki Roku za kompetencje zarządu oraz relacje z inwestorami, zajmując III miejsce w rankingu najlepszych spółek giełdowych,
- 2024: Złoty Listek CSR za integrowanie zrównoważonego rozwoju z strategią biznesową,
- 2024: Najlepszy Polski Pracodawca Roku – I miejsce w rankingu organizowanym przez redakcję Wprost.
Produkcja w Azji, kontrola łańcucha dostaw i porozumienie ACCORD
W wyniku tragicznych wydarzeń, które miały miejsce w fabryce w Bangladeszu, gdzie w wyniku zawalenia się budynku 24 kwietnia 2013 roku zginęło 1127 pracowników, LPP podjęła decyzję o przystąpieniu do porozumienia ACCORD. Głównym celem tego porozumienia jest poprawa bezpieczeństwa warunków pracy w fabrykach zajmujących się produkcją odzieży na terenie Bangladeszu, co miało miejsce w październiku 2013 roku. Celem jest stworzenie bardziej odpowiednich standardów dla pracowników.
Na początku 2018 roku firma LPP zdecydowała się na podpisanie kolejnego, trzyletniego przedłużenia umowy znanego jako „Transition ACCORD”, co wskazuje na jej dalsze zaangażowanie w poprawę warunków pracy w regionie.
W 2022 roku LPP przystąpiła również do amfori BSCI, co jest częścią globalnych inicjatyw promujących zrównoważoną produkcję oraz handel, a także dąży do poprawy warunków pracy w międzynarodowych łańcuchach dostaw.
W 2023 roku LPP stała się jedyną polską firmą, która dołączyła do grona sygnatariuszy porozumienia Accord Pakistan. To porozumienie, znane jako The Pakistan Accord on Health and Safety in the Textile and Garment Industry, koncentruje się na kontrolowaniu warunków pracy oraz zapewnieniu bezpieczeństwa w łańcuchach dostaw związanych z dostawcami z Pakistanu.
Kontrowersje wokół unikania podatków
Decyzje podejmowane przez LPP SA w styczniu 2014 roku, dotyczące przeniesienia marek do jego spółek zależnych na Cyprze oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, spotkały się z szerokim oporem społecznym. Społeczne kontrowersje narastały, prowadząc do decyzji o rozpoczęciu działań na rzecz przeniesienia praw do znaków towarowych do polskiej spółki LPP SA w lutym 2015 roku. Chociaż firma starała się odzyskać kontrolę nad swoimi markami, takie jak Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, miało to również na celu zabezpieczenie wypracowanego przez lata know-how.
Według raportu Ministerstwa Finansów z 2018 roku, LPP zajęło trzecie miejsce w gronie największych płatników CIT w Polsce w sektorze handlowym. Oznacza to, że firma ta nie tylko aktywnie uczestniczy w polskim rynku, ale także wnosi istotny wkład do krajowej gospodarki.
Rok | Przychód (mld zł) | Dochód (mln zł) | CIT (mln zł) |
---|---|---|---|
2022 | 15,4 | 864 | 160,7 |
2021 | 12 | 1959 | 355,3 |
2020 | 6,5 | 219 | 41 |
2019 | 8,2 | 850 | 108 |
2018 | 6,9 | 1044 | 144,8 |
2017 | 6,1 | 536 | 41 |
2016 | 5,2 | 243 | 6 |
2015 | 4,8 | 419 | 44 |
Od roku 2016 LPP SA wpłaciła do budżetu państwa łącznie ogromną kwotę 7,6 miliarda PLN w ramach podatków i innych opłat. Szczególnie imponujący był wkład firmy w samym 2023 roku, kiedy to wyniósł blisko 2,1 miliarda złotych, pokazując tym samym jej ważną rolę w polskiej gospodarce.
CSR i działalność charytatywna
W grudniu 2017 roku LPP zainicjowało działalność Fundacji LPP, która ma na celu angażowanie się w działania wspierające osoby znajdujące się w trudnej sytuacji. Organizacja koncentruje się na pomoc w przypadku zagrożenia wykluczeniem społecznym, oferując wsparcie dla ludzi w potrzebie. Ochrona zdrowia również stanowi istotny element misji fundacji, której celem jest poprawa jakości życia osób potrzebujących.
Przypisy
- LPP z nagrodami Innowator ESG 2023 [online], Oficjalna strona LPP SA, 12.12.2023 r.
- LPP i agencja Płodni nagrodzeni Effie Awards [online], Oficjalna strona LPP SA, 15.11.2023 r.
- LPP nagrodzone na Europejskim Kongresie Gospodarczym [online], Oficjalna strona LPP SA, 09.05.2023 r.
- EEC 2023: LPP, PepsiCo i BLIK wśród laureatów nagrody Inwestor bez granic [online], www.dlahandlu.pl, 25.04.2023 r.
- LPP zdobywcą Złotego i Zielonego Listka CSR [online], Oficjalna strona LPP SA, 19.06.2023 r.
- LPP kontynuuje ekspansję. Reserved debiutuje w stolicy mody [online], Bankier.pl, 18.09.2023 r.
- LPP wzmacnia pozycję w Europie Zachodniej. Reserved debiutuje w Mediolanie [online], Oficjalna strona LPP SA, 18.09.2023 r.
- LPP otwiera kolejne salony Reserved w Wielkiej Brytanii [online], Oficjalna strona LPP SA, 29.08.2023 r.
- Sinsay otwiera pierwsze salony we Włoszech i w Grecji [online], wnp.pl, 31.01.2023 r.
- O nas – Oficjalna strona LPP SA [online], www.lpp.com [dostęp 17.03.2023 r.]
- Sprawozdanie zrównoważonego rozwoju [online], Oficjalna strona LPP SA, 23.03.2023 r. [dostęp 26.09.2023 r.]
- LPP podsumowuje wyniki finansowe za rok 2022/2023 [online], Oficjalna strona LPP SA, 27.04.2023 r. [dostęp 26.09.2023 r.]
- LPP podsumowuje wyniki za pierwszy kwartał br. i kontynuuje rozwój w Europie Południowej i Zachodniej [online], Oficjalna strona LPP SA, 15.06.2023 r. [dostęp 26.09.2023 r.]
- LPP najlepszym eksporterem i pracodawcą wg rankingu "TOP 100 Pomorza" [online], Oficjalna strona LPP SA, 18.11.2022 r. [dostęp 26.09.2023 r.]
- Centrum Dystrybucyjne LPP w Brześciu Kujawskim Najlepszym Nowym Magazynem Roku w Europie Środkowo-Wschodniej [online], Oficjalna strona LPP SA, 30.09.2022 r. [dostęp 26.09.2023 r.]
- LPP jedną z najważniejszych firm dla Polski według „Rzeczpospolitej” [online], Oficjalna strona LPP SA, 16.09.2022 r. [dostęp 26.09.2023 r.]
- Produkcja [online], Oficjalna strona LPP SA, 26.05.2023 r. [dostęp 26.09.2023 r.]
- LPP otworzył w Bośni salony pięciu swoich marek [online], dlahandlu.pl.
- LPP Logistics uruchomiło w Rumunii drugi magazyn do obsługi e-commerce [online], Oficjalna strona LPP SA, 23.07.2024 r. [dostęp 17.10.2024 r.]
- LPP, Aplikacja Sinsay z dwiema statuetkami Mobile Trends Award [online].
- LPP po raz trzeci z rzędu zdobywcą Złotego Listka ESG [online], Oficjalna strona LPP SA, 12.06.2024 r. [dostęp 17.10.2024 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Polski Rejestr Statków | VoiceLab.AI | Mayones | Zakład Utylizacyjny w Gdańsku | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego | Orlen Kolej | Żegluga Gdańska | Inpro | Słowo/obraz terytoria | Energa | ETOS (przedsiębiorstwo) | Mercor | Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe | Batycki | Polbruk | Gratka Technologie | Artnet | Lotos Petrobaltic | Aiton Caldwell | NaftoportOceń: LPP