Ryszard Ziarkiewicz, urodzony w 1954 roku w Gdańsku, to wielki polski historyk sztuki oraz krytyk, który ma na swoim koncie szereg znaczących osiągnięć. Jako autor wystaw sztuki współczesnej oraz tekstów krytycznych, Ziarkiewicz odniósł spore sukcesy w promocji lokalnej i międzynarodowej sztuki.
W latach 1992–1994 pełnił funkcję dyrektora Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, gdzie jego działania przyczyniły się do wzrostu znaczenia tej instytucji. Następnie, w latach 2008–2019, zarządzał Galerią Scena w Koszalinie, gdzie rozwijał programy artystyczne i promował różnorodne formy sztuki.
Życiorys
Ryszard Ziarkiewicz, jako aktywista w dziedzinie sztuki, odegrał istotną rolę w rozwoju polskiej kultury współczesnej. W latach 1989-1991 był zaangażowany w stworzenie Kolekcji Sztuki Współczesnej, którą zrealizowano w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Następnie, w okresie od 1992 do 1994, pełnił funkcję dyrektora Centralnego Biura Wystaw Artystycznych mieszczącego się w Sopocie. Od 1993 roku sprawował rolę redaktora naczelnego kwartalnika Magazyn Sztuki, a od 1994 do 2006 roku także jego wydawcy.
Od 2007 roku jest kierownikiem Działu Sztuki Współczesnej w Muzeum w Koszalinie, a od 2009 roku prowadzi niezależnie Galerię Scena w Koszalinie. Ważnym przedsięwzięciem, w które się zaangażował, były bilbordy z cyklu Kocham Koszalin oraz monografia Awangarda w plenerze: Osieki i Łazy 1963-1981, która skupia się na kolekcji polskiej sztuki awangardowej połowy XX wieku w Muzeum w Koszalinie (2008). Dodatkowo, Ziarkiewicz inicjował i kuratorował cykl wystaw pod nazwą Niepoprawna sztuka peryferii, które gościły w różnych kulturach w Polsce. Celem tych wystaw było zwrócenie uwagi na artystów związanych z Koszalinem oraz innymi mniejszymi miejscowościami, ukazując ich znaczenie i jakość twórczości, która często nie jest dostrzegana w głównym nurcie.
Wśród najbardziej interesujących wydarzeń wystawienniczych zrealizowanych przez Ziarkiewicza można wymienić:
- Ekspresja lat 80 (Biuro Wystaw Artystycznych Sopot, 1986),
- Nowi Rosjanie (Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, 1988, w kolaboracji z Andrzejem Bonarskim),
- Realizm radykalny. Abstrakcja konkretna (Muzeum Narodowe w Warszawie, 1988),
- Raj Utracony (CSW Zamek Ujazdowski, 1989),
- Perseweracja Mistyczna i Róża (Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 1993),
- Najprawdziwsze historie miłosne. Alegorie miłości we współczesnej sztuce polskiej (Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz, 2009),
- Niepoprawna sztuka peryferii (Galeria Sztuki Najnowszej, Gorzów Wielkopolski, 2011; Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk, 2013; Galeria Sztuki Współczesnej „Miejsce Sztuki 44”, Świnoujście, 2015).
Ziarkiewicz jest również twórcą kwartalnika Magazyn Sztuki, który ukazywał się w latach 1993-2006 zarówno w wersji drukowanej, jak i internetowej, osiągając łącznie 34 numery. Od numeru 20 szaty graficzne kwartalnika projektował Grzegorz Laszuk. Warto zauważyć, że od 4/94 Magazyn był publikowany przez Ziarkiewicza osobiście. W roku 2010 objął stanowisko redaktora naczelnego nowej wersji Magazynu Sztuki wydawanej pod egidą Akademii Sztuki w Szczecinie.
Jako autor kilkudziesięciu tekstów krytycznych oraz recenzji, Ziarkiewicz publikował przede wszystkim w wydaniach sieciowych Magazynu Sztuki.
Przypisy
- Najprawdziwsze historie miłosne. Alegorie miłości we współczesnej sztuce polskiej. MOB. [dostęp 23.03.2016 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Łukasz Lewandowski | Paul Siefert | Marcin Świerczyński (muzyk) | Krzysztof Cezary Buszman | Enoch Seeman (młodszy) | Kuba Mańkowski | Roman Przylipiak | Paulina Ołowska | Halina Łabonarska | Stefania Brill | Buka (raper) | Jadwiga Jankowska-Cieślak | Tomasz Bogusławski | Elżbieta Carton De Wiart | Piotr Rogoża | Rudi Schuberth | Adam Majewski (poeta) | Ryszard Zimak | Tadeusz Tylewski | Stanisław Esden-TempskiOceń: Ryszard Ziarkiewicz