Kaspar Förster młodszy


Kaspar Förster młodszy to postać znacząca w historii muzyki, a jego życie i twórczość pozostają źródłem inspiracji dla wielu. Urodził się 28 lutego 1616 roku w Gdańsku, gdzie spędził wiele ważnych chwil swojego życia.

Jako kompozytor, śpiewak oraz kapelmistrz, Förster zyskał reputację ze względu na niezwykle rozległą skalę swojego głosu, od basu aż po soprano. Jego wszechstronność w muzyce sprawiała, że był osobą poszukiwaną i cenioną w swoim fachu.

Kaspar Förster młodszy zmarł 2 lutego 1673 roku w Gdańsku Oliwie, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w światach muzyki i sztuki.

Życiorys

Kaspar Förster młodszy wywodził się z rodziny o bogatych tradycjach muzycznych. Jego ojcem był znany gdański kompozytor, Kaspar Förster starszy, u którego młody Kaspar rozpoczął swoje muzyczne kształcenie. W 1633 roku zastał go nowy etap w jego życiu – rozpoczął studia w Rzymie w Collegio Germanico, gdzie również brał aktywny udział w życiu muzycznym na dworze Medyceuszów we Florencji. W 1637 roku przyjął zaproszenie do Warszawy, gdzie był jednym z wykonawców w oprawie muzycznej wesela, podczas którego przedstawiano dzieło La Santa Cecilia.

W okresie od 1637 do 1651 roku, Förster pełnił rolę dyrygenta chóru oraz śpiewaka (bas) w królewskiej kapeli muzycznej w Warszawie La Santa Cecilia. W trakcie swojej kariery miał możliwość współpracy z włoskim kompozytorem Marco Scacchimi, co wzbogaciło jego wiedzę i umiejętności muzyczne. Również jego talent został dostrzegany przez współczesnego mu kompozytora i administratora, Adama Jarzębskiego, który opisał Förstera w swoim dziele Opisaniu Warszawy:

Masz tam z FORSZTERA altystę, W bas i tenor, dyszkatystę; Gdy chce, wzgórę wyprawuje, Potym nadół wyśpiewuje Kilka oktaw, to nowina!

W późniejszych latach Förster podjął działalność w Kopenhadze, na dworze króla Fryderyka III, gdzie pracował w latach 1652-1655. Po tym, jak wybuchła wojna między Danią a Szwecją w 1655 roku, powrócił do rodzinnego Gdańska, obejmując stanowisko kapelmistrza w kościele Mariackim. Później powrócił znowu na dwór Fryderyka III i pracował tam pomiędzy 1661 a 1667 rokiem. W tym czasie kilkukrotnie odwiedzał Wenecję, gdzie doskonalił swoje umiejętności u Giacomo Carissimiego, a jego działania miały kluczowe znaczenie dla upowszechnienia włoskiego stylu muzycznego w północnej Europie.

Na zakończenie swojej kariery, Förster spędził jeszcze krótki czas w Hamburgu i Dreźnie, a ostatecznie powrócił do Gdańska. Większość jego zachowanych kompozycji to koncerty wokalne oraz kantaty kościelne, przeznaczone dla trzech głosów, dwóch skrzypiec oraz basso continuo. Należy zauważyć, że jego dzieła często zawierają bardzo trudne partię basowe. Niestety, utwory jego ojca, również kompozytora, nie przetrwały do naszych czasów.

Znane utwory

Kaspar Förster młodszy, znany kompozytor, pozostawił po sobie bogaty zbiór dzieł muzycznych, które zyskały uznanie zarówno w jego czasach, jak i współcześnie. Wśród jego najbardziej rozwiniętych utworów znajdują się:

  • 35 kantat (koncertów), do których należą takie dzieła jak:
    • Ad arma fideles, KBPJ 1,
    • Beatus vir, KBPJ 3,
    • Dulcis amor Jesu, KBPJ 14,
    • Et cum ingressus esset Jesu, KBPJ 16,
    • Repleta est malis, KBPJ 35,
    • Domine Dominus noster à 10;
  • 3 oratoria, będące dialogami biblijnymi:
    • Vanitas vanitatum – Dialogo de divite et paupere, KBPJ 46,
    • Viri Isrealite – Dialogus de Judith et Holoferne, KBPJ 47,
    • Congregantes Philistei – Dialogi Davidis cum Philisteo;
  • 4 kantaty świeckie;
  • 6 Sonat à 3 na 2 skrzypiec, violę lub fagot i basso continuo, w tym:
    • Sonata à 3 ex G, KBPJ 38,
    • Sonata à 3 ex B, KBPJ 39,
    • Sonata à 3 „La Pazza”, KBPJ 40,
    • Sonata à 3 ex d „La Sidon”;
  • Sonata à 7 na 2 cynki, fagot, 2 skrzypiec, viola, violone i basso continuo.

Nagrania

W niniejszym zestawieniu znajdują się nagrania dotyczące Kaspara Förstera młodszego, które są dostępne na platformie YouTube:

  • Sonata à 3 ex c,
  • Sonata à 3 na 2 skrzypiec, fagot i b.c.,
  • Vanitas vanitatum, Dialogo de divite et paupere,
  • Domine Dominus noster à 10,
  • p- d- e.

Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na kulturę muzyczną Gdańska, która jest bogata w historię i różnorodność.

Kompozytorzy klasyczni
związani z Gdańskiem
  • Franciscus de Rivulo
  • Petrus de Drusina
  • Andrzej Hakenberger
  • Christoph Werner
  • Christoph Bernhard
  • Theophil Andreas Volckmar
  • Kaspar Förster młodszy
  • Crato Bütner
  • Paul Siefert
  • Ewald Hintz
  • Maximilian Dietrich Freißlich
  • Johann Balthasar Christian Freißlich
  • Marcin Gremboszewski
  • Johann Jeremias du Grain
  • Johann Valentin Meder
  • Johann Daniel Pucklitz
  • Antonio Casimir Cartellieri
Zabytki i tabulatury muzyczne
  • Tabulatura oliwska
  • Gdańska tabulatura organowa
  • Gdańska tabulatura lutniowa
Muzyczne instytucje
  • Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej
  • Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego
  • Cappella Gedanensis
  • Chór Akademii Medycznej
  • Filharmonia Bałtycka
  • Opera Bałtycka
  • Polski Chór Kameralny
  • Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Gdańskiego JANTAR
Muzyczne festiwale
  • Drrrama
  • Festiwal Jazz Jantar
  • Gdański Festiwal Carillonowy
  • Gdańskie Noce Jazsowe
  • Komeda Jazz Festival
  • Mozartiana
  • Siesta Festival

Nie można również pominąć zasobów muzyki w Gdańsku, dostępnych w Wikimedia Commons, które są cennym źródłem wiedzy oraz inspiracji dla miłośników muzyki.

Przypisy

  1. a b c Snyder 2004 ↓.
  2. a b c Orłowska 1987, s. 128.
  3. a b Chodkowski 1995, s. 279.

Oceń: Kaspar Förster młodszy

Średnia ocena:4.87 Liczba ocen:16