Terminal kontenerowy Baltic Hub, znany wcześniej jako DCT Gdańsk (ang. Deepwater Container Terminal Gdańsk), to nowoczesny obiekt transportowy zlokalizowany w ramach portu morskiego Gdańsk. Swoje strategiczne usytuowanie zawdzięcza położeniu w porcie Północnym, który stanowi część portu zewnętrznego, co czyni go idealnym miejscem dla obsługi głębokowodnych statków towarowych.
Terminal oficjalnie otworzył swoje podwoje 1 października 2007 roku. W zgłoszeniach z roku 2014 jego zdolności przeładunkowe osiągnęły imponujący poziom 1,5 miliona TEU, co potwierdza dominującą pozycję Baltic Hub jako największego terminala kontenerowego w Polsce oraz największego pojedynczego terminala na Bałtyku. Co więcej, jest to jedyny terminal w regionie, do którego mogą wpłynąć największe transoceaniczne kontenerowce z Chin, co dodatkowo podnosi jego znaczenie w krajobrazie morskim.
Wcześniej, przed powstaniem tego terminalu, wielkie jednostki musiały zatrzymywać się w portach leżących wokół Cieśnin Duńskich, gdzie dochodziło do przeładunku towarów na mniejsze jednostki (feedery) oraz transportu kolejowego i drogowego. Obecnie Baltic Hub obsługuje rocznie ponad 620 statków, w tym aż 100 z największych kontenerowców świata.
W wyniku dalszych inwestycji, jesienią 2016 roku, terminal oddał do użytku drugie nabrzeże, co znacznie zwiększyło jego potencjał przeładunkowy. Dzięki temu zdolności te wzrosły z 1,5 miliona do 3 milionów TEU, co jeszcze bardziej umocniło jego rolę w międzynarodowym handlu morskim.
W 2018 roku rozpoczęto program inwestycyjny nazwany Program T2B, a 19 marca 2019 roku miała miejsce zmiana właściciela terminalu. Dotychczasowy pakiet udziałów należał do australijskiego funduszu inwestycyjnego Macquarie GIF II, który zajmuje się inwestowaniem w różnorodne aktywa emerytalne. Po zakończeniu transakcji, terminal przeszedł pod kontrolę Polskiego Funduszu Rozwoju, a także dwóch zagranicznych podmiotów: singapurskiej grupy portowej PSA International oraz globalnego inwestycyjnego funduszu IFM. Udział polskiej spółki wynosi 30 procent, a całkowita wartość transakcji oceniana była na około 1,1 miliarda euro.
W roku 2022 terminal zmienił swoją nazwę z DCT Gdańsk na Baltic Hub, co – jak wskazują fachowcy – odzwierciedla jego nowoczesne podejście oraz pozycję na globalnym rynku transportowym.
Nagrody i wyróżnienia
2008–2010
W latach 2008–2010 terminal kontenerowy Baltic Hub zdobył szereg prestiżowych nagród, które podkreślały jego znaczenie na rynku. Wyróżnienia te obejmowały Bursztynową Kaczkę, Złotą Żyrafę, Gryfa Gospodarczego, a także wyróżnienie w konkursie „Pomorski Pracodawca 2010”. Terminal był także nominowany do godła „Teraz Polska” i uznano go za Najlepszy Terminal Europy Północnej według Maersk Line.
2011–2012
W kolejnych latach, w latach 2011-2012, Baltic Hub odnosił dalsze sukcesy, otrzymując tytuł Teraz Polska oraz zdobywając pierwsze miejsce w konkursie Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej, organizowanym przez Państwową Inspekcję Pracy. Solidny Pracodawca 2011, zgodny z oceną Polsat Business, został nominowany przez pracowników. Również Pracodawca Roku 2011 przyznany przez Związek Pracodawców Pomorza oraz finalistą w kategorii Terminal Operating Company of the Year według Containerisation International.
Terminal był również wyróżniony Orłem Pomorskim oraz Złotym Oxerem oraz ponownie otrzymał Bursztynową Kaczkę. W 2011 roku zdobył tytuł Pomorskiego Pracodawcy Roku, co było możliwe dzięki wprowadzeniu innowacyjnego systemu wynagradzania, opartego na wartościowaniu stanowisk metodą Mercera. Stanowisko DCT Gdańsk cechowało się niskim poziomem fluktuacji zatrudnienia, wynoszącym zaledwie 2,4%. Zatrudniający zapewniał także kompleksowy system świadczeń dla młodych rodziców, oferując elastyczne godziny pracy w czasie ciąży oraz po urlopie macierzyńskim.
W 2012 roku DCT Gdańsk zdobył I miejsce w konkursie Pracodawca-organizator pracy bezpiecznej oraz w 2014 roku osiągnął wskaźnik bezpieczeństwa LTIFR na poziomie 2,09.
2013–2015
W latach 2013-2015 terminal kontenerowy został uhonorowany nagrodami takimi jak Best Investor of the Year – Rest of the World 2013, otrzymaną od FDI. W tym okresie wyróżniono go również nagrodą dla firmy skutecznie realizującej ideę Work Life Balance za projekt „Praca-Szacunek-Uznanie. 7 kroków do Work Life Balance”. Laureat i Złote Godło zostało przyznane w kategorii Quality International Services 2014, przyznane przez Kapitułę Programu Najwyższa Jakość pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Klubu Polskie Forum ISO 9000.
Terminal został także uhonorowany prestiżową nagrodą Port Deal of the Year przez Infrastructure Journal and Project Finance Magazine oraz tytułem Ten, który zmienia polski przemysł 2015 przyznanym przez wydawcę Nowego Przemysłu.
Dane dotyczące terminalu kontenerowego
Terminal kontenerowy Baltic Hub oferuje zaawansowane możliwości operacyjne, które przyczyniają się do jego wydajności i elastyczności w obsłudze różnorodnych ładunków. Poniżej przedstawiono kluczowe dane dotyczące infrastrukturę terminalu.
- długość nabrzeży wynosi 1300 metrów, a ich głębokość osiąga 16,5 m,
- posiada 14 suwnic typu STS oraz 40 suwnic typu RTG, w tym 20 nowoczesnych suwnic eRTG,
- zarezerwowanych jest 5 hektarów utwardzonych placów składowych, które są dedykowane do przechowywania ładunków Ro-Ro i innych,
- terminal dysponuje 75 hektarami powierzchni operacyjnej,
- powierzchnia składowa wynosi 26 000 TEU,
- oferuje rampę Ro-Ro o szerokości 40 metrów,
- magazyn konsolidacyjny o powierzchni 8200 m² dysponujący rampą samochodową oraz przestrzenią do rozbudowy,
- parking dla ponad 100 ciężarówek ze wsparciem sanitarnym,
- bocznica kolejowa, na którą składają się 4 tory o łącznej długości 2,5 km oraz przepustowości wynoszącej 780 tys. TEU,
- roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosi 3 250 000 TEU.
Przeładunki
Rozwój terminala kontenerowego Baltic Hub jest imponujący, a dane przeładunkowe przedstawiają znaczący wzrost, który miał miejsce na przestrzeni lat. W poniższym zestawieniu przedstawiono liczby dotyczące przeładunków w TEU (Twenty-foot Equivalent Unit):
- 2007 – 4423 TEU,
- 2008 – 106 356 TEU,
- 2009 – 162 189 TEU,
- 2010 – 451 751 TEU,
- 2011 – 634 871 TEU,
- 2012 – 896 962 TEU,
- 2013 – 1 150 887 TEU,
- 2014 – 1 188 380 TEU,
- 2015 – 1 069 705 TEU,
- 2016 – 1 289 842 TEU,
- 2017 – 1 600 000 TEU,
- 2018 – 1 932 454 TEU,
- 2019 – 2 069 150 TEU,
- 2021 – 2 092 432 TEU,
- 2022 – 2 072 727 TEU,
- 2023 – 2 050 813 TEU.
Warto również zauważyć, że w 2016 roku masa przeładowanych kontenerów wyniosła 13,4 mln ton, a kolejne lata prezentowały jeszcze wyższe wartości: 16,4 mln ton w 2017 oraz niemal 20 mln ton w 2018. To osiągnięcie stanowiło około 40% wszystkich przeładunków portowych w Gdańsku.
Połączenia obsługiwane przez terminal
Terminal kontenerowy Baltic Hub oferuje szereg zróżnicowanych połączeń dla swoich klientów, co umożliwia elastyczne i efektywne zarządzanie transportem morskim. Oto najważniejsze z nich:
- Maersk Line AE10 – trasa Asia–Europe–Asia, która łączy porty: Gwangyang, Ningbo, Szanghaj, Yantian, Tanjung Pelepas, Kanał Sueski, Rotterdam, Bremerhaven, Gdańsk, Aarhus, Göteborg, Bremerhaven, Rotterdam, Algeciras, Kanał Sueski, Yantian oraz Gwangyang,
- Gdansk Finnish Gulf Service – zapewniający połączenia między Gdańskiem, Kotką i Helsinkami,
- Gdansk – St. Petersburg Service – oferujący regularne rejsy z Gdańska do Sankt Petersburga oraz z powrotem.
Prezesi
W historii Terminalu Kontenerowego Baltic Hub możemy zauważyć kluczowe postacie, które w znaczący sposób wpłynęły na jego rozwój.
- do grudnia 2016 – Maciek Kwiatkowski,
- od grudnia 2016 – Cameron Thorpe.
Kroki na drodze rozwoju
Terminal kontenerowy Baltic Hub, który wcześniej nosił nazwę DCT Gdańsk, od samego początku pełni kluczową rolę w polskim sektorze gospodarki morskiej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wydarzenia, które określiły kierunki rozwoju i standardy tego obiektu:
- w 2008 roku Maersk Line rozpoczął korzystanie z infrastruktury DCT,
- 4 stycznia 2010 roku do portu przybył pierwszy kontenerowiec oceaniczny, nazywający się Maersk Taikung,
- od 2011 roku do terminalu regularnie zawijają kontenerowce takie jak MS „Evelyn Maersk”, MS „Emma Maersk”, MS „Eleonora Maersk”, MS „Elba Maersk” i MS „Eugen Maersk”, charakteryzujące się pojemnością wynoszącą 14 500 TEU,
- w czerwcu 2011 DCT Gdańsk osiągnął historyczny milestone, przeładowując swój milionowy kontener, którym był ładunek dostarczony na pokładzie MS „Emma Maersk”,
- w Polsce rozpoczęto budowę największego centrum logistycznego, które ma być sfinansowane oraz wybudowane przez Grupę Goodman. Proponowana koncepcja obejmuje blisko 500 tysięcy m² powierzchni magazynowych oraz 40 tysięcy m² powierzchni biurowej. Rozwój centrów logistycznych ma związek z modernizacją okolicznej infrastruktury transportowej, a szczególne połączenia to Trasy Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą oraz Południowa Obwodnica Gdańska. Kluczowym atutem centrum stanie się szybki dostęp do zaawansowanego głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku,
- w czerwcu 2011 roku zainstalowano nowoczesny system operacyjny Navis SPARCS N4,
- lipcu 2011 roku wprowadzono narzędzie E-SMART – system wizualnego zarządzania sprzętem, stworzony przez brytyjską firmę International Terminal Solutions Ltd (ITS),
- Maersk Line, jako pierwsza linia kontenerowa, ustanowił bezpośrednie połączenie żeglugowe (AE10) z Dalekiego Wschodu do DCT Gdańsk, mające rotację portów: Gwangyang – Ningbo – Szanghaj – Yantian – Tanjung Pelepas – Kanał Sueski – Rotterdam – Bremerhaven – Gdańsk – Aarhus,
- terminal został wyróżniony nagrodą dla najlepszego terminalu Europy Północnej w latach 2009 i 2010 od Maersk Line. Nagrody te przyznano DCT Gdańsk ze względu na nieprzerwaną dominację w comiesięcznym rankingu terminali Europy Północnej, w ocenie którego brano pod uwagę kryteria takie jak: efektywność, czasy oczekiwania czy kosztami portowymi,
- w styczniu 2010 roku terminal rozpoczął regularną obsługę połączeń kontenerowych z Dalekiego Wschodu,
- w październiku 2016 roku uruchomiony został nowy terminal T2, zdolny do przeładunku 1,5 mln TEU, co łącznie daje 3 mln TEU zdolności całego terminalu, co czyni DCT Gdańsk największym terminalem w regionie Bałtyku,
- 21 listopada 2019 roku do terminalu przybył pierwszy pociąg z kontenerami z Xi’an w Chinach, które następnie trafiły do Helsinek. Trasa o długości 9965 km została pokonana przez pociąg w ciągu 12 dni, prowadząc przez Kazachstan, Rosję i Białoruś,
- na początku marca 2021 roku do terminalu dotarł najcięższy pociąg w historii polskich kolei z 90 kontenerami, ważącymi łącznie 3 335,73 tony – co znacząco przekracza średnią wagę takich składów. Krótko później w terminalu przeładowano 15-milionowy kontener w jego historii. W 2021 roku zakończono także rozbudowę kolejowego terminalu kontenerowego o przepustowości wynoszącej 750 tys. TEU.
Plany, perspektywy i kierunek rozwoju
DCT Gdańsk ma status jednego z kluczowych punktów infrastrukturalnych na Bałtyku, będąc równocześnie największym terminalem kontenerowym w Polsce.
W najbliższym czasie zaplanowano budowę Pomorskiego Centrum Logistycznego (PCT Gdańsk) przez australijskiego dewelopera Goodman Group. Obiekt ten zajmie 100 hektarów, a jego projekt przewiduje pełną integrację z obszarem portu. Taki krok pozwoli na funkcjonowanie jednolitej strefy celnej, co z pewnością zwiększy efektywność operacyjną w regionie. Na tym rozległym terenie niektóre przedsiębiorstwa będą miały możliwość zbudowania własnego zaplecza, co umożliwi im realizację prac montażowych czy prowadzenie lekkiej produkcji.
Plany rozwoju obejmują również rozbudowę infrastruktury oraz zawarcie odpowiednich porozumień celnych z sąsiednimi krajami, co znacząco uprości przepływ towarów. Wzmocnienie takich relacji może się okazać kluczowe dla rozwoju handlu w regionie, a także jego konkurencyjności.
Dodatkowo, na zapleczu terminalu intensywnie rozwija się sieć dróg, w tym Trasa Sucharskiego oraz powiązana z nią Obwodnica Południowa Gdańska. Te inwestycje są niezbędne dla poprawy transportu i logistyki w obrębie terminalu oraz jego otoczenia.
Oczekuje się także, że terminal zostanie rozbudowany na dodatkowych 36 hektarach, co umożliwi zwiększenie przeładunków z obecnych 3 mln do 4,5 mln TEU rocznie. Taki wzrost ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju rynku kontenerowego na Bałtyku, a także dla umocnienia pozycji DCT Gdańsk jako lidera w tej dziedzinie.
Przypisy
- ALFAA. BRAVO ALFAA., Baltic Hub przeładował w 2022 ponad 2 mln TEU - GospodarkaMorska.pl [dostęp 21.06.2024 r.]
- https://baltichub.com/aktualnosci-2/operacyjne-podsumownie-roku-2023 - podsumowanie roku 2023 w Baltic Hub
- MaciejM. Dzwonnik MaciejM., Terminal kontenerowy DCT Gdańsk bije rekordy i chce być jeszcze większy [online], Wyborcza.pl Trójmiasto, 25.01.2018 r. [dostęp 04.07.2018 r.]
- WiolettaW. Kakowska-Mehring WiolettaW., To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub [online], trojmiasto.pl, 28.10.2022 r. [dostęp 24.06.2023 r.]
- Maciej Dzwonnik: Rekordowy rok w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. A to dopiero początek. Wyborcza.pl Trójmiasto, 04.01.2017 r. [dostęp 04.07.2018 r.]
- Pierwszy pociąg z kontenerami z Chin do portu w Gdańsku. Będzie regularne połączenie. 23.11.2019 r. [dostęp 24.11.2019 r.]
- Huang Zhiling: China Railway Express opens new freight route to Poland. 09.04.2019 r. [dostęp 24.11.2019 r.]
- DCT Gdańsk S.A.. [dostęp 27.03.2015 r.]
- NDI kluczowym podwykonawcą przy rozbudowie DCT [online], wnp.pl, 16.11.2014 r. [dostęp 27.03.2015 r.]
- KazimierzK. Netka KazimierzK., Pomorze: Godła "Teraz Polska" za zegary świata, morskie usługi oraz godzenie nauki z biznesem [online], dziennikbaltycki.pl, 11.06.2012 r.
- Terminal DCT Gdańsk uhonorowany tytułem “Teraz Polska” [online], dctgdansk.pl, 12.06.2012 r. [dostęp 27.03.2015 r.]
- DCT Gdańsk wins “Employer-Organizer of Safe Work” award [online], dctgdansk.pl [dostęp 27.03.2015 r.]
- Maciej Pietrzak: Najcięższy w historii Polski pociąg kontenerowy przyjechał do DCT w Gdańsku. 09.03.2021 r. [dostęp 13.03.2021 r.]
- Trwa rozbudowa terminalu DCT. Coraz więcej kontenerów w Gdańsku
- Gdański terminal DCT obsłużył już 15 milionów kontenerów
- Agnes A. Kunysz AgnieszkaA., Metoda wartościowania pracy Mercera [online], wynagrodzenia.pl, 19.10.2004 r.
- Fluktuacja [online], mfiles.pl.
- Lost Time Injury Frequency Rate (LTIFR) [online].
- Katalog Firm i Sklepów [online], fdipolandawards.pl [dostęp 27.03.2015 r.]
- Finał projektu 7 kroków do Work Life Balance [online], praca.trojmiasto.pl.
- Gala tytułów "Ten, który zmienia polski przemysł" [online], wnp.pl.
- KULIKOWSKI-IT, » Rekordowy gdański DCT Infomare.pl - Morski Portal informacyjny - morze, marynarz, żegluga, ruch statków, praca na morzu, portal morski, przemysł morski [online], www.infomare.pl [dostęp 03.09.2016 r.]
- Nowy prezes terminalu DCT. [biznes.trojmiasto.pl]. [dostęp 19.12.2016 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Porty":
Terminal Promowy Westerplatte | Morskie przejście graniczne Gdańsk-Górki Zachodnie | Przystań jachtowa Marina Gdańsk | Gdańsk Port Północny | Morskie przejście graniczne Gdańsk-Port | Gdański Terminal Kontenerowy | Port morski Gdańsk | Port PółnocnyOceń: Terminal kontenerowy Baltic Hub