Paul Karl Wilhelm Scheerbart, urodzony 8 stycznia 1863 roku w Gdańsku, a zmarły 15 października 1915 roku w Berlinie, to postać, która na trwałe wpisała się w historię literatury i sztuki niemieckiej.
Był on nie tylko pisarzem, ale również utalentowanym rysownikiem. W swojej twórczości wykorzystywał również pseudonim „Kuno Küfer”, pod którym publikował niektóre swoje prace.
Jednym z jego najbardziej wyróżniających się dzieł jest „Glasarchitektur” wydane w 1914 roku, które zyskało znaczenie w kontekście nowoczesnej architektury i designu.
Życiorys
Paul Scheerbart rozpoczął swoje studia w dziedzinie filozofii oraz historii sztuki w 1885 roku. Już w 1887 roku zaczął swoją karierę poetycką w Berlinie, gdzie swoją uwagę skupił na wynalezieniu perpetuum mobile. W 1892 roku był jednym z inicjatorów założenia Verlag deutscher Phantasten, czyli Wydawnictwa Niemieckich Marzycieli.
W tym okresie jego sytuacja finansowa była dość trudna. Po publikacji kilku różnych prac, zdołał w końcu wydać swoją pierwszą powieść, zatytułowaną Die große Revolution, którą opublikowano w nakładzie Insel-Verlag. Przyjaciel Scheerbarta, Ernst Rowohlt, zdecydował się na wydanie jego zbioru poezji, Katerpoesie.
Ważnym aspektem jego twórczości była bliska współpraca z architekturą ekspresjonistyczną oraz z Brunonem Tautem. Scheerbart stworzył wierszowane aforyzmy o szkle, prezentowane na wystawie Werkbund Exhibition w 1914 roku. Jego innowacyjne eseje na temat szklanej architektury zyskały uznanie w środowisku architektów, w szczególności inspirując Brunona Tauta.
Wśród jego berlińskich znajomych byli także Erich Mühsam oraz Richard Dehmel. Mühsam poświęcił Scheerbartowi istotny rozdział w swojej biografii pt. Unpolitische Erinnerungen. Scheerbart miał znaczący wpływ na Waltera Benjamina, który często odnosił się do jego pomysłów w ramach swojego projektu Pasaże.
Twórczość
Paul Scheerbart, niemiecki pisarz i poeta, pozostawił po sobie wiele dzieł literackich, które odzwierciedlają jego oryginalny styl i zamiłowanie do fantastyki. W ciągu swojej twórczości stworzył szereg znaczących utworów, które zasługują na szczegółowe omówienie.
- Das Paradies. Die Heimat der Kunst (1889),
- Ja… was… möchten wir nicht Alles! (1893),
- Ich liebe Dich! (1897),
- Tarub, Bagdads berühmte Köchin (1897),
- Der Tod der Barmekiden (1897),
- Na prost! (1898),
- Die wilde Jagd (1900),
- Rakkóx der Billionär (1901),
- Die Seeschlange (1901),
- Die große Revolution (1902),
- Immer mutig! (1902),
- Liwûna und Kaidôh (1902),
- Weltglanz (1902),
- Kometentanz (1903),
- Der Aufgang zur Sonne (1903),
- Der Kaiser von Utopia (1904),
- Machtspäße (1904),
- Revolutionäre Theater-Bibliothek (1904),
- Münchhausen und Clarissa (1906),
- Jenseits-Galeri (1907),
- Die Entwicklung des Luftmilitarismus und die Auflösung der europäischen Land-Heere, Festungen und Seeflotten (1909),
- Kater-Poesie (1909),
- Das Perpetuum mobile (1910),
- Das große Licht (1912),
- Flora Mohr (1912),
- Lesabéndio (1913),
- Das graue Tuch und zehn Prozent Weiß (1914),
- Glasarchitektur (1914),
- Von Zimmer zu Zimmer (1921).
Jego prace są często pełne kolorowych obrazów oraz konceptów wykraczających poza granice ówczesnej rzeczywistości, co czyni je interesującymi dla współczesnych czytelników.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Trude Guermonprez | Krzysztof Majchrzak (aktor) | Małgorzata Lisiewicz | Krzysztof Kolberger | Rafał Żabiński | Maciej Moskwa | Günter Grass | Gabriela Danielewicz | Magdalena Witkiewicz | Władysław Zawistowski (pisarz) | Piotr Witkowski (aktor) | Matthias Habich | Dariusz Paradowski | Bogusława Pawelec | Agnieszka Chylińska | Rafał Betlejewski | Łukasz Czarnecki | Basil Kerski | Karolina Sikora | Piotr KusiewiczOceń: Paul Scheerbart