Piotr Zaleski, którego rok urodzenia to 1961, jest osobą znaną w polskim świecie motorsportu, szczególnie jako kierowca wyścigowy i rajdowy. Urodził się w Gdańsku, co jest istotnym elementem jego biografii, ponieważ miasto to ma długą historię związana z motoryzacją i wyścigami.
Oprócz aktywności jako kierowca, Piotr Zaleski jest również przedsiębiorcą, co wskazuje na jego wszechstronność i umiejętność odnajdywania się w różnych dziedzinach życia. Jego doświadczenie na torze oraz umiejętności zarządzania to niezwykle interesujący aspekt jego kariery.
Biografia
Prawo jazdy Piotr Zaleski uzyskał w wieku 16 lat, a niedługo potem zdobył licencję wyścigową. W roku 1980 zadebiutował w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (WSMP), prowadząc samochód Polski Fiat 126p. Dwa lata później rozpoczął swoje starty w Formule Polonia, gdzie w sezonie 1983 odniósł sukces, wygrywając dwa wyścigi i zdobywając tytuł mistrza z przewagą jednego punktu nad Witoldem Nalewajem.
Sezon 1984 to początek jego przygody z Formułą Easter, w której wystartował autem Promot. W swoim debiutanckim sezonie zajął dziewiąte miejsce, a w 1985 roku uplasował się na osiemnastej pozycji. Po zakończeniu swojej kariery sportowej w 1985 roku, Zaleski skupił się na prowadzeniu interesów, a po transformacji ustrojowej otworzył sieć kantorów o nazwie Conti.
W 1995 roku Piotr Zaleski został skazany na sześć miesięcy pozbawienia wolności za pranie brudnych pieniędzy; jednak w 2006 roku Sąd Najwyższy oczyścił go z tych zarzutów, co umożliwiło mu powrót do sportu.
W 2000 roku ponownie pojawił się na torze w WSMP, rywalizując samochodem BMW M3 w barwach Kostrzak Motorsport. Zajął ósme miejsce w klasie samochodów turystycznych i piąte w klasie H+2000. W 2009 roku, startując Porsche 911 GT3, zajął czwarte miejsce w wyścigach Grand Prix Polski.
W 2004 roku rozpoczął rajdową rywalizację, prowadząc historyczny model Polonez 2000, a od 2012 roku rywalizował Porsche 911 SC. W sezonie 2018 Piotr Zaleski zdobył mistrzostwo HRSMP. Jego syn, Christian, również kontynuuje rodzinną tradycję, startując w wyścigach górskich.
Wyniki
W sekcji poświęconej osiągnięciom Piotra Zaleskiego, przedstawimy wyniki jego startów w różnych wyścigach. Wskazówki dotyczące interpretacji wyników znajdą Państwo w poniższej tabeli.
Klucz oznaczeń w wynikach tabeli Otwórz szablon na nowej stronie | |
---|---|
Symbol | Opis |
Złoty | Mistrz lub zwycięzca |
Srebrny | Drugie miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | Trzecie miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończenie, zdobycie punktów (w generalnej klasyfikacji, gdy zdobyto przynajmniej jeden punkt w sezonie, z wyjątkiem trzech powyższych) |
Niebieski | Ukończenie, bez punktów (w generalnej klasyfikacji, gdy nie zdobyto przynajmniej jednego punktu w sezonie) |
Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie zakwalifikował się wstępnie (NPK) | |
Różowy | Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w generalnej klasyfikacji, gdy nie sklasyfikowano go w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzja (K/INJ) | |
Wyścig anulowany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofanie (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Brak udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie został zarejestrowany (–) | |
Wytłuszczenie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
† | Nie ukończył, ale jego wynik został uznany, ponieważ przejechał więcej niż 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon trwa |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Zestawienie systemów punktacji w Formule 1 |
Formuła Polonia
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1982 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 114 | 8 |
Automobilklub Morski | Promot Polonia I | Polski Fiat | ? | ? | 12 | 8 | _ | |||
1983 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 183 | 1 |
Automobilklub Morski | Promot II | Polski Fiat | 1 | 5 | 3 | NU | 1 |
Polska Formuła Easter
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1984 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 121 | 9 |
Automobilklub Morski | Promot II | Łada | 4 | – | 6 | 4 | NU | |||
1985 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 84 | 18 |
Automobilklub Morski | Promot II | Łada | NU | 4 | 3 | NU | NU |
Przypisy
- a b Jakub Jakubowski: Z BENZYNĄ WE KRWI. prestiztrojmiasto.pl. [dostęp 07.03.2020 r.]
- Porsche 911 górą. Sukces w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. gdansk.pl, 12.11.2017 r. [dostęp 07.03.2020 r.]
- Najszybszy góral z trójmiasta – Christian Zaleski. rallyandrace.pl, 21.08.2015 r. [dostęp 07.03.2020 r.]
- Grzegorz Chyła: Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989. Toruń: Automobilklub Toruński, 2015 r.
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1983. scr.civ.pl. [dostęp 07.03.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1984. scr.civ.pl. [dostęp 07.03.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1985. scr.civ.pl. [dostęp 07.03.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 2000. scr.civ.pl. [dostęp 07.03.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski SEZON 2009r. – Klasa Grand Prix Polski. chronopn.neostrada.pl. [dostęp 07.03.2020 r.]
- Piotr Zaleski. ewrc-results.com. [dostęp 07.03.2020 r.]
- Tomasz Słomczyński: Prokuratora przeprosi właściciela kantoru Conti za 157 dni więzienia?. dziennikbaltycki.pl, 23.05.2010 r. [dostęp 07.03.2020 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Patrycja Noga | Alicja Wójcik | Alfons Olszewski | Anna Gawęcka | Paweł Juszczak | Przemysław Miarczyński | Grzegorz Wróbel | Gerard Mach | Juliusz Letniowski | Przemysław Odrobny | Adam Thiel | Maciej Ptaszyński (siatkarz) | Berenika Tomsia | Eleonora Dziękiewicz | Andrzej Garstka (trener) | Natalia Skrzypkowska | Agnieszka Golemska | Maciej Kalkowski | Roman Kulesza | Michał SiessOceń: Piotr Zaleski (kierowca)