Port Gdańsk zakończył podsumowanie trzech kwartałów 2024 roku, wskazując na łączny przeładunek wynoszący ponad 58 milionów ton towarów. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, to wartość o 4,6% niższa, głównie z powodu spadku przeładunków węgla. Mimo tym zmianom, zyski netto portu wzrosły o 17%, co potwierdza pozytywne wyniki finansowe. Poniżej przedstawione są szczegóły dotyczące struktury przeładunków oraz ich wpływu na wyniki portu.
Jak wynika z analizy, w trakcie trzy kwartałów dominującą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk są paliwa płynne, głównie ropa naftowa oraz produkty ropopochodne, które stanowią ponad 50% całkowitych przeładunków. Terminal Naftoport, kluczowy operator w tym segmencie, osiągnął rekordowe wyniki, przeładunkując około 30 milionów ton, co daje wzrost o blisko 8% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Port Gdańsk planuje dalszą rozbudowę, w tym zwiększenie zdolności przeładunkowych, co wskazuje na dynamiczny rozwój tego segmentu.
Drugim pod względem wolumenu są ładunki drobnicowe, które także odnotowały pozytywne wyniki. Terminale drobnicowe, w tym kontenerowy Baltic Hub, przeładowały 17,7 miliona ton towarów, co stanowi wzrost o 4,5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z kolei przeładunki węgla uległy znacznemu zmniejszeniu, wynosząc jedynie 5,7 miliona ton, co stanowi spadek o 49%. Eksperci wskazują, że zmiana ta jest wynikiem wcześniejszych rekordowych operacji węglowych, związanych głównie z utrzymaniem bezpieczeństwa energetycznego w kraju.
Pomimo spadku wolumenu przeładunków, port odnotował wzrost zysków netto, co potwierdził wiceminister infrastruktury. Zyski w Porcie Gdańsk wzrosły o 30,25 miliona złotych, co w relacji rocznej daje 17% więcej. Warto zwrócić uwagę, że w kontekście całego kraju polskie porty również wykazały pozytywne tendencje w zyskach, co może wskazywać na korzystne perspektywy rozwoju. Władze portu przewidują, że pomimo trudności związanych z przeładunkiem węgla, zakończenie roku może przynieść dobre wyniki finansowe.
Źródło: Urząd Miasta Gdańsk
Oceń: Port Gdańsk podsumowuje trzy kwartały 2024: mniejsze przeładunki, większe zyski
Zobacz Także