Port Lotniczy Gdańsk zakończył rok 2024 z rekordową liczbą ponad 56,8 tys. operacji lotniczych, co czyni go jednym z najdynamiczniej rozwijających się portów w Polsce. Warto podkreślić, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy tylko trzy samoloty nie mogły wylądować na gdańskim lotnisku, a przyczyny te nie były związane z warunkami panującymi na ziemi. System nawigacyjny ILS kategorii III, który funkcjonuje w Gdańsku od 2021 roku, zdecydowanie przyczynił się do tak wysokiej efektywności działania portu, nawet w trudnych warunkach pogodowych.
System ILS (Instrument Landing System) kategorii III, który wykorzystuje Port Lotniczy Gdańsk, zapewnia bezpieczeństwo startów i lądowań nawet przy bardzo ograniczonej widoczności. Minimalna widzialność na drodze startowej wynosi zaledwie 75 metrów, co powoduje, że loty mogą odbywać się pomimo mgły czy innych warunków utrudniających. Dzięki tak zaawansowanej technologii, gdański port stał się jednym z wiodących lotnisk w Polsce, a jego rozwój znacząco wpłynął na transport lotniczy w regionie.
Warto również zaznaczyć, że w 2024 roku Port Lotniczy Gdańsk z powodzeniem uruchomił procedury ograniczonej widzialności LVP (Low Visibility Procedures) aż 95 razy. Eksperci podkreślają, że kluczowe jest nie tylko posiadanie nowoczesnego systemu nawigacyjnego, ale także odpowiednie wyposażenie samolotów i załóg w wymagane uprawnienia, które zapewniają bezpieczeństwo podczas lądowań w trudnych warunkach atmosferycznych. W porównaniu do innych lotnisk, takich jak port w Krakowie, Gdańsk wyróżnia się znakomitą dostosowaniem do zmiennych warunków atmosferycznych, co potwierdzają statystyki dotyczące lądowań w mgle.
Źródło: Urząd Miasta Gdańsk
Oceń: Nowoczesny system nawigacyjny Portu Lotniczego Gdańsk a mgły – wszystko pod kontrolą
Zobacz Także